Στο 20% έχει εκτοξευθεί η έλλειψη οδηγών στον κλάδο των οδικών μεταφορών της Ισπανίας, γεγονός που σημαίνει ότι 1 στις 5 θέσεις είναι κενή, σύμφωνα με στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Οδικών Μεταφορών (IRU).
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Αναλυτικότερα, βάσει έρευνας που διεξήχθη από την IRU, μεταξύ 202 εταιρειών φορτηγών, λεωφορείων και πούλμαν στην Ισπανία, αποκαλύφθηκε ότι η οξεία έλλειψη οδηγών αναμένεται να κλιμακωθεί μέσα στα επόμενα χρόνια.
Ειδικότερα, εκτιμάται ότι η ζήτηση για οδηγούς προβλέπεται να αυξηθεί κατά 18% έως το 2020.
Σχολιάζοντας τα παραπάνω ευρήματα, η Esther Visser, διευθύντρια Κοινωνικών Υποθέσεων της IRU, δήλωσε «Η κατάσταση στην Ισπανία αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης τάσης που συναντούμε σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Δεν υπάρχουν αρκετοί οδηγοί για να καλύψουν τη ζήτηση και το πρόβλημα αυξάνεται ταχύτατα, καθώς έμπειροι επαγγελματίες εγκαταλείπουν τη βιομηχανία και δεν αντικαθίστανται.
Πρόκειται για ένα από τα πιο επείγοντα ζητήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος, ο οποίος αποτελεί ζωτική πηγή της ισπανικής κινητικότητας και της οικονομίας.
Αν δεν αναστρέψουμε σύντομα την κατάσταση, θα υπάρξουν αλυσιδωτές επιπτώσεις στην μεταφορά αγαθών και ανθρώπων σε ολόκληρη την Ισπανία, γεγονός που θα έχει αντίκτυπο σε εκατομμύρια ανθρώπους, επιχειρήσεις και κοινότητες».
Τι προκαλεί την έλλειψη οδηγών
Επί του παρόντος, στην Ισπανία η ελάχιστη ηλικία για να γίνει κάποιος οδηγός λεωφορείου είναι τα 24 έτη, ενώ σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες (όπως το Βέλγιο) οι νέοι μπορούν να εισέλθουν στο επάγγελμα ήδη από την ηλικία των 18 ετών.
Επίσης, η έρευνα αποκαλύπτει ότι οι γυναίκες οδηγοί αποτελούν μόλις το 3% του εργατικού δυναμικού της χώρας, ενώ οι νέοι (ηλικίας 25 ετών και κάτω) αποτελούν μόνο το 5%.
Οι operators προσπαθούν να αντιστρέψουν την εν λόγω τάση, ωστόσο αυτή τη στιγμή ο μέσος Ισπανός επαγγελματίας οδηγός είναι άνδρας ηλικίας 46 ετών.
Ειδικότερα, στον τομέα των επιβατικών μεταφορών, το ζήτημα είναι ακόμη πιο κρίσιμο, γεγονός που εν μέρει οφείλεται στην ακαμψία των εσωτερικών ισπανικών κανόνων, που σημαίνει ότι οι οδηγοί πούλμαν πρέπει να είναι τουλάχιστον 24 χρονών.
Προηγούμενες έρευνες της IRU έδειξαν ότι το 79% των οδηγών σε όλη την Ευρώπη πιστεύουν ότι η δυσκολία προσέλκυσης γυναικών στο επάγγελμα είναι ένας από τους κορυφαίους λόγους έλλειψης οδηγών.
Αντίστοιχα, το 76% έχει την αντίληψη ότι ο κλάδος έχει κακές συνθήκες εργασίας γεγονός που αποτρέπει αρκετούς στο να το επιλέξουν, ενώ το 77% πιστεύει ότι οι μακρές περίοδοι μακριά από το σπίτι αποτρέπουν πολλούς από την είσοδο στο επάγγελμα.