Μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει ο εγχώριος ακτοπλοϊκός κλάδος, πέρα από την αύξηση του μεταφορικού έργου και την αντιμετώπιση του κόστους των καυσίμων, είναι η ανανέωση του στόλου.
Η ανανέωση του στόλου καθίσταται επιτακτική και λόγω της υποχρέωσης για τη συμμόρφωση με τις αποφάσεις της Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ, σχετικά με τη χρησιμοποίηση ναυτιλιακού καυσίμου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο 0,5% από την 1η Ιανουαρίου του 2020, αλλά και των προβλημάτων που δημιουργούνται στην συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση νησιών σε τυχόν τεχνικά προβλήματα.
Ο ελληνικός ακτοπλοϊκός στόλος, σύμφωνα με την σχετική έρευνα της XRTC, είναι ιδιαίτερα «γερασμένος», με το 60% να είναι άνω των 22 ετών και το 1/4 να είναι άνω των 30 ετών.
Αντίστοιχα, το 30% των πλοίων είναι μεταξύ 17 και 22 ετών, τα οποία θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως «μεσήλικα».
Ειδικότερα, από το 2011, ο στόλος των εισηγμένων εταιρειών (BlueStar, Superfast, HSW, ANEK) και της Minoan συρρικνώνεται συνεχώς.
Τα τελευταία 7 χρόνια, ο στόλος μειώθηκε περισσότερο από το μισό, από τα 89 πλοία του 2011, φτάσαμε στα 41 το 2018, παρά το γεγονός ότι το μεταφορικό έργο αυξάνεται τα τελευταία χρόνια.
Ο μέσος όρος της ηλικίας των πλοίων των ανωτέρω εταιρειών έχει φτάσει τα 19,3 έτη, γεγονός που προβληματίζει τις εταιρείες, οι οποίες κατανοούν την ανάγκη ανανέωσης του στόλου.
Συνολικά και σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΕΝ, τα πλοία που εξυπηρετούν την ελληνική ακτοπλοΐα ανέρχονται σε 91, με μέσο όρο ηλικίας τα 26 έτη.
Από την πλευρά τους, ακτοπλοϊκές εταιρείες, όπως η Sea Jets και η Golden Star Ferries έχουν ενισχύσει το στόλο τους με νέα πλοία, ενώ η Minoan Lines ανακοίνωσε ότι εγκατέστησε scrubbers (συστήματα καθαρισμού καυσαερίων) σε όλα τα πλοία της και η Attica (BlueStar, Superfast, HSW) πέτυχε να αντλήσει 175 εκατ. ευρώ.
Στελέχη της ακτοπλοϊκής αγοράς επισημαίνουν ότι, πέρα από τις κινήσεις των ιδιωτών επενδυτών, απαιτούνται πρωτοβουλίες και από πλευράς πολιτείας, όπως η θεσμοθέτηση χρηματοδοτικών εργαλείων.