Υπό τη σκιά του κορωνοϊού και στο πλαίσιο των προσπαθειών μετριασμού των οικονομικών επιπτώσεων που ο ιός έχει προκαλέσει, η Κομισιόν δημοσίευσε κατευθυντήριες γραμμές για να διασφαλίσει ότι τα δικαιώματα των επιβατών εφαρμόζονται σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση.
«Οι εθνικές κυβερνήσεις έχουν εισαγάγει διάφορα μέτρα, συμπεριλαμβανομένων των ταξιδιωτικών περιορισμών και των συνοριακών ελέγχων, οπότε στόχος αυτών των κατευθυντήριων γραμμών είναι να καθησυχάσουν τους επιβάτες ότι τα δικαιώματά τους προστατεύονται», σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση.
Σύμφωνα με την Επίτροπο για τις Μεταφορές, Αντίνα Βαλεάν, «Λαμβάνοντας υπόψη τις μαζικές ακυρώσεις και τις καθυστερήσεις που αντιμετωπίζουν οι επιβάτες και οι μεταφορείς λόγω της πανδημίας του COVID-19, η Επιτροπή επιθυμεί να παράσχει ασφάλεια δικαίου σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής των δικαιωμάτων των επιβατών της ΕΕ.
Σε περίπτωση ακύρωσης, ο πάροχος μεταφορών πρέπει να επιστρέψει ή να παράσχει εναλλακτικό δρομολόγιο στους επιβάτες.
Εάν οι ίδιοι αποφασίσουν να ακυρώσουν τα ταξίδια τους, η επιστροφή του αντιτίμου εξαρτάται από τον τύπο του εισιτηρίου και οι εταιρείες μπορούν να προσφέρουν πιστωτικά κουπόνια για μεταγενέστερη χρήση.
Συνεχίζουμε να παρακολουθούμε την ταχέως μεταβαλλόμενη κατάσταση και, αν χρειαστεί, θα ληφθούν περαιτέρω μέτρα».
Ειδικότερα,
-Οι εν λόγω οδηγίες θα βοηθήσουν τους επιβάτες, τον κλάδο και τις εθνικές αρχές σε αυτή την άνευ προηγουμένου κατάσταση, με σημαντικούς ταξιδιωτικούς περιορισμούς για τους επιβάτες που επιβάλλονται από τις εθνικές κυβερνήσεις και αλυσιδωτές επιπτώσεις στις υπηρεσίες μεταφορών σε ολόκληρη την ΕΕ.
-Με τις διευκρινίσεις που δίνονται, οι κατευθυντήριες γραμμές αναμένεται επίσης να συμβάλουν στη μείωση του κόστους για τον τομέα των μεταφορών, ο οποίος επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από την έξαρση της νόσου. Οι κατευθυντήριες γραμμές καλύπτουν τα δικαιώματα των επιβατών όταν ταξιδεύουν με αεροπλάνο, τρένο, πλοίο ή λεωφορείο/πούλμαν, στις θαλάσσιες και εσωτερικές πλωτές μεταφορές, καθώς και τις αντίστοιχες υποχρεώσεις των μεταφορέων.
-Σε περίπτωση ματαίωσης του ταξιδιού τους οι επιβάτες μπορούν, για παράδειγμα, να επιλέξουν μεταξύ της επιστροφής του αντιτίμου του εισιτηρίου ή της μεταφοράς με άλλο δρομολόγιο για να φτάσουν στον τελικό προορισμό τους σε μεταγενέστερο στάδιο.
Στις κατευθυντήριες γραμμές διευκρινίζεται ότι οι τρέχουσες περιστάσεις είναι «έκτακτες», με συνέπεια να μην μπορεί να γίνει επίκληση ορισμένων δικαιωμάτων, όπως αποζημίωση σε περίπτωση ματαίωσης πτήσης σε λιγότερο από δύο εβδομάδες από την ημερομηνία αναχώρησης.
Να σημειωθεί ότι, η ΕΕ είναι η μόνη περιοχή στον κόσμο όπου οι πολίτες προστατεύονται με πλήρη δέσμη δικαιωμάτων των επιβατών, ανεξαρτήτως του πώς ταξιδεύουν (αεροπορικώς, σιδηροδρομικώς, με πλοίο, λεωφορείο ή πούλμαν).
Οι μεταφορείς πρέπει να προσφέρουν επιστροφή χρημάτων (επιστροφή του αντιτίμου των εισιτηρίων) ή μεταφορά με άλλο δρομολόγιο σε επιβάτες των οποίων το ταξίδι έχει ματαιωθεί. Οι μεταφορείς πρέπει επίσης να προσφέρουν φροντίδα υπό μορφή γευμάτων και καταλυμάτων. Όσον αφορά την αποζημίωση, οι κανόνες διαφέρουν μεταξύ των τρόπων μεταφοράς.