Η προσέλκυση νέων επενδύσεων και η διευκόλυνση της εγκατάστασης ξένων ναυτιλιακών επιχειρήσεων στη χώρα μας θα αποτελέσουν προτεραιότητα της νέας ηγεσίας του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Μιλώντας κατά την τελετή παραλαβής – παράδοσης του υπουργείου, ο νέος υπουργός Γιάννης Πλακιωτάκης τόνισε ότι προς αυτή την κατεύθυνση θα προχωρήσει η διαμόρφωση ενός νομοθετικού και φορολογικού πλαισίου φιλικότερου προς τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις.
Ο κ. Πλακιωτάκης τόνισε ότι προτεραιότητα της Νέας Δημοκρατίας θα είναι η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών της χώρας και των υπηρεσιών τους, με επικαιροποίηση της εθνικής στρατηγικής λιμένων. Επίσης, όπως είπε στόχος είναι η «προσέλκυση περισσότερων κρουαζιερόπλοιων και η αναβάθμιση του κλάδου του θαλάσσιου τουρισμού».
«Μόνο αν αναβαθμιστούν τα λιμάνια μας, θα μπορέσουμε πραγματικά να μετατρέψουμε την Ελλάδα σε πύλη εμπορίου της Ευρώπης για το εμπόριο από τα λιμάνια της Μέσης Ανατολής και της Άπω Ανατολής», τόνισε, προσθέτοντας ότι μόνο τότε ο Πειραιάς θα μπορεί αναπτυχθεί σε ένα μεγάλο ναυτιλιακό cluster με έσοδα για την εθνική οικονομία από πολλές βοηθητικές υπηρεσίες.
Ο υπουργός έκανε λόγο, επίσης, για αναβάθμιση της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης μέσω χρηματοδοτικών δράσεων υπό μορφή έργων, ενώ μίλησε για άμεσα μέτρα αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης.
Είπε ότι στο πλαίσιο αυτό, παράλληλα με τις δημόσιες Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, θα πρέπει να λειτουργήσουν ιδιωτικές Ακαδημίες, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες φοίτησης και να σταματήσει η φυγή των νέων μας για σπουδές σε Ναυτικές Ακαδημίες γειτονικών χωρών, αλλά και για να ενθαρρυνθούν όλο και περισσότεροι νέοι να ακολουθήσουν το ναυτικό επάγγελμα.
Τόνισε ότι η ανεργία στον ναυτιλιακό κλάδο έχει χτυπήσει «κόκκινο» και ότι η συνεχής αύξηση της φορολογίας κοντά στα επίπεδα του 45%, έχει προκαλέσει μια αδιέξοδη κατάσταση που πλήττει την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας.
«Είναι τραγικό, τη στιγμή που η Μεγάλη Βρετανία μετά το Brexit φιλοδοξεί να μετατρέψει το Λονδίνο σε φορολογικό παράδεισο, στην Ελλάδα αυξάνουμε συνεχώς τη φορολογία σε όλες τις ναυτιλιακές δραστηριότητες», ανέφερε.
Έκανε λόγο, επίσης, για πολύ υψηλές ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλλουν οι ναυτικοί, αλλά και διόγκωση των ελλειμμάτων στα ασφαλιστικά ταμεία.
Λαμβάνοντας το λόγο, ο απερχόμενος υπουργός Ναυτιλίας, Φώτης Κουβέλης καλωσόριζε τον κ. Πλακιωτάκη στο υπουργείο, ευχόμενος να είναι απόλυτα επιτυχές το έργο του.
Επισήμανε ότι το διάστημα που κατείχε την πολιτική ηγεσία του υπουργείου, στήριξε τη ναυτική εκπαίδευση με τη δημιουργία νέων Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού, την πρόσληψη εκπαιδευτικών, την ενίσχυση της υλικοτεχνικής τους υποδομής, την αλλαγή του κανονισμού λειτουργίας τους και την αύξηση των κονδυλίων τους.
«Η οργανωμένη εκπαίδευση έχει ως αποτέλεσμα οι Έλληνες ναυτικοί να είναι περιζήτητοι στην αγορά εργασίας», διευκρίνισε,
Ο κ. Κουβέλης αναφέρθηκε στο νόμο για την υποπαραχώρηση δραστηριοτήτων στα 10 μεγάλα ελληνικά περιφερειακά λιμάνια, με στόχο την προσέλκυση επενδύσεων, την ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας και την ενίσχυση των τοπικών κοινωνιών.
Μίλησε για τη θεσμοθέτηση του Μεταφορικού Ισοδυνάμου για τη στήριξη των κατοίκων των νησιών, για την εφαρμογή μέτρων για την προστασία και την ενίσχυση της ναυτικής εργασίας και τη μείωση της γραφειοκρατίας με την καθιέρωση του ηλεκτρονικού Μητρώου σκαφών.
«Αναβαθμίσαμε την νησιωτικότητα τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην Ευρώπη, σε βασική παράμετρο για την υλοποίηση πολιτικών συνοχής», τόνισε από την πλευρά του ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας, Νεκτάριος Σαντορινιός.
Αναφέρθηκε στην τοποθέτηση και λειτουργία αφαλατώσεων σε πάνω από 13 νησιά, ενώ είπε ότι στηρίχθηκαν οι υποδομές των νησιών με εθνικούς πόρους με πάνω από 101 εκατ. ευρώ.
Τόνισε ότι οι χρηματοδοτήσεις για τις άγονες γραμμές έφθασαν ετησίως στα 91,5 εκατ. ευρώ, ενώ αναφέρθηκε σε θεσμοθέτηση ρυθμίσεων που δίνουν ευκαιρίες για ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με σύγχρονα και πιο πράσινα πλοία.