Στα ύψη παραμένουν οι οφειλές των υπουργείων προς τον ΟΑΣΑ. Για το 2018, η απαίτηση του ΟΑΣΑ από τα υπουργεία, βάσει των πραγματικών στοιχείων μετακίνησης ανά κατηγορία δικαιώματος και όπως προκύπτει από τη χρήση της προσωποποιημένης κάρτας, ανήλθε στο ποσό των 120 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων καταβλήθηκαν στον Όμιλο 39 εκατ.
Αντίστοιχα για το 2019, ο ΟΑΣΑ προβλέπει ότι η σχετική απαίτηση θα ανέλθει στο ποσό των 137 εκατ. περίπου, ενώ τα υπουργεία θα καταβάλουν στον Όμιλο 43 εκατ.
Τα ανωτέρω στοιχεία παρουσίασε, στη Βουλή, ο υφυπουργός Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης, απαντώντας σε ερώτηση της βουλευτού του ΜΕΡΑ 25 Σοφίας Σακοράφα, με θέμα τυχόν μείωση της τιμής του εισιτηρίου των αστικών συγκοινωνιών.
Σύμφωνα με τον υφυπουργό Μεταφορών Γιάννη Κεφαλογιάννη:
-αναφορικά με τη διαμόρφωση των εσόδων από πωλήσεις των εταιρειών μετά την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, τα έσοδα της ΟΣΥ το 2018 ανήλθαν στα 94,31 εκατ. ευρώ, έναντι 82,53 εκατ. το 2017, σημείωσαν δηλαδή αύξηση κατά 14%, ενώ για το α’ εξάμηνο του 2019 ανέρχονται σε 40,8 εκατ.
Τα ποσά αυτά αποτελούν το σύνολο 4 πηγών εσόδων: πωλήσεις εισιτηρίων, πωλήσεις χρονικών καρτών, ποσά που καταβάλλουν τα υπουργεία και άλλα έσοδα (πχ μισθώσεις οχημάτων, πρόστιμα, parking κλπ).
Από την ανάλυση των εσόδων προκύπτει ότι η αύξηση προήλθε σημαντικά από την καταβολή των δαπανών από τα υπουργεία και από πρόστιμα, μισθώσεις, κλπ.
Τα έσοδα από τα υπουργεία αφορούν ποσά για την κάλυψη της δαπάνης που προκύπτει από την παροχή δικαιώματος σε κοινωνικές ομάδες (φοιτητές, ΑΜΕΑ, Ανέργους, Πολύτεκνους, άτομα άνω των 65 ετών, παιδιά έως 6 ετών και από 7 έως 18 ετών) να απαλλάσσονται πλήρως ή μερικώς από την καταβολή κομίστρου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι για το 2018 η απαίτηση του ΟΑΣΑ από τα υπουργεία, βάσει των πραγματικών στοιχείων μετακίνησης ανά κατηγορία δικαιώματος, όπως προκύπτει από τη χρήση της προσωποποιημένης κάρτας, ανήλθε στο ποσό των 120 εκατ., εκ των οποίων καταβλήθηκαν στον Όμιλο μόνο 39 εκατ.
Αντίστοιχα, για το 2019, ο ΟΑΣΑ προβλέπει ότι η σχετική απαίτηση θα ανέλθει στο ποσό των 137 εκατ. περίπου, ενώ τα υπουργεία θα καταβάλουν στον Όμιλο 43 εκατ.
Αντίστοιχα, τα έσοδα της ΣΤΑΣΥ το 2017 ανήλθαν στα 90,364 εκατ., έναντι 103,04 εκατ. το 2018, σημείωσαν δηλαδή αύξηση κατά 14%, ενώ για το α’ εξάμηνο του 2019 ανέρχονται σε 44,7 εκατ.
Από την ανάλυση των εσόδων προκύπτει ότι η αύξηση προήλθε σημαντικά από την καταβολή των δαπανών από τα υπουργεία.
Από την ανάλυση των εσόδων προκύπτει ότι, από το 2014 έως σήμερα, τα έσοδα από πωλήσεις και των δύο εταιρειών βαίνουν συνεχώς μειούμενα.
Το γεγονός αυτό οφείλεται, μεταξύ άλλων, στην ασκούμενη πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης και των διοικήσεων των φορέων αυτών, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη δωρεάν ή με μειωμένο κόμιστρο μετακίνηση συγκεκριμένων κοινωνικών ομάδων, χωρίς την απόδοση των αντίστοιχων κονδυλίων από τα αρμόδια υπουργεία.
Εν αντιθέσει, για το 2017, το ποσό της επιχορήγησης που έλαβαν και οι δύο εταιρείες ήταν σημαντικά αυξημένο, σε σχέση με τα προηγούμενα έτη 2014 – 2016 και το 2018, ενώ για το α’ εξάμηνο του 2019 έχουν ανέλθει ήδη στο ποσό των 100,1 εκατ. (συνολικά και για τις δύο εταιρείες).
Η αύξηση των εσόδων κατά 14% το 2018 σε συνδυασμό με τη μείωση της κρατικής επιχορήγησης κατά 56 εκατ. και τη μη καταβολή εκ μέρους των υπουργείων ποσού 81 εκατ. από την άσκηση κοινωνικής πολιτικής, με τη χορήγηση μειωμένου ή μηδενικού κομίστρου, είχε ως αποτέλεσμα ο Όμιλος ΟΑΣΑ για το έτος 2018 να παρουσιάσει ζημίες, ύψους 50,4 εκατ., έναντι 6,6 εκατ. του 2017.
-αναφορικά με την εξέταση της μείωσης του κομίστρου των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, η κυβέρνηση, στο πλαίσιο της αναθεώρησης της φορολογικής πολιτικής, θα εξετάσει και τη μείωση του ΦΠΑ στις μεταφορές. Επί προηγούμενης κυβέρνησης, το 2016, αυξήθηκε το κόμιστρο από 1,20 ευρώ σε 1,40 ευρώ.