Στις προτεραιότητες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για το 2020, αλλά και στο έργο που έχει παραχθεί ως σήμερα, αναφέρθηκε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, μιλώντας στη Βουλή, στο πλαίσιο της συζήτησης για τον Προϋπολογισμό του 2020.
Αναφερόμενος στο υπουργείο Ναυτιλίας τόνισε ότι:
-Εγκρίθηκε το master plan των επενδύσεων του ΟΛΠ, ύψους 610 εκατ. ευρώ.
-Βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη το master plan των επενδύσεων του ΟΛΘ, ύψους 300 εκατ. ευρώ.
-Ενεργοποιήθηκε σε σχεδόν δύο μήνες το ΚΕΣΕΝ Μακεδονίας που παρέμενε ανενεργό για χρόνια, επιλύοντας έτσι ένα μείζον πρόβλημα των Ελλήνων ναυτικών της Μακεδονίας.
-Αποκαταστάθηκαν πλήρως, μέσα σε δύο μήνες, οι κτιριακές υποδομές της Σχολής Πλοιάρχων της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού Ασπροπύργου.
-Εγκρίθηκαν 18 νέες άγονες γραμμές που συνδέουν για πρώτη φορά μεταξύ τους απομακρυσμένους προορισμούς στο Βορειο-Ανατολικό και Νότιο-Ανατολικό Αιγαίο.
Για πρώτη φορά συνδέθηκαν ακτοπλοϊκά η Κρήτη με τα Δωδεκάνησα και η Θεσσαλονίκη με το Βόρειο-Ανατολικό Αιγαίο.
-Εγκρίθηκαν εργασίες αποκατάστασης ζημιών και ελλείψεων σε 34 μικρά και μεσαία λιμάνια της χώρας.
-Αυξήθηκε κατά 40 εκατ. ευρώ η ετήσια επιδότηση των άγονων γραμμών, από 90 εκατ. Ευρώ που ήταν πέρυσι σε 130 εκατ. ευρώ φέτος.
-Αποφασίσθηκε οι άγονες γραμμές να χρηματοδοτούνται μέσω του Προγράμματος Δημόσιων Επενδύσεων, ώστε να υπάρχει σταθερή και αδιάλειπτη κάλυψη των μεταφορικών αναγκών της νησιωτικής Ελλάδας.
Όσον αφορά τον προγραμματισμό του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για το 2020, ο κ. Πλακιωτάκης τόνισε ότι το υπουργείο είναι ήδη έτοιμο να προχωρήσει σε σειρά στοχευμένων διαρθρωτικών αλλαγών και μεταβολών σε πέντε βασικούς πυλώνες και συγκεκριμένα : Στη ναυτιλία και τη ναυτική εκπαίδευση, στους λιμένες, στην ακτοπλοΐα, στον θαλάσσιο τουρισμό και στη νησιωτική πολιτική.
Επίσης, αναφέρθηκε και στα μέτρα που ήδη λαμβάνονται για την ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, το οποίο και σηκώνει και το κύριο βάρος των προσφυγικών ροών, τόσο σε υλικά μέσα, όσο και σε έμψυχο υλικό, υπογραμμίζοντας και την πρόσφατη δωρεά της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών με δέκα νέα περιπολικά σκάφη.
Η ομιλία του υπουργού Ναυτιλίας
Η συζήτηση και ψήφιση του Προϋπολογισμού του 2020, σηματοδοτεί την αφετηρία μίας νέας, καλύτερης περιόδου, για τις Ελληνίδες, τους Έλληνες, την Ελλάδα.
Μίας περιόδου σταθερά ανοδικής πορείας, νέων σημαντικών επενδύσεων, ανάπτυξης για όλους, αποκατάστασης της μεσαίας τάξης, ενίσχυσης του κοινωνικού κράτους.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και η κυβέρνηση, σε πέντε μόλις μήνες, έχουμε αποδείξει απόλυτη συνέπεια στις προεκλογικές μας δεσμεύσεις, συστηματικότητα στην ενασχόληση με την καθημερινότητα, αποτελεσματικότητα σε φορολογικές ελαφρύνσεις και μέτρα που ενισχύουν τους πολίτες, γρήγορη πορεία σε αλλαγές και μεταρρυθμίσεις που είναι απαραίτητες για τη χώρα μας.
Τα ίδια τα μεγέθη του προϋπολογισμού, αποδεικνύουν όλα όσα ανέφερα, αλλά και διασφαλίζουν ότι η πορεία της ελληνικής οικονομίας θα είναι το 2020 ακόμα πιο θετική, με συνέπεια οι πολιτικές μας σε όλους τους τομείς να λύσουν προβλήματα, να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής των πολιτών, να προσφέρουν περισσότερες ευκαιρίες ανάπτυξης, προόδου και προκοπής για όλες τις Ελληνίδες και όλους τους Έλληνες.
Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, μετέχει με όλες του τις δυνάμεις στη μεγάλη αυτή προσπάθεια.
Θυμίζω, επιγραμματικά:
Σε χρόνο ρεκόρ, μόλις σε τρείς μήνες, εγκρίναμε το master planτων επενδύσεων της ΟΛΠ Α.Ε. για το λιμάνι του Πειραιά ύψους 610 εκατ. ευρώ. Μετά από καθυστέρηση ετών, ξεκινά μία τεράστια επένδυση, με πολλαπλά οφέλη τόσο για την πόλη του Πειραιά, όσο συνολικά και για την εθνική μας οικονομία, καθιστώντας το Λιμάνι του Πειραιά, το πρώτο Λιμάνι στη Μεσόγειο και ένα από τα κορυφαία λιμάνια στην Ευρώπη.
Βρίσκεται σε εξέλιξη η υλοποίηση επενδυτικού πλάνου του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης ύψους 300 εκατ. ευρώ.
Εγκρίθηκε, πριν λίγες ημέρες, η υλοποίηση σειράς σημαντικών έργων εκσυγχρονισμού σε 34 μικρά και μεγάλα λιμάνια της χώρας συνολικού ύψους 4,4 εκατ. ευρώ.
Την προηγούμενη Παρασκευή, αφού είχαμε εξασφαλίσει την απαραίτητη χρηματοδότηση, θυμίζω ότι η χρηματοδότηση για τις άγονες γραμμές γίνεται από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, εγκρίναμε 18 νέες απομακρυσμένες άγονες γραμμές, που δημιουργούν ένα νέο ισχυρό πλέγμα ακτοπλοϊκών συνδέσεων τόσο στο Βόρειο-Ανατολικό, όσο και στο Νότιο- Ανατολικό Αιγαίο.
Για πρώτη φορά θα συνδεθεί ακτοπλοϊκά η Θεσσαλονίκη με το Βόρειο-Ανατολικό Αιγαίο, αλλά και η Κρήτη με τα Δωδεκάνησα, εξυπηρετώντας δεκάδες χιλιάδες νησιώτες, αλλά και ενισχύοντας τις τοπικές οικονομίες.
Ενισχύσαμε το Λιμενικό Σώμα στο Αιγαίο με μέσα, εξοπλισμό, αλλά και στελέχη προκειμένου να μπορεί να επιτελέσει την τόσο σημαντική και δύσκολη αποστολή του. Σήμερα το Λιμενικό Σώμα διαθέτει 200 πλωτά και 645 χερσαία μέσα περιπολίας και επιτήρησης, άμεσα θα ενισχυθεί με 51 επιπλέον νέα πλωτά μέσα και άλλα 287 νέα οχήματα διαφόρων τύπων και αποστολών.
Θέλω να συμπληρώσω ότι μέσα σε λιγότερο από 2 μήνες ενεργοποιήσαμε το Κέντρο Επιμόρφωσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού στη Μακεδονία, που παρέμενε ανενεργό επί χρόνια, επιλύοντας έτσι ένα σοβαρό πρόβλημα των ναυτικών μας στη Βόρεια Ελλάδα. Σε χρόνο ρεκόρ επίσης, αποκαταστήσαμε πλήρως τις κτιριακές υποδομές της Σχολής Πλοιάρχων της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού στον Ασπρόπυργο η οποία είχε υποστεί εκτεταμένες ζημιές.
Και όλα αυτά τα κάναμε και με τη συνδρομή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών η οποία – θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι – θα ενισχύσει το λιμενικό Σώμα με δέκα πλωτά επιχειρησιακά μέσα, συμβάλλοντας αποφασιστικά στην ενίσχυση του ρόλου του σώματός μας.
Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Πριν περάσω στον ολοκληρωμένο σχεδιασμό του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, επιτρέψτε μου να αναφερθώ σε συγκεκριμένα μεγέθη, για να καταλάβουμε όλοι σε αυτήν την αίθουσα το μέγεθος της μεγάλης Ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας.
Ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος, αριθμεί περίπου 5.000 πλοίων διαφόρων κατηγοριών, με μια συνολική μεταφορική ικανότητα της τάξης των 400 εκατομμυρίων dwt. Πρόκειται για το 21% της δια θαλάσσης παγκόσμιας μεταφορικής ικανότητας και το 53% της αντίστοιχης μεταφορικής ικανότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Τα πλοία αυτά βρίσκονται υπό την διαχείριση 1.430 περίπου ναυτιλιακών εταιριών, ενώ υπάρχουν άλλες 3.600 περίπου ναυτιλιακές εταιρίες που δραστηριοποιούνται κυρίως στις ενδομεταφορές και στις θαλάσσιες μεταφορές μικρών αποστάσεων, αλλά και σε κάθε άλλου είδους δραστηριότητα ή υπηρεσία που συνδέεται άμεσα ή έμμεσα με τη ναυτιλία.
Το σύνολο των εταιριών αυτών έχει ως έδρα του την Ελλάδα και προσφέρουν άμεση απασχόληση σε περισσότερους από 16.000 Έλληνες ναυτικούς, αποτελούν δε την κινητήρια δύναμη για ολόκληρο το ναυτιλιακό σύμπλεγμα, απασχολώντας άμεσα και έμμεσα περίπου 200.000 άτομα.
Εξάλλου, το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισέρρευσε στην χώρα κατά την διάρκεια του 2018 ανήλθε στα 16,6 δισ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας το 9% του εθνικού μας ΑΕΠ.
Θέλω σε αυτό το σημείο να προσθέσω την τεράστια στρατηγική σημασία που έχει η ναυτιλία για την Εθνική μας οικονομία και την κοινωνία των Ελλήνων.
Το διαπιστώσαμε για μία ακόμα φορά όταν ο Πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης επισκέφθηκε την Σαγκάη. Όταν ο Πρόεδρος της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας επισκέφθηκε την Αθήνα. Το διαπιστώσαμε πριν λίγες ημέρες στην ολομέλεια της Γενικής συνέλευσης των κρατών – μελών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, αλλά και στη Νέα Υόρκη, στη διάρκεια των επαφών μας στο πλαίσιο της παρουσίασης των νέων επενδυτικών ευκαιριών και δυνατότητων που διαθέτει πλέον η Ελλάδα.
Θέλω να σας πω δύο συγκεκριμένα νούμερα. Όταν τα τελευταία 15 χρόνια μόνο στα κινέζικα ναυπηγεία έχουν ναυπηγηθεί πάνω από 1.000 πλοία προϋπολογισμού 64 δισ. Δολαρίων, όταν ο ελληνικός στόλος μεταφέρει το 30% περίπου των αμερικανικών εισαγωγών σε πετρέλαιο και το 22% περίπου των εξαγωγών της Αμερικής, αντιλαμβάνεται κανείς την τεράστια στρατηγική σημασία της μεγάλης Ελληνικής εμπορικής Ναυτιλίας.
Συνηθίζουμε να λέμε ότι η ναυτιλία μας αποτελεί τον έναν από τους δύο ισχυρούς πυλώνες της εθνικής οικονομίας του τόπου μας μαζί με τον τουρισμό.
Όταν λοιπόν ένα κράτος όπως η Ελλάδα διαθέτει ένα τόσο ισχυρό όπλο τι οφείλει να κάνει;
Οφείλει να εκπονήσει έναν ολοκληρωμένο στρατηγικό σχεδιασμό, δημιουργώντας ένα σύγχρονο επενδυτικό περιβάλλον για τις ναυτιλιακές αλλά και τις παραναυτιλιακές δραστηριότητες.
Κύριε Πρόεδρε,
Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, έχει αναπτύξει πέντε βασικούς πυλώνες προτεραιότητας για το 2020.
Στον πρώτο πυλώνα, της ναυτιλίας και της ναυτικής εκπαίδευσης, προωθούμε ολοκληρωμένες παρεμβάσεις για την ενίσχυση και τον εκσυγχρονισμό του Ελληνικού νηολογίου.
Αναβαθμίζουμε με μία ολιστική προσέγγιση τα θέματα της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης.
Υψηλή μας προτεραιότητα είναι η ενίσχυση της Ναυτοσύνης των Ελλήνων. Στην Ελλάδα του σήμερα, το ναυτικό επάγγελμα πρέπει και πάλι να αποτελέσει μία επαγγελματική επιλογή και διέξοδο για ένα παραδοσιακό ναυτικό Έθνος όπως είναι η Ελλάδα.
Σε μία εποχή που η ναυτιλία αλλάζει σημαντικά, σε μία εποχή όπου θα ισχύσουν νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί, νέα κανονιστικά πλαίσια, αυτοματισμοί, χρειαζόμαστε ποιοτικούς αξιωματικούς και ποιοτικά κατώτερα πληρώματα.
Επίσης δημιουργούμε νέα εργαλεία επιμόρφωσης και κατάρτισης του ναυτεργατικού δυναμικού της χώρας.
Διευρύνουμε τις δυνατότητες ανάπτυξης της ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης όπως κάνουν όλα τα σύγχρονα ναυτιλιακά κράτη. Εκπονούμε ειδικό πρόγραμμα για την καταγραφή σειράς νέων επαγγελμάτων στη σύγχρονη ναυτική εργασία με σκοπό να καλύψουμε αποτελεσματικά, κενά και επικαλύψεις που συναντάμε σήμερα πολύ συχνά στο ναυτικό και ναυτιλιακό εργασιακό περιβάλλον και βεβαίως, ενισχύουμε τη ναυτιλιακή διπλωματία.
ΛΙΜΑΝΙΑ
Στον τομέα των λιμένων, σχεδιάζουμε και θα εφαρμόσουμε Εθνική Λιμενική Πολιτική. Εκτιμούμε ότι τα λιμάνια μας πραγματικά αποτελούν ατμομηχανές ανάπτυξης σε τοπικό, περιφερειακό και Εθνικό επίπεδο.
Μετά την έγκριση του masterplan, συνεχίζουμε την συζήτηση με την ΟΛΠ Α.Ε. για την επέκταση των επενδύσεων της στους τομείς της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων και οχημάτων, πάντοτε βέβαια σε συνθήκες συνεννόησης με τις τοπικές κοινωνίες.
Εξάλλου, όσον αφορά την αξιοποίηση των υπόλοιπων δέκα μεγάλων περιφερειακών οργανισμών λιμένων έχουμε ήδη στα χέρια μας τα πρώτα αποτελέσματα των μελετών βιωσιμότητας που ζητήσαμε από το ΤΑΙΠΕΔ και βέβαια προχωράμε εντός του 2020 σε διεθνείς διαγωνισμούς για την εκμετάλλευσή τους.
ΑΚΤΟΠΛΟΙΑ
Στον τομέα της ακτοπλοίας, διασφαλίζουμε ένα αποτελεσματικό σύστημα ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, προκειμένου ενισχυθεί το αίσθημα ασφάλειας των κατοίκων, η κοινωνική συνοχή στα νησιά, αλλά και η οικονομική ανάπτυξη τους.
Ακριβώς για αυτό, μετά την ανακοίνωση των 18 νέων, άγονων γραμμών, ακολουθεί, πολύ σύντομα, δεύτερη φάση.
ΘΑΛΑΣΣΙΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Στον τομέα του Θαλασσίου Τουρισμού. Η Ελλάδα θεωρείτε από πολλούς η Μέκκα του Θαλασσίου Τουρισμού. Εντός του 2020 προγραμματίζουμε την υιοθέτηση ενός σύγχρονου, απλού νομοθετικού πλαισίου. Ανοιχτές Θάλασσες για όλους με κανόνες και σεβασμό στο Εθνικό και Κοινοτικό δίκαιο. Η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να γίνει το κέντρο του παγκοσμίου Yachting.
ΝΗΣΙΩΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ – ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟ ΙΣΟΔΥΝΑΜΟ
Στον τομέα της Νησιωτικής Πολιτικής, βασικός άξονας των πρωτοβουλιών είναι η χώρα να αποκτήσει μία ολοκληρωμένη στρατηγική για την ανάπτυξη της γαλάζιας οικονομίας του νησιωτικού χώρου. Εντός του πρώτου τριμήνου του 2020 θα παρουσιάσουμε το Εθνικό Πρόγραμμα για την ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο. Θέτουμε ρεαλιστικούς στόχους, συγκεκριμένες προτεραιότητες και δεσμεύουμε συγκεκριμένους πόρους για τον σκοπό αυτό. Δομικό στοιχείο για μας είναι η ανασυγκρότηση του σκοπού αλλά και της λειτουργίας του Εθνικού Συμβουλίου Νησιωτικής Πολιτικής.
Δεσμευθήκαμε και προχωράμε ήδη στον εξορθολογισμό του νόμου 4551/2018 για το μεταφορικό ισοδύναμο. Αντιμετωπίζουμε τις προχειρότητες της προηγούμενης κυβέρνησης και επαναφέρουμε την κανονικότητα στην εφαρμογή του μέτρου με αναπτυξιακό πρόσημο και όχι επιδοματική πολιτική. Και επειδή πολλά θριαμβευτικά σχόλια ακούσαμε περί εφαρμογής του μεταφορικού ισοδυνάμου, η απορρόφηση στο τέλος του 2019 θα είναι μόλις 10%.
Στηρίζουμε τον νησιώτη επιχειρηματία και κάτοικο με στοχευμένη ενίσχυση προσαρμοσμένη στο παραγωγικό πρότυπο κάθε νησιωτικής περιφερειακής οικονομίας, ενώ σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία προχωράμε στον σχεδιασμό δύο νέων χρηματοδοτικών εργαλείων που θα συνδυάζουν τη νησιωτική επιχειρηματικότητα και την προώθηση στοχευμένων δημοσίων επενδύσεων στην κυκλική οικονομία.
Επειδή άκουσα πολλές ανησυχίες για το αν έχουμε εξασφαλίσει την χρηματοδότηση του μεταφορικού ισοδυνάμου αλλά και των αγόνων γραμμών, θέλω να ξεκαθαρίσω ότι έχουμε προνοήσει ώστε να διαθέτουμε τα απαραίτητα κεφάλαια.
Συγκεκριμένα για το 2020 μέσο του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.) έχουμε διασφαλίσει 130 εκατομμύρια ευρώ για τις άγονες γραμμές, 40 εκατομμύρια ευρώ περισσότερα από όσα είχαν προβλεφθεί πέρυσι, καθώς και 170 εκατομμύρια για την κάλυψη του μεταφορικού ισοδύναμου.
Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,
Καθοριστικός παράγοντας για την παρουσία και πολύ περισσότερο για την ανάπτυξη της Ελληνικής Ναυτιλίας, ήταν, είναι και θα είναι, το Λιμενικό Σώμα, που συμπληρώνει φέτος τα 100 χρόνια του.
Το Λιμενικό Σώμα, διασφαλίζει τη νομιμότητα και καταπολεμά κάθε παράνομη πράξη στην θάλασσα.
Εγγυάται την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας. Συμβάλει στη διατήρηση της εθνικής κυριαρχίας, με την επιτήρηση και φύλαξη των θαλάσσιων συνόρων της χώρας μας. Σώζει ζωές, συχνά σε πολύ δύσκολες συνθήκες, με επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης. Προστατεύει το θαλάσσιο περιβάλλον, ελέγχοντας την τήρηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας.
Τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος επιχειρούν με γνώση, θάρρος, αποφασιστικότητα, αλλά και ευαισθησία και είναι γι’ αυτό, επιτυγχάνουν τους στόχους τους.
Αποτελεί, συνεπώς, χρέος και ευθύνη μας, να κάνουμε όσα πρέπει και με την ταχύτητα που πρέπει, ώστε όχι μόνο να διατηρηθεί, αλλά και να ενισχυθεί η υψηλή επιχειρησιακή δυνατότητα των στελεχών του Λιμενικού Σώματος, αλλά βεβαίως και να αυξηθεί η οργανική δύναμή του σώματος.
Γι αυτόν τον λόγο εργαζόμαστε συστηματικά, ώστε να μην χαθεί ούτε ένα ευρώ για το εξοπλιστικό του πρόγραμμα. Αυτή τη στιγμή είναι σε εξέλιξη ένα μεγάλο πρόγραμμα 200 εκατ. Ευρώ ενώ το νέο πρόγραμμα που σχεδιάζεται θα υπερβεί τα 400 εκατ. Ευρώ.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοί,
Επιλογή του Κυριάκου Μητσοτάκη, επιλογή της κυβέρνησης, επιλογή της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, είναι να μην αρκεστούμε σε μια αβλαβή διέλευση, όπως έκαναν οι προκάτοχοι μας.
Είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε σε βαθιές τομές.
Είμαστε αποφασισμένοι να εφαρμόσουμε μεταρρυθμίσεις, σε όλα τα επίπεδα.
Είμαστε αποφασισμένοι να δημιουργήσουμε το ολοκληρωμένο, σύγχρονο, λειτουργικό πλαίσιο, μέσα στο οποίο θα αναπτυχθεί ακόμα περισσότερο το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας στα χρόνια που έρχονται.
Όσοι γνωρίζουν έστω και ελάχιστα τη ναυτιλία, αντιλαμβάνονται ότι ο στόχος αυτός δεν είναι μόνο εφικτός, αλλά είναι και πέρα για πέρα αναγκαίος.
Σας ευχαριστώ.