Καλώς ή κακώς, σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο, η οικονομική και πολιτική αστάθεια γειτονικών χωρών αποτέλεσε, εφέτος, «χρυσή ευκαιρία» για την Ελλάδα στον τομέα του τουρισμού και συνεπακόλουθα, της κρουαζιέρας.
Της Βάσως Βεγιάζη
Η Ελλάδα, παρόλο που παρουσίασε, σε επίπεδο 6μηνου και σύμφωνα με στοιχεία της ΤτΕ, αύξηση στις εξόδους επιβατών και εισπράξεων στην κρουαζιέρα, σημείωσε οριακή μείωση αφίξεων κρουαζιερόπλοιων.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, δυο είναι οι κύριες αιτίες:
-Οι ελλιπείς λιμενικές υποδομές, που δεν επιτρέπουν στα κρουαζιερόπλοια νέας γενιάς να προσεγγίσουν περισσότερους ελληνικούς προορισμούς,
-Οι απεργιακές κινητοποιήσεις σε ΟΛΠ και ΟΛΘ, οι οποίες επηρέασαν αρνητικά.
Όπως σημειώνουν τα ίδια στελέχη, καθίσταται αναγκαία η ανάπτυξη ενός δικτύου τουλάχιστον έξι σύγχρονων λιμανιών, εκτός από τον Πειραιά, καθώς και η προσέλκυση επενδύσεων από μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας, πιθανότατα με τη μέθοδο των συμβάσεων παραχώρησης (μίσθωση προβλητών, με μακροχρόνια παραχώρηση, αλλά με παράμετρο υποχρεωτικές επενδύσεις και αφίξεις).
Τα μεγέθη πρώτου εξαμήνου
Βελτίωση μεγεθών εμφάνισε η κρουαζιέρα στην Ελλάδα, τόσο σε εξόδους επιβατών, όσο και εισπράξεων, το πρώτο εξάμηνο του έτους, παρά την οριακή μείωση των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων.
Κατά την επισκοπούμενη περίοδο και σύμφωνα με στοιχεία της ΤτΕ, καταγράφηκαν 1.487 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων (Ιανουάριος-Ιούνιος 2015: 1.490 αφίξεις), με 1.783 χιλ. εξόδους επιβατών, έναντι 1.626 χιλ. εξόδων επιβατών την αντίστοιχη περίοδο του 2015.
Από τη συμπληρωματική έρευνα προέκυψε ότι το 91,9% των επισκεπτών ήταν διερχόμενοι επισκέπτες, οι οποίοι κατά μέσο όρο πραγματοποίησαν δύο στάσεις σε ελληνικά λιμάνια, όσες περίπου και την αντίστοιχη περίοδο του 2015.
Κατά την επισκοπούμενη περίοδο του 2016, οι συνολικές εισπράξεις από ταξιδιώτες κρουαζιέρας αυξήθηκαν κατά 14,2%, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2015 και ανήλθαν στα 177 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 13 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβάνονται στα καταγραφόμενα στοιχεία από την Έρευνα Συνόρων, καθώς αφορούν ταξιδιώτες που αναχώρησαν από την Ελλάδα (last port), ενώ 164 εκατ. ευρώ αντιπροσωπεύουν πρόσθετα έσοδα που καταγράφονται στη συμπληρωματική έρευνα.
Το κυριότερο λιμάνι από πλευράς εισπράξεων κρουαζιέρας είναι το λιμάνι του Πειραιά, με συμμετοχή 45,5% επί του συνόλου. Ακολουθούν το λιμάνι της Κέρκυρας και το λιμάνι της Σαντορίνης με 13,6% και 8,4% των εισπράξεων αντίστοιχα.