Μέχρι το τέλος Μαΐου του 2020, αρκετές αεροπορικές εταιρείες στον κόσμο θα έχουν χρεοκοπήσει, σύμφωνα με το CAPA Center for Aviation, που επισημαίνει ότι απαιτείται συντονισμένη δράση μεταξύ κυβερνήσεων και βιομηχανίας, προκειμένου να αποφευχθεί η καταστροφή.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Καθώς ο αντίκτυπος του κορωνοϊού και οι κατά τόπους κυβερνητικές αποφάσεις επηρεάζουν την αεροπορική κοινότητα, πιθανώς πολλές αεροπορικές εταιρείες έχουν ήδη οδηγηθεί σε τεχνική πτώχευση ή τουλάχιστον παραβιάζουν τις δανειακές τους υποχρεώσεις.
Τα ταμειακά αποθέματα μειώνονται γρήγορα, ενώ οι αεροπορικοί στόλοι προσγειώνονται και οι πτήσεις που πραγματοποιούνται είναι λιγότερο από το μισό γεμάτες.
Οι κυβερνήσεις δεν συνεργάζονται
Σύμφωνα με το CAPA, «ενώ οι κυβερνήσεις αγωνίζονται να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις του κορωνοϊού στο κομμάτι της υγείας, είναι σαφές ότι υπάρχει ελάχιστη διάθεση για συνεργατική δουλειά. Τα μηνύματα είναι μικτά και συχνά αρκετά διαφορετικά».
Κάθε κράτος υιοθετεί τη λύση που νομίζει ότι ταιριάζει καλύτερα σε αυτό -σωστά ή λάθος- χωρίς να λαμβάνει υπόψη τους γείτονές του ή τους εμπορικούς του εταίρους.
Απτό παράδειγμα, ο Αμερικανός πρόεδρος και η ανακοίνωσή του για προσωρινό ταξιδιωτικό εμπάργκο στην Ευρώπη, την οποία έλαβε χωρίς να συμβουλευτεί του Ευρωπαίους ομολόγους του.
Ο αεροπορικός κόσμος στην μετά-κορωνοϊό εποχή
Σύμφωνα με το CAPA, «το χάος μετά τον κορωνοϊό θα προσφέρει εναλλακτικά μια μοναδική ευκαιρία να αναδιαμορφωθούν τα θεμέλια της παγκόσμιας αεροπορικής βιομηχανίας.
Εάν υπάρξει βούληση, η εύρεση σωστών κατευθύνσεων θα απαιτήσει ηγεσία και αναγνώριση, καθώς δεν υπάρχει χώρος για εθνικιστικές συμπεριφορές σε αυτή τη βιομηχανία».
Παράλληλα, επισημαίνει ότι παρά τις απώλειες «θα υπάρξουν επιζώντες. Οι κινεζικές αεροπορικές εταιρείες υποστηρίζονται κυρίως από την κυβέρνηση, οπότε τουλάχιστον οι μεγάλες εταιρείες θα παραμείνουν φερέγγυες. Οι μετοχές τους αντικατοπτρίζουν αυτήν την πραγματικότητα.
Ενώ πολλές άλλες μεγάλες μετοχές διεθνών αεροπορικών εταιρειών έχουν μειωθεί κατά 50% ή και περισσότερο, οι μετοχές των τριών μεγαλύτερων κινεζικών αεροπορικών έχουν χάσει μόλις το 10% της αξίας τους.
Ομοίως, οι μεγάλες αμερικανικές εταιρείες θα προσπαθήσουν να έχουν πρόσβαση σε κρατικές επιδοτήσεις. Ήδη εργάζονται σκληρά για να το επιτύχουν αυτό.
Η ίδια απόφαση θα ληφθεί πιθανώς και επί ευρωπαϊκού εδάφους. Ίσως ακόμη και η ίδια η ΕΕ να παράσχει επιλεκτική στήριξη σε ορισμένες αεροπορικές.
Οι αερομεταφορείς του Περσικού Κόλπου είναι πιθανό να υποστηριχθούν από τους ίδιους τους ιδιοκτήτες τους.
Με λίγα λόγια, το περιβάλλον μετά τον κορωνοϊό θα έχει τη μορφή ενός γεωπολιτικού αδιεξόδου, οπότε το τελευταίο πράγμα που χρειάζεται ο κόσμος μετά το τέλος του κορωνοϊού είναι μια εθνικιστική αεροπορική αντιπαράθεση».