Tα δύο τελευταία χρόνια έχουν γραφτεί πολλές σελίδες κειμένων για την εφοδιαστική αλυσίδα και τα logistics.
Μια μεγάλη μάζα κοινού, πλέον, γνωρίζει τη σπουδαιότητα του τομέα. Η πολιτική ηγεσία έχει άλλες φορές ευθέως, άλλες εμμέσως, αποδεχθεί τη συμμετοχή του τομέα στην εθνική ανασυγκρότηση και την ανάπτυξη.
Ποια όμως είναι η πραγματική κατάσταση; Εδώ τα πράγματα δεν είναι τόσο ενθαρρυντικά. Οι περισσότερες εξαγγελίες και δράσεις παραμένουν στα χαρτιά ή στην καλύτερη περίπτωση σε στάδιο διαβουλεύσεων.
Μοναδική εξαίρεση είναι η σύσταση του Συμβουλίου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας της Εφοδιαστικής, το οποίο με ένα μείγμα μελών από όλους τους τομείς, διαδραματίζει σημαντικό ρόλο.
Ομως και εκεί βλέπουμε τα πράγματα να μένουν στάσιμα και τις γνωμοδοτήσεις του συμβουλίου να μην λαμβάνονται, επί της ουσίας, υπόψη. Οι καθυστερήσεις σε δράσεις καίριας σημασίας αποτελούν τροχοπέδη στην αναπτυξιακή πορεία του τομέα.
Το 2015 είχαμε μιλήσει για την ανάγκη δημιουργίας υφυπουργείου. Με κεντρικό σύνθημα το Rebuild Logistics, Restart Economy, θελήσαμε να δώσουμε την αναγκαία σπουδαιότητα στον ανασχηματισμό της πολιτικής προσέγγισης. Θεωρώ ότι το πετύχαμε, τουλάχιστον σε επικοινωνιακό επίπεδο.
Πέρασε, όμως, ένας χρόνος για να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός του Θριάσιου Πεδίου και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Δηλαδή μείναμε και παραμένουμε ακόμα στο rebuild και μας λείπει η ολοκλήρωση, δηλαδή το πέρασμα των μεταρρυθμίσεων στην πραγματική οικονομία.
Τα χρηματοδοτικά εργαλεία, από την άλλη πλευρά, μόνο επαρκή δεν μπορούν να θεωρηθούν. Βρισκόμαστε λοιπόν σε μια ενδιάμεση κατάσταση που τα πράγματα κινούνται με απίστευτα αργούς ρυθμούς.
Γι’ αυτόν τον λόγο φέτος προσπαθούμε στο 20ό Πανελλήνιο Συνέδριο Logistics να περάσουμε ένα νέο μήνυμα, αυτό της διαχείρισης των αλλαγών (Manage the Change), δηλαδή της διαδικασίας μετάλλαξης των οικονομιών σε πυλώνες ανάπτυξης. Αυτή η διαδικασία επιτυγχάνεται με τους ακόλουθους τρόπους:
• Τοποθέτηση του τομέα των logistics στο κυβερνητικό οργανόγραμμα.
• Διαμόρφωση των εκπαιδευτικών δομών σε άμεση σχέση με την αγορά.
• Ανάπτυξη της καινοτομίας σε όλα τα επίπεδα της εθνικής στρατηγικής.
Με λίγα λόγια, είναι πλέον απαραίτητη η δημιουργία διυπουργικής Ειδικής Γραμματείας Εφοδιαστικής Αλυσίδας με στόχο τον εξορθολογισμό του κόστους της δημόσιας διοίκησης και την αποτελεσματική οργάνωση και λειτουργία της. Επιπλέον, θεωρούμε αναγκαία τη δημιουργία προπτυχιακών πανεπιστημιακών τμημάτων, όπως αυτά υπάρχουν και λειτουργούν με επιτυχία στην Ευρώπη.
Ετσι, θα επιτευχθεί η σύνδεση της γνώσης με την πραγματική οικονομία, μια σχέση που μπορεί να προσδώσει μακροχρόνια οφέλη.
Τελευταίος πυλώνας πρέπει να είναι η δημιουργία καινοτομίας στην πραγματική οικονομία βάσει της εθνικής στρατηγικής.
Καινοτομία στις υποδομές, στις υπηρεσίες και τα προϊόντα που απαιτείται να δημιουργηθούν με σκοπό, όχι απλώς να επιβεβαιώσουμε τον ρόλο της Ελλάδας ως διαμετακομιστικού κόμβου, αλλάνα δημιουργήσουμε νέες δραστηριότητες, επιβάλλοντας στην Ευρώπη τη χώρα μας ως χώρα logistics, απαραίτητη για τη λειτουργία της ευρωπαϊκής οικονομίας.
Ολα αυτά δεν είναι όνειρο θερινής νυκτός, είναι πραγματικότητα που μπορεί να υλοποιηθεί και οφείλουμε όλοι να δράσουμε προς αυτή την κατεύθυνση.
Νίκος Ροδόπουλος
(πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics), αναδημοσίευση από την «Καθημερινή»