Στις ενέργειες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τον εκσυγχρονισμό του ελληνικού σιδηροδρόμου αναφέρθηκε ο υφυπουργός Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης, στο 36ο Πανσιδηροδρομικό Συνέδριο που διεξάγεται στην Αθήνα.
Ο υφυπουργός Μεταφορών παρέθεσε σειρά προτεραιοτήτων, όπως την ολοκλήρωση των συστημάτων σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και βασικών και σημαντικών έργων, όπως η υπογειοποίηση των Σεπολίων και οι συνδέσεις με βιομηχανικές ζώνες και λιμάνια.
Σχετικά με τους εργαζομένους, σημείωσε ότι «δεν νοείται σιδηρόδρομος, χωρίς σιδηροδρομικούς», τασσόμενος υπέρ του διαλόγου για την σύναψη των ΣΣΕ.
Η ομιλία του υφυπουργού Μεταφορών
«Έχοντας την τιμή να εκπροσωπώ την κυβέρνηση, αλλά και τον ίδιο τον πρωθυπουργό στο Συνέδριο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι οι ενέργειές μας στο τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών αποσκοπούν να μην απολέσει η Ελλάδα ούτε λεπτό του ευρώ κοινοτικής χρηματοδότησης για σιδηροδρομικά έργα.
Αναλαμβάνουμε άμεσες πρωτοβουλίες προκειμένου να υλοποιηθούν μεγάλα έργα, τα οποία είχαν διαφημιστεί στο παρελθόν, αλλά δεν είχαν υποστηριχθεί στο μέτρο και στον βαθμό επίλυσης κομβικών θεμάτων.
Καθημερινά αναζητούμε και βρίσκουμε λύσεις απτές, εφαρμόσιμες και αποτελεσματικές, προκειμένου οι πολίτες να κινούνται με τον σιδηρόδρομο με ασφάλεια, ταχύτητα και συνέπεια.
Καθημερινά αγωνιζόμαστε προκειμένου να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα ενός σιδηροδρομικού δικτύου που έχει περιοριστεί σχεδόν αποκλειστικά στον βασικό άξονα (ΠΑΘΕ). Σε ένα σιδηροδρομικό δίκτυο ελλιπώς συντηρημένο, στο οποίο οι εργαζόμενοι υπερβάλουν εαυτόν προκειμένου οι επιβάτες να μετακινηθούν στην ώρα τους με ασφάλεια.
Η σημερινή πολιτική ηγεσία δεν έχει πρόθεση να προβεί σε εξαγγελίες κενές περιεχομένου, παρουσιάζοντας έργα που δεν υποστηρίζονται από μελέτες υπαρκτές και εφαρμόσιμες.
Προτεραιότητά μας είναι να εξασφαλίσουμε ότι θα γίνει η υπογειοποίηση στα Σεπόλια, σεβόμενοι στο μέτρο του δυνατού, την καθημερινότητα των επιβατών και των κατοίκων της περιοχής. Επίσης, θα ολοκληρωθεί η κατασκευή του δικτύου μέχρι το Αίγιο, προκειμένου έως το τέλος του χρόνου να δοθεί σε κυκλοφορία η σιδηροδρομική γραμμή και να διασφαλιστούν 40 εκατ. ευρώ μέσω ευρωπαϊκών κονδυλίων, με την αποπεράτωση και λειτουργία του έργου.
Πριν από λίγες ημέρες, ολοκληρώσαμε την εναρμόνιση των οδηγιών του 4ου σιδηροδρομικού πακέτου στην ελληνική νομοθεσία. Τριών οδηγιών που περιλαμβάνουν διατάξεις σχετικές με τη διαλειτουργικότητα, την ασφάλεια και τη διακυβέρνηση.
Ειδικά στο ζήτημα της διακυβέρνησης επιλέξαμε να εξαντλήσουμε τη διακριτική ευχέρεια που παρέχεται στα κράτη-μέλη προκειμένου να απελευθερωθούν οι εθνικές επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές με τρόπο συντεταγμένο, δημιουργώντας μια αγορά με κανόνες και δίκαιους όρους για όλους τους συμμετέχοντες.
Το μοντέλο που είχε επιλεγεί από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία στην εναρμόνιση της οδηγίας 2016/2370 ήταν η αυτούσια αντιγραφή της οδηγίας, που αναφέρονταν τόσο στο οριζόντιο όσο και στο κάθετο μοντέλο διάρθρωσης της σιδηροδρομικής αγοράς.
Με αυτό τον τρόπο, όμως, παραβιάζεται η ίδια η αρχή της εναρμόνισης που προβλέπει την επιλογή των μέτρων, τα οποία κάθε κράτος-μέλος γνωρίζει ότι ταιριάζουν στη σιδηροδρομική του αγορά.
Κάποια κράτη-μέλη ακολουθούν το κάθετο μοντέλο και άλλα, όπως η Ελλάδα, το οριζόντιο. Η επιλογή της άκριτης εφαρμογής και των δύο αφενός δεν είναι ορθή νομοθέτηση και ελλοχεύει ο κίνδυνος η κοινότητα να απαιτήσει την επανάληψή της.
Αφετέρου, δεν έχει νόημα, γιατί εάν αποφασιστεί να μεταβληθεί η μορφή της αγοράς, τα δικαιώματα που προκύπτουν από την οδηγία δεν χάνονται, αλλά εφαρμόζονται προσαρμοζόμενα στις νέες συνθήκες.
Στις εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές προωθούνται συνδέσεις με βιομηχανικές περιοχές των οποίων οι μελέτες βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια ωρίμανσης. Εξασφαλίζεται η προσέλκυση φορτίων προκειμένου η Ελλάδα να καταστεί πύλη εισόδου της ευρωπαϊκής ηπείρου και επιλύονται χρονίζοντα προβλήματα, με στόχο να ενισχυθεί η ασφάλεια και να αυξηθεί η χωρητικότητα.
Ενδεικτικά, η βελτίωση της σηματοδότησης και η τηλεδιοίκηση, πρέπει να είναι λειτουργικές και βιώσιμες σε βάθος χρόνου και απρόσβλητες σε επιθέσεις βανδαλισμού και κλοπών.
Σιδηρόδρομος, όμως, δεν υπάρχει χωρίς σιδηροδρομικούς. Οι εργαζόμενοι στον σιδηρόδρομο είναι άνθρωποι του μόχθου, με ικανότητα και ειδίκευση και γι΄ αυτό μας απασχολεί το παρόν και μέλλον τους.
Εργαζόμενοι και επιβάτες αποτελούν τον πυρήνα του μεταφορικού μέσου που ξεπερνά τα 150 χρόνια ιστορίας στη χώρα μας.
Αποτελεί, λοιπόν, βασική επιδίωξη για την κυβέρνησή μας, η αρμονική συνεργασία όλων των πλευρών ως προϋπόθεση για την ανάπτυξη των σιδηροδρομικών μεταφορών, με προφανή οικονομικά οφέλη για την εθνική οικονομία, τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και την επιλογή του φιλικότερου προς το περιβάλλον χερσαίου μέσου μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων».
Από την πλευρά της, η τομεάρχης Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Πέτη Πέρκα, υποστήριξε ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ παρέλαβε τον σιδηρόδρομο σε «οριακή κατάσταση», ωστόσο τα τελευταία χρόνια συντελέστηκαν σημαντικά βήματα προόδου, όπως η ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνησης.
Αντίστοιχα, ο βουλευτής του ΚΙΝΑΛ, Χρήστος Κόγκας τόνισε την σημασία της ανάπτυξης του σιδηροδρόμου προς όφελος της ελληνικής οικονομίας, υπογραμμίζοντας ότι «στηρίζουμε τις Συλλογικές Διαπραγματεύσεις και το διάλογο, τις εργασιακές σχέσεις και την διασφάλιση των θέσεων εργασίας».
Ο τομεάρχης Υποδομών και Ενέργειας της Ελληνικής Λύσης, Μιχάλης Χριστοδουλίδης, τάχθηκε υπέρ του εκσυγχρονισμού του ελληνικού σιδηροδρόμου, αλλά «χωρίς εργασιακό μεσαίωνα».
Η πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), Ιωάννα Τσιαπαρίκου, σημείωσε ότι «ένας διαφορετικός άνεμος πνέει τα τελευταία χρόνια στον ελληνικό σιδηρόδρομο», κάνοντας αναφορά στην ολοκλήρωση σημαντικών έργων, στην εκπαίδευση μηχανοδηγών και στην συμμόρφωση των σιδηροδρομικών παρόχων στις κανονιστικές διατάξεις.
Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΕΣΣΤΥ, Γιώργος Αναγνωστόπουλος , ο οποίος μετέφερε και το μήνυμα της διοίκησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τόνισε ότι, έως τα τέλη του έτους, θα ενσωματωθεί η ΕΕΣΣΤΥ στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, υπογραμμίζοντας ότι «δεν θα θιγούν τα δικαιώματα των εργαζομένων, αλλά θα ενισχυθούν».
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ, Περικλής Νικολάου, στάθηκε στις ενέργειες της εταιρείας για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρόμου, όπως την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας και τα εμπορευματικά κέντρα.
Τέλος, ο πρόεδρος της ΠΟΣ, Παναγιώτης Παρασκευόπουλος, ο οποίος κήρυξε την έναρξη των εργασιών του συνεδρίου, ανέδειξε την σπουδαιότητά του για το μέλλον των σιδηροδρομικών.