Απώλειες ύψους 300 – 350 εκατ. δολ., σε εβδομαδιαία βάση, ενδέχεται να καταγράψουν οι θαλάσσιοι μεταφορείς, ως απόρροια της πανδημίας του κορωναϊού, ενώ εκτιμάται ότι κατά μέσο όρο χάνονται 1.000 δολ. ανά TEU.
Αρκετές είναι οι ναυτιλιακές (Maersk, MSC) που “έκοψαν”, προσωρινά, τα δρομολόγια από τη Βόρεια Ευρώπη προς την Ασία, προκαλώντας αναταράξεις στην εφοδιαστική αλυσίδα των Ευρωπαίων εξαγωγέων.
Σύμφωνα με πηγές του “The LoadStar”, ήδη οι ναυτιλιακές προσπαθούν να βρουν τρόπους να «ελαχιστοποιήσουν τον αντίκτυπο στην επιχείρησή τους» βρίσκοντας «λύσεις εναλλακτικής κάλυψης στο δίκτυό τους».
Πιθανές ελλείψεις χωρητικότητας
Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Sea-Intelligence, «η μαζική ακύρωση πρόσθετων δρομολογίων» από την Κίνα είναι πιθανό να προκαλέσει ελλείψεις χωρητικότητας στους εκφορτωτές πλοίων για 3-6 εβδομάδες στο μέλλον, ανάλογα με τη γεωγραφία.
Για τους εξαγωγείς στην Ασία, συνιστάται να «προετοιμάσουν όχι μόνο σχέδια έκτακτης ανάγκης για πιθανά ζητήματα χωρητικότητας, αλλά και για σημαντικές αυξήσεις των τιμών».
Η Sea-Intelligence παραλληλίζει την παρούσα κατάσταση με τον Απρίλιο του 2017, όταν υπήρξε ουσιαστική επανευθυγράμμιση των συμμαχιών των ναυτιλιακών γραμμών, οδηγώντας σε μια απότομη πτώση της πραγματικής χωρητικότητας.
Οι τιμές spot για τα εμπορευματοκιβώτια των 40 ποδιών από το Ρότερνταμ προς τη Σαγκάη σημείωσαν άνοδο από τα περίπου 500 δολ. στα 2.000 δολ., σε ορισμένες περιπτώσεις, καθώς οι Ευρωπαίοι εξαγωγείς προσπαθούσαν να εξασφαλίσουν χώρους.
Τέλος, υπολογίζεται ότι το έλλειμμα της ζήτησης για εξαγωγή από την Κίνα ανέρχεται στα περίπου 300-350.000 TEUs την εβδομάδα.
Β. Βεγιάζη