Στις πολλές και σημαντικές περιβαλλοντικές προκλήσεις και τις εφαρμογές νέων νομοθεσιών, όπως η εφαρμογή του νέου καυσίμου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο (0,5% έναντι 3,5%), αναφέρθηκε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, ανοίγοντας τις εργασίες του 12ου συνεδρίου Maritime Congress, με θέμα την πράσινη ναυτιλία και τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση.
«Παρακολουθούμε με ενδιαφέρον τα πρώτα δείγματα από την εφαρμογή του νέου διεθνούς κανονισμού του ΙΜΟ για τα καύσιμα, που αφορά την παγκόσμια ναυτιλία», σημείωσε ο κ. Πλακιωτάκης, τονίζοντας ότι «η Ελλάδα είναι υπέρ της εφαρμογής αυστηρών περιβαλλοντικών κανόνων στον χώρο της παγκόσμιας ναυτιλίας».
«Στην τελευταία σύνοδο του IMO ως πρώτη ναυτιλιακή δύναμη του κόσμου, εκφράσαμε τους προβληματισμούς μας όσον αφορά την διαθεσιμότητα, την ασφάλεια, την επάρκεια, την ποιότητα του νέου καυσίμου.
Η Ελλάδα ήταν από τις πρώτες χώρες που υιοθέτησε την εφαρμογή ποιοτικών καυσίμων από τις πετρελαϊκές εταιρείες που προμηθεύουν το νέο καύσιμο.
Θεωρούμε όμως απαραίτητη την παρακολούθηση της εφαρμογής του μέτρου στην πράξη, όπως και τη διασφάλιση ίσων όρων ανταγωνισμού για όλες τις σημαίες. Η περιβαλλοντική ατζέντα, πρέπει να συνοδεύεται από κανονισμούς οι οποίοι είναι και πρακτικοί, ρεαλιστικοί και εφαρμόσιμοι».
«Οι Έλληνες έχουν τα πιο σύγχρονα και τα πιο ασφαλή πλοία», είπε, μεταξύ άλλων, ο κ. Πλακιωτάκης, υπογραμμίζοντας ότι ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνόκτητου στόλου είναι 11,7, όταν ο μέσος όρος ηλικίας του παγκόσμιου στόλου είναι 15,2. Επιπρόσθετα η συμμέτοχη των ελληνόκτητων πλοίων σε ναυτικά ατυχήματα είναι σχεδόν μηδενική, περίπου στο 0,1 %.
Διανύοντας τις πρώτες ημέρες εφαρμογής των νέων κανόνων σχετικά με τη χρήση του νέου καυσίμου στα πλοία καθώς και τη μείωση των εκπομπών αερίου πλοίων, ο κ. υπουργός είπε ότι παρακολουθεί με ενδιαφέρον τις εξελίξεις και ότι το ερχόμενο διάστημα θα υπάρχει δυνατότητα αξιολόγησης.
Σε ότι αφορά τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση, ο κ. Πλακιωτάκης τόνισε ότι «πλέον αυτή στρέφεται προς ανατολάς. Με νέους τρόπους, είτε μέσω leasing είτε μέσω private equity, είτε μέσω μετατρέψιμων ομολογιακών.
Εδώ οφείλουμε να πούμε ότι και εμείς ως χώρα, λαμβάνοντας και τα μηνύματα της αγοράς, στο τελευταίο φορολογικό νομοσχέδιο εκσυγχρονίσαμε τη νομοθεσία μας, ακριβώς όσον αφορά στο κομμάτι του leasing, δηλαδή ελληνικής πλοιοκτησίας πλοία που χρηματοδοτούνται μέσω leasing μπορούν να νηολογηθούν στην ελληνική σημαία, που είναι κάτι πάρα πολύ σημαντικό και δεν προβλεπόταν μέχρι σήμερα.
Γεγονός που δείχνει ότι και η ελληνική ναυτιλία αρχίζει να προσαρμόζεται με βάση τη διεθνή εμπειρία. Και θέλω να επισημάνω ότι και οι ελληνικές τράπεζες, στο μέτρο βέβαια που τους αναλογεί, μπορούν και φαντάζομαι θα το κάνουν το επόμενο διάστημα, να ενισχύσουν την ελληνόκτητη ναυτιλία».