Τέλος στο φαινόμενο του «πειραγμένου» μετρητή στα αυτοκίνητα, βάζει με σχετική εγκύκλιο η γενική γραμματεία του υπουργείου Μεταφορών, θεσπίζοντας τον «τεκμαρτό αριθμό χιλιομέτρων».
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Η εγκύκλιος, τιτλοφορείται «Καθορισμός τρόπου, διαδικασίας και πιστοποίησης διενέργειας του Τεχνικού Ελέγχου (περιοδικού, έκτακτου, εκουσίου) των οχημάτων στα Δημόσια και Ιδιωτικά Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (ΚΤΕΟ)», και θα τεθεί σε ισχύ από τις 26 Σεπτεμβρίου 2019.
Όπως σημειώνεται, με την εν λόγω εγκύκλιο ρυθμίζεται το θέμα της παραποίησης της ένδειξης του μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων με την προσθήκη τεκμαρτού αριθμού χιλιομέτρων ανά κατηγορία οχήματος και κατάταξης της έλλειψης ως σοβαρής.
Αναλυτικότερα:
«α) Η παραποίηση της ένδειξης του μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων ορίζεται στο σημείο 7.11.a και 4405.1: “Μετρητής χιλιομετρικών αποστάσεων: Εμφανής παραποίηση (απάτη) για τη μείωση ή την ψευδή καταγραφή της απόστασης που έχει διανύσει το όχημα” των Πινάκων των Παραρτημάτων Ι και ΙΙ της απόφασης, ως σοβαρή έλλειψη (ΣΕ).
β) Σε κάθε έλεγχο οχήματος σε ΚΤΕΟ ελέγχεται η ένδειξη του μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων. Όταν ο αριθμός χιλιομέτρων είναι μικρότερος από αριθμό που είχε σημειωθεί σε προγενέστερους ελέγχους, στο Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου (ΔΤΕ) σημειώνεται σοβαρή έλλειψη στον προαναφερόμενο κωδικό. Ενημερώνεται ο κάτοχος ή ο προσκομίζων το όχημα για την έλλειψη αυτή και για τις ενέργειες που απαιτούνται για την αποκατάστασή της.
γ) Για την αποκατάσταση της σοβαρής έλλειψης χορηγείται από το ΚΤΕΟ που πραγματοποιεί τον έλεγχο, η βεβαίωση του Παραρτήματος VII της προαναφερόμενης απόφασης δεόντως συμπληρωμένη (όχι χειρόγραφα), η οποία υπογράφεται από τον ελεγκτή και από τον Τεχνικό Διευθυντή του ΚΤΕΟ, λαμβανομένου υπόψη του ιστορικού των τεχνικών ελέγχων του οχήματος από το οποίο προκύπτει η ένδειξη του μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων σε κάθε έλεγχο. Η βεβαίωση αυτή επιδίδεται στον κάτοχο ή προσκομίζοντα το όχημα ώστε να χρησιμοποιηθεί από τον εξουσιοδοτημένο τεχνίτη οργάνων για την διόρθωση της ένδειξης του μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων.
δ) Στην προαναφερόμενη βεβαίωση καταγράφεται η αλληλουχία των τεχνικών ελέγχων και η ένδειξη του μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων σε κάθε τεχνικό έλεγχο. Η αποκατάσταση της έλλειψης πραγματοποιείται με διόρθωση της ένδειξης του μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων με προσθήκη τεκμαρτού αριθμού χιλιομέτρων, που υπολογίζονται ανά μήνα σε:
• πεντακόσια (500) χιλιόμετρα για τις μοτοσικλέτες
• χίλια (1.000) χιλιόμετρα για τα επιβατηγά Ι.Χ. οχήματα
• τρεις χιλιάδες (3.000) χιλιόμετρα για φορτηγά και λεωφορεία οχήματα
• πέντε χιλιάδες (5.000) χιλιόμετρα για τα επιβατηγά Δ.Χ. οχήματα.
Ο αριθμός τεκμαρτών χιλιομέτρων καλύπτει όλο το μήνα εντός του οποίου πραγματοποιείται ο τεχνικός έλεγχος».
Για παράδειγμα αν ο έλεγχος επιβατηγού Ι.Χ. οχήματος πραγματοποιείται τον μήνα Μάρτιο θα υπολογιστούν τεκμαρτά (1.000) χίλια χιλιόμετρα για όλο τον Μάρτιο ανεξαρτήτως αν ο έλεγχος πραγματοποιείται την 1 η Μαρτίου ή την 31 η Μαρτίου.
Επίσης, «η διόρθωση της ένδειξης στο μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων προκύπτει ως εξής: Στην ένδειξη του μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων που αναγράφεται στο ΔΤΕ που εκδόθηκε από το ΚΤΕΟ κατά τον αμέσως προηγούμενο έλεγχο πριν τον έλεγχο στον οποίο διαπιστώθηκε η παραποίησή της, προστίθενται τα τεκμαρτά χιλιόμετρα του διαστήματος που μεσολάβησε μεταξύ των δύο προαναφερθέντων ελέγχων και το σύνολο των χιλιομέτρων που έχει καταγράψει ο μετρητής διανυθέντων χιλιομέτρων του οχήματος μετά την παραποίηση.
στ) Η βεβαίωση σφραγίζεται και υπογράφεται από τον εξουσιοδοτημένο τεχνίτη οργάνων που πραγματοποίησε τη διόρθωση και επιστρέφεται στον κάτοχο ή τον προσκομίζοντα το όχημα προκειμένου να επιδειχθεί στο ΚΤΕΟ κατά τον επανέλεγχο.
ζ) Μετά την ανωτέρω διόρθωση το όχημα υποβάλλεται σε επανέλεγχο σε ΚΤΕΟ προκειμένου να διαπιστωθεί η αποκατάσταση της σοβαρής έλλειψης που αφορά στην παραποίηση του μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων. Αν δεν επιδειχθεί η ανωτέρω βεβαίωση, δεν διενεργείται ο επανέλεγχος του οχήματος και ενημερώνεται σχετικά ο ενδιαφερόμενος.
Εφόσον ο επανέλεγχος είναι επιτυχής, στο εκδιδόμενο Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου (ΔΤΕ) και στον χώρο των παρατηρήσεων αναγράφεται η παρατήρηση: “Διόρθωση ένδειξης μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων».
Αλλαγές στον χρόνο ελέγχου οχημάτων στα ΚΤΕΟ
Παράλληλα, μειώνεται ο ελάχιστος χρόνος ελέγχου διενέργειας των περιοδικών ελέγχων των μοτοσικλετών, των ΕΔΧ (ταξί) και των αρθρωτών λεωφορείων κατά τον έλεγχό τους σε δημόσιο ή ιδιωτικό ΚΤΕΟ.
Αντιθέτως, αυξάνεται κατά 5 λεπτά ο ελάχιστος χρόνος ελέγχου για οχήματα που χρησιμοποιούν σαν καύσιμο LPG, CNG ή είναι διπλού καυσίμου (DUAL FUEL).
Τέλος, ρυθμίζεται και ο ελάχιστος χρόνος ελέγχου για τα υπέρβαρα και υπερδιάστατα οχήματα.