Στις προτεραιότητες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε ο υπουργός Κώστας Καραμανλής, κατά την συζήτηση και ψήφιση του προϋπολογισμού του 2020.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, εάν και υπογράμμισε ότι η προηγούμενη κυβέρνηση ολοκλήρωσε κάποια έργα, όπως των αυτοκινητοδρόμων, υποστήριξε ότι δεν άφησε πίσω καμία μελέτη, κανέναν σχεδιασμό για τα έργα της επόμενης δεκαπενταετίας.
Η ομιλία του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών
Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ακούγοντας τον Κοινοβουλευτικό Εκπρόσωπο του ΣΥΡΙΖΑ, πρέπει να πω ότι υπάρχουν, νομίζω, δύο τρόποι να αντιλαμβάνεται κανείς την πολιτική στον δημόσιο βίο. Ο ένας είναι τα μεγάλα λόγια και τα επικοινωνιακά περιτυλίγματα. Ο άλλος είναι η επένδυση στην ουσία και τη σκληρή συστηματική δουλειά.
Υπάρχει και ένα όριο στην πολιτική προπαγάνδα. Μίλησε για συλλογικές συμβάσεις εργασίας. Για να μας πείτε, ποιες συλλογικές συμβάσεις –μη μισθολογικές παροχές, δηλαδή- υπογράψατε εσείς ως Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ;
Δεν υπογράφουν; Το ΓΛΚ…
Τώρα μπαίνετε σ’ ένα παιχνίδι, το οποίο δεν έχει νόημα. Εμπαίζατε τους εργαζομένους συστηματικά, δεν τους δίνατε τις συλλογικές συμβάσεις και έπρεπε να έρθει η ανάλγητη νεοφιλελεύθερη Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη να τις δώσει.
Αυτοί είστε, κύριοι της Αριστεράς και έρχεστε, κύριε Τσακαλώτο, τώρα και μου λέτε για διαδικασίες τυπικές.
Ακούστε, στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ο κ. Σπίρτζης -και ορθώς, κατά την άποψή μου- είχε ανεβάσει στην ΕΡΓΑΝΗ και είχε εγκρίνει τις συλλογικές συμβάσεις και ο κ. Χουλιαράκης, ο οποίος ήταν τότε ο Αναπληρωτής Υπουργός υπεύθυνος για το ΓΛΚ και τον οποίον δεν θα μπορούσε κάποιος να τον πει και νεοφιλελεύθερο, αρνείτο να τις υπογράψει.
Το πολιτικό ψέμα και η πολιτική παραπλάνηση πρέπει κάποτε να λάβουν ένα τέλος. Και επειδή έχετε ζήσει και πολλά χρόνια στο εξωτερικό και στην Αγγλία…
Να σας διορθώσω. Συντηρητικός πολιτικός δεν ήταν ο Τόνι Μπλερ και το «there is not alternative», κύριε Τσακαλώτο, δεν το είπε ο Τόνι Μπλερ, το είπε η Μάργκαρετ Θάτσερ. Ο Τόνι Μπλερ είπε «the third way».
Επομένως, καλό είναι να ξέρουμε ποιοι είναι συντηρητικοί και ποιοι είναι φιλελεύθεροι.
Συνεχίζοντας, για να πάω στα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Ξέρετε, ποτέ δεν θέλω να μηδενίζω το έργο των αντιπάλων μου. Θα αναγνωρίσω, λοιπόν, ότι στον δικό μου τομέα, στον τομέα των μεταφορών και υποδομών, η αλήθεια είναι ότι η προηγούμενη Κυβέρνηση όντως προχώρησε κάποια έργα, που παρέλαβε όμως, κυρίως τους πέντε αυτοκινητόδρομους, τις συμβάσεις παραχώρησης που είχε καταψηφίσει ο ΣΥΡΙΖΑ, σχεδόν ολοκληρωμένα κατά 80%.
Χρειάστηκε, βέβαια, μετά από εξάμηνο πειραματισμό που είχατε το 2015 και τις αυταπάτες σας, να κάνετε ένα restart από την αρχή και να δώσετε στους εργολάβους πανωπροίκια 500 εκατομμυρίων ευρώ. Αυτό, όμως, εάν θέλετε, είναι το λιγότερο. Δεν αφήσατε πίσω σας καμία μελέτη, κανέναν σχεδιασμό, για τα έργα της επόμενης δεκαπενταετίας. Για τα έργα τα οποία πρέπει ο πολιτικός και ο τεχνικός κόσμος αυτής της χώρας κάποτε, με σύμπνοια, με ομόνοια, με σοβαρότητα να κάτσει και να συμφωνήσει.
Και εδώ θα ήθελα να καταθέσω, εάν επιτρέπετε, κύριε Πρόεδρε, και έναν ευρύτερο προβληματισμό. Η κρίση της τελευταίας δεκαετίας, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, νομίζω ότι μας έδειξε ότι η αχίλλειος πτέρνα της Ελλάδος στην Μεταπολίτευση ήταν ότι είχαμε απουσία ξεκάθαρης κατεύθυνσης για το παραγωγικό μοντέλο της χώρας.
Από το 1974 και μετά, ζούμε μία από τις πιο σταθερές δημοκρατικές κοινοβουλευτικές περιόδους των τελευταίων ετών. Αυτό που χάσαμε, όμως, ήταν το κοινωνικό και οικονομικό μοντέλο, που έπρεπε πάνω σ’ αυτό η μεταπολιτευτική Ελλάδα να στηριχθεί. Εάν δεν διαμορφωθεί με ευρύτατη συναίνεση ένα τέτοιο σχέδιο και ένα νέο παραγωγικό μοντέλο, η Ελλάδα δύσκολα θα ορθοποδήσει.
Η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει παρουσιάσει και ήδη υλοποιεί ένα σχέδιο ανασυγκρότησης για τη μεταμνημονιακή εποχή, που στηρίζεται σ’ αυτό που διαφωνούμε με την Αριστερά, σε λιγότερους φόρους, σε καλύτερους μισθούς για τη μεσαία τάξη και σε περισσότερες ιδιωτικές επενδύσεις, είτε αυτές προέρχονται από τη χώρα μας, είτε από το εξωτερικό.
Οι σωστές επιλογές, λοιπόν, στα έργα υποδομής, θα μου επιτρέψετε να πω ότι διαδραματίζουν έναν κρίσιμο ρόλο. Υποδομές σε νέα αντιπλημμυρικά έργα, σιδηρόδρομο, ηλεκτροκίνηση, logistics. Να συνδυάσουμε και να παίξουμε έναν κεντρικό ρόλο στα επόμενα φόρα ως μία χώρα εισόδου και εξόδου προϊόντων στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Το σχέδιό μας είναι συγκεκριμένο και στηρίζεται σε επτά προτεραιότητες, τις οποίες στον λίγο χρόνο που μου απομένει, θα σας παρουσιάσω.
Πρώτον, να δώσουμε, επιτέλους, οριστικές λύσεις σε έργα που έχει ανάγκη ο τόπος, αλλά τα παραλάβαμε και αντιμετωπίζουν πάρα πολλά προβλήματα. Ενδεικτικό παράδειγμα, το πιο χαρακτηριστικό, το έργο Πάτρα-Πύργος. Ένα έργο που η Ελληνική Δημοκρατία έχει δημοπρατήσει τα τελευταία δέκα χρόνια με τρεις διαφορετικούς τρόπους. Αρχικά, ως έργο της σύμβασης παραχώρησης.
Μετά, το έργο αυτό έγινε ενιαίο. Μετά ήρθε ο ΣΥΡΙΖΑ και το έκανε κατάτμηση, κάτι που εναντιώνεται στις Οδηγίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και σήμερα βρισκόμαστε σε επαφή με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για να βρούμε μία μόνιμη λύση, έτσι ώστε αυτό το έργο να ξεκινήσει. Διότι όλοι γνωρίζουν ότι οι κατατμήσεις των έργων οδηγούν πάντοτε σε αδιέξοδα.
Άλλο παράδειγμα ο ΒΟΑΚ. Τι παραλάβαμε; Μια μολυβιά στον χάρτη, καμία μελετητική ωριμότητα, ούτε καν ενδεικτικό περιεχόμενο του έργου και έναν διαγωνισμό εκδήλωσης ενδιαφέροντος. Τρέχα γύρευε! Και βγήκε ο ΣΥΡΙΖΑ με επικοινωνιακά τερτίπια να μας πει ότι το έργο θα ξεκινούσε μέσα στο επόμενο εξάμηνο. Ποιον νομίζουν ότι κοροϊδεύουν;
Ζούμε σε μία εποχή, που τα πολλά λόγια στα ζητήματα των έργων δεν μπορούν να προχωρήσουν. Εμείς είμαστε στην τελική ευθεία να τελειώσουμε όλες τις μελέτες που πρέπει να γίνουν. Και το πιο σημαντικό, να βρούμε, επιτέλους, χρηματοδότηση για ένα έργο το οποίο όλα αυτά τα χρόνια δεν είχε γίνει, διότι απλούστατα κανένας δεν είχε έρθει με μία αξιόπιστη λύση για τη χρηματοδότηση.
Μετρό Θεσσαλονίκης. Εγκαινιάζετε μουσαμάδες. Είχαμε να το δούμε αυτό δεκαετίες. Φέρατε ένα έργο πίσω με τις ιδεοληψίες σας για το Μετρό και στον Σταθμό Βενιζέλου. Αλλάζατε τις αποφάσεις. Δεν σεβόσασταν τις αποφάσεις του ΣτΕ. Βρισκόμαστε τώρα σ’ ένα σημείο, όπου μας λέγατε ότι το έργο θα ήταν έτοιμο το 2020, όταν όλοι γνώριζαν ότι θα δίνατε το έργο έτοιμο και κολοβό το 2022 και μετά θα έπρεπε να σταματήσει η λειτουργία του Μετρό για έναν χρόνο στους δύο κεντρικούς σταθμούς.
Δεν τα πιστεύω, τα λέει η πραγματικότητα και ο τεχνικός κόσμος. Προφανώς, εσείς δεν καταλαβαίνετε, αγαπητέ συνάδελφε, ότι το ψέμα έχει κοντά ποδάρια και ότι αυτή η ασυλία που είχε η Αριστερά σ’ αυτήν την Αίθουσα σταματάει. Αφήστε τα ψέματα.
Ο διαγωνισμός της γραμμής 4 αποτελεί άλλη μία περίπτωση καθυστερήσεων λόγω και δικαστικών εμπλοκών. Ήδη το Αττικό Μετρό προχωράει στην επανέναρξη των διαδικασιών, ώστε μέσα στο 2020 ένα έργο που τεσσερισήμισι χρόνια κόλλησε, να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για να ξεκινήσουμε την υλοποίησή του.
Σιδηρόδρομος Πάτρας: Άλλη μία πολιτική απάτη του ΣΥΡΙΖΑ. Η λύση ήταν έτοιμη το 2014. Έρχεστε και μιλάτε για πλήρη υπογειοποίηση εννιάμιση χιλιομέτρων, χωρίς να έχετε μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας, χωρίς να έχετε την έγκριση των Jaspers.
Και ερχόμαστε εμείς, καθόμαστε στο τραπέζι με όλους τους φορείς και προτείνουμε μία λύση η οποία, κατά την άποψή μας, είναι και ρεαλιστική και βιώσιμη και εξασφαλίζει αυτό που όλοι θέλουμε, να συνδέσουμε τον σιδηρόδρομο με την Πάτρα. Να συνδέσουμε τον σιδηρόδρομο της Πάτρας με την Αθήνα και να πάει μέχρι τον Προμαχώνα με ηλεκτροκίνηση.
Περνάω σε άλλες προτεραιότητες. Η κατασκευή του νότιου τμήματος του Ε65 προχωράει γρήγορα. Συνεχίζονται οι επαφές με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και για την υλοποίηση του βορείου τμήματος.
Είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε μέσα στον Ιανουάριο τις πρόδρομες εργασίες για το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλι. Με ταχύτητα σχεδιάζουμε, επίσης, το 2020 να αρχίσει η αναβάθμιση στη σιδηροδρομική γραμμή Αθηνών-Θεσσαλονίκης, ώστε το 2021 η διαδρομή αυτή να πέσει σε τρεισήμισι ώρες.
Θέλω να σταθώ λίγο στην Εγνατία Οδό και θέλω να είμαι απόλυτα ειλικρινής. Η προγραμματισμένη παραχώρηση θα προχωρήσει και θα πραγματοποιηθεί μέχρι τις 26 Ιουνίου του 2020 με όρους διαφάνειας, όρους ορθολογικούς. Όλα τα διόδια θα είναι σε λειτουργία με 3 λεπτά το χιλιόμετρο και με όχι με 5,5 λεπτά που είχε συμφωνήσει η ΚΥΑ Σπίρτζη-Τσακαλώτου μέχρι τον Μάιο.
Και θέλω να πω στους επενδυτές, οι οποίοι έχουν απογοητευτεί από την απίστευτη ανικανότητα της προηγούμενης κυβέρνησης, ότι αυτός ο δρόμος θα παραχωρηθεί με ένα κριτήριο, το δημόσιο συμφέρον, για να γίνει Εγνατία ένας δρόμος μοντέρνος, ένας δρόμος σύγχρονος, που θα μπορέσει να ανταπεξέλθει στις ανάγκες μιας χώρας η οποία αναπτύσσεται.
Πάμε στο μετρό του Πειραιά. Είχαμε τρεις σταθμούς. Όπως το πήγαινε η προηγούμενη κυβέρνηση, το έργο δεν θα ολοκληρωνόταν, διότι δεν είχε προβλεφθεί -ακούστε- τα εισιτήρια του Πειραιά να είναι συμβατά με αυτά των Αθηνών.
Έχουμε φτάσει σε σημεία που πλέον βλέπουμε ότι η ανικανότητα, η αδιαφορία οδηγούσε σε πραγματικά αδιέξοδα, και τώρα καλούμαστε να δώσουμε λύση. Για τον πιο κεντρικό σταθμό, τον σταθμό του Πειραιά που εσείς λέγατε ότι θα ολοκληρωθεί το 2019, στην πράξη δεν είχατε ξεκινήσει ούτε καν τις σκυροδετήσεις.
Προτεραιότητα άλλη: Να δώσουμε πλέον στον 4412 πραγματικά τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν και να διορθώσουμε το γονατογράφημα αυτό του ΣΥΡΙΖΑ, που εσείς οι ίδιοι τροποποιήσατε πάνω από τριακόσιες φορές.
Τέταρτον, βελτίωση αστικών συγκοινωνιών. Όσο και αν μέρα με τη μέρα λύνονται επιμέρους προβλήματα, οι πολίτες δεν είναι ικανοποιημένοι και έχουν απόλυτο δίκιο. Το χθεσινό επεισόδιο δείχνει, αν μου επιτρέπετε, τη σύγκρουση δύο νοοτροπιών. Τη νοοτροπία του βολέματος ενάντια στη νοοτροπία της πραγματικής εργασίας. Μέσα σε πέντε-έξι μήνες δεν αλλάζουν όλα.
Δεν κρατάμε μαγικό ραβδάκι και μάλιστα όταν έχουμε παραλάβει το 1/3 των συρμών στο Μετρό Αθηνών να βρίσκεται αυτή τη στιγμή χωρίς να μπορεί να λειτουργήσει. Βρήκαμε πρόγραμμα στο ΕΣΠΑ. Θα χρηματοδοτήσουμε την ανάταξη αυτών των συρμών και θα προχωρήσουμε γρήγορα στον εξορθολογισμό τους.
Τα λεωφορεία Αθήνας και Θεσσαλονίκης είναι ένας στόλος γερασμένος. Τι κάνατε τεσσερισήμισι χρόνια; Πού είναι ο διαγωνισμός για τα νέα λεωφορεία; Έχουμε μέσο όρο στην ηλικία των λεωφορείων Αθήνα και Θεσσαλονίκη πάνω από δεκαεπτά χρόνια.
Εμφανίσατε έναν διαγωνισμό ο οποίος είχε οσμή σκανδάλου και γι’ αυτό η Ανεξάρτητη Αρχή Προδικαστικών Προσφύγων ακύρωσε τον διαγωνισμό και όχι η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Εμείς προχωράμε γρήγορα, έτσι ώστε να έχουμε νέα λεωφορεία, φιλικά στο περιβάλλον και με ηλεκτροκίνηση σε έναν πολύ μεγάλο βαθμό -τουλάχιστον εκατόν πενήντα με διακόσια-, έτσι ώστε να μπούμε στη νέα γενιά λεωφορείων.
Δεν θέλω να αναφερθώ στον ΟΑΣΘ. Εκεί κάναμε πραγματικά διαχείριση κρίσης. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ρίχνει τεράστιες ευθύνες για την κρατικοποίηση που εσείς δημιουργήσατε και οδηγήσατε τον ΟΑΣΘ να έχει εκατόν ογδόντα λεωφορεία όταν παραδώσατε την κυβέρνηση τον Αύγουστο. Εμείς χρησιμοποιούμε το νομοθέτημα που έχετε φτιάξει εσείς, για να μεταφέρουμε συγκοινωνιακό έργο στα ΚΤΕΛ. Έχουμε καταθέσει τροπολογία για μακροχρόνια μίσθωση οχημάτων, μέχρις ότου υπάρχει γέφυρα για να έρθουν τα καινούργια λεωφορεία μέσα σε δύο χρόνια.
Διαλειτουργικότητα των διοδίων. Έχουμε συμφωνήσει με τον κ. Πιερρακάκη να μην υπάρχει αυτό το γελοίο φαινόμενο όπου για να πάει κάποιος από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη χρειάζεται τρεις πομποδέκτες. Ούτε αυτό δεν κάνατε. Δεν μπορέσατε να βάλετε σε ένα τραπέζι τους παραχωρησιούχους, να τους τράβηξε το αυτί και να τους πείτε «βρείτε λύση, για να μην ταλαιπωρείται το κοινό».
Εδώ, λοιπόν, θα αναφερθώ και πολύ γρήγορα τι κάνατε στην ΥΠΑ, όταν παραλάβαμε. Το αεροδρόμιο της Ελλάδας, το «Ελευθέριος Βενιζέλος» -και αυτό δεν το έχω πει δημοσίως- πήγε να υποβαθμιστεί με τη διαχείριση που κάνατε εσείς στην ΥΠΑ. Εμείς προσπαθούμε να αλλάξουμε διοίκηση τώρα στην ΥΠΑ -πολύ σύντομα θα έχουμε αλλάξει διοίκηση-, σε απόλυτη συνεργασία με την Κομισιόν, με τη DG Move, με τους αρμόδιους οργανισμούς, για να μη ζούμε τις τριτοκοσμικές εικόνες που ζήσαμε ειδικά στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» το καλοκαίρι με τις τρίωρες καθυστερήσεις.
Κλείνοντας, κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα να πω ότι στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πρέπει κάποτε να σκεφτούμε και να δούμε ότι υπάρχει μια σειρά νέων έργων, έργων νέας γενιάς, για τα οποία, παρά τις διαφορές μας τις ιδεολογικές και τις πολιτικές, παρά την κριτική που μπορούμε να ασκούμε και την αντιπαράθεση που έχουμε, θα πρέπει κάποτε να κάτσουμε και να συμφωνήσουμε ποια είναι αυτά για την ανασύνταξη…
Εμείς σας έχουμε προτείνει. Το πρόβλημα με εσάς είναι ότι εσείς δεν μπορείτε ούτε καν να ακούσετε και να αντιπροτείνετε.
Είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε τη δουλειά μας. Είμαστε αποφασισμένοι να ανατάξουμε τη χώρα. Είμαστε αποφασισμένοι να δώσουμε ένα τέλος στο μεγάλο ψέμα που ζήσαμε τα τελευταία τεσσερισήμισι χρόνια.
Σας ευχαριστώ πολύ.