Το κεντρικό θέμα συζήτησης στην κατασκευαστική αγορά δεν είναι τόσο η «ανομβρία» νέων έργων, όσο η εξέλιξη της έρευνας της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την ύπαρξη καρτέλ.
Η αυτεπάγγελτη έρευνα της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού αφορά σε διαγωνισμούς δημοσίων έργων, στα οποία συγκαταλέγονται μεταξύ άλλων, έργα κατασκευής μεγάλων οδικών αξόνων, έργα ΜΕΤΡΟ, Προαστιακού και σιδηροδρομικών γραμμών/ σταθμών, έργα που δημοπρατήθηκαν με το σύστημα της παραχώρησης και έργα μέσω συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ).
Όπως επισημαίνεται στην σχετική εισήγηση, εταιρίες των ομίλων ΕΛΛΑΚΤΩΡ, J&P ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΕΓΕΚ, ΤΕΧΝΙΚΗ ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ και INTRACOM συμμετείχαν, με διαφορετικό χρόνο έναρξης έκαστη, σε καρτελική σύμπραξη για τη χειραγώγηση διαγωνισμών δημόσιων έργων, η οποία διήρκεσε για μακρό χρονικό διάστημα (1989 έως 2016).
Από την πλευρά του, ο Δ. Κούτρας του Άκτωρ, ο οποίος αρνείται τις κατηγορίες της Επιτροπής Ανταγωνισμού, εκτιμά ότι πίσω από την σχετική έρευνα υπάρχει, κυρίως, προσπάθεια «αφελληνισμού» των κατασκευαστικών εταιρειών.
Την εν λόγω άποψη ενστερνίζονται, σε κάποιο βαθμό, κι άλλα κορυφαία στελέχη ελληνικών εταιρειών.
Πάντως, ήδη αρκετές εταιρείες έχουν προχωρήσει σε διαδικασία διευθέτησης, προκειμένου να “κουρέψουν” πιθανά πρόστιμα.