Στην ενίσχυση της αεροπορικής τους συνεργασίας προχωρούν Ευρωπαϊκή Ένωση και Κίνα, υπογράφοντας δύο συμφωνίες-ορόσημο.
Οι συμφωνίες αποτελούν συνέχεια της πρόσφατης Διάσκεψης Κορυφής ΕΕ – Κίνας, που έλαβε χώρα στις Βρυξέλλες, οι οποίες θα συμβάλλουν στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του αεροναυτικού ευρωπαϊκού κλάδου και στην ενίσχυση των συνολικών αεροπορικών σχέσεων μεταξύ των δύο ηπείρων.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Jean-Claude Juncker, «σε έναν όλο και πιο ασταθή κόσμο, η ευρωπαϊκή εταιρική σχέση με την Κίνα είναι πιο σημαντική από ποτέ.
Η ΕΕ πιστεύει ακράδαντα ότι τα κράτη που συνεργάζονται καθιστούν τον κόσμο έναν ισχυρότερο, ασφαλέστερο και πιο ευημερούντα για όλους.
Σήμερα κάναμε ένα πρώτο μεγάλο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση, υπογράφοντας δύο αεροπορικές συμφωνίες με την Κίνα, που θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας, θα τονώσουν την ανάπτυξη και θα φέρουν πιο κοντά τις ηπείρους και τους λαούς μας.
Οι σημερινές συμφωνίες δείχνουν τις δυνατότητες της εταιρικής μας σχέσης και θα πρέπει να συνεχίσουμε προς αυτήν την πορεία συνεργασίας».
Από την πλευρά της, η Επίτροπος Μεταφορών, Violeta Bulc, δήλωσε «Η Κίνα είναι ένας από τους σημαντικότερους στρατηγικούς εταίρους της ΕΕ και αποδίδουμε μεγάλη σημασία στις εξαίρετες σχέσεις μας σε θέματα μεταφορών.
Υπάρχει αμοιβαίο ενδιαφέρον για να συνδέσουμε καλύτερα την Ευρώπη και την Ασία και να διευκολύνουμε την κυκλοφορία εμπορευμάτων, υπηρεσιών και ανθρώπων μεταξύ Ευρώπης και Κίνας.
Αυτό ισχύει και για την αεροπορία. Οι σημερινές συμφωνίες θα ενισχύσουν το εμπόριο αεροσκαφών και συναφών προϊόντων ΕΕ και θα εξασφαλίσουν τα υψηλότερα επίπεδα αεροπορικής ασφάλειας».
Οικονομικό όφελος 3,5 δισ. ευρώ με 11.000 νέες θέσεις εργασίας
Ποια θα είναι όμως τα ουσιαστικά οφέλη για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις; Σύμφωνα με στοιχεία της Κομισιόν, η παγκόσμια διασύνδεση αποτελεί την κινητήρια δύναμη σε εμπόριο και τουρισμό και συμβάλει στην οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Εκτιμάται ότι κατά τα πρώτα 8 χρόνια των συμφωνιών, τα οικονομικά οφέλη τόσο για την ΕΕ όσο και για την Κίνα θα φθάσουν τα 3,5 δισ. ευρώ και θα δημιουργηθούν 11.000 θέσεις εργασίας.
Η κίνηση (επιβατών – εμπορευμάτων)
Κατά την τελευταία 10ετία (2008-2017), η κίνηση μεταξύ των δύο ηπείρων έχει διπλασιαστεί σε 10 εκατομμύρια επιβάτες, με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 6,7%. Αυτό τοποθετεί την Κίνα στη 10η θέση (μεταξύ Ισραήλ και Αιγύπτου) στον κατάλογο με τους μεγαλύτερους εταίρους εκτός ΕΕ.
Όσον αφορά τις αεροπορικές εμπορευματικές μεταφορές, η Κίνα είναι ο δεύτερος σημαντικότερος εταίρος εκτός ΕΕ (οι ΗΠΑ είναι ο 1ος) με 1,5 εκατ. τόνους, με την ετήσια αύξηση να αγγίζει το 9% τα τελευταία 5 χρόνια.
Το 2019 περισσότερες από 30 αεροπορικές εταιρείες συνδέουν την ΕΕ με την Κίνα, με 475 εβδομαδιαίες πτήσεις μετ’ επιστροφής και με πάνω από 270.000 εβδομαδιαίες θέσεις.
Επίσης, πραγματοποιούνται από 110 εβδομαδιαίες εμπορευματικές πτήσεις μετ’ επιστροφής.
Βάσω Βεγιάζη