Η πανδημία που προκλήθηκε από την διασπορά του Covid 19 έχει ήδη επηρεάσει και θα εξακολουθήσει τουλάχιστον για το πρώτο εξάμηνο του 2020 να επηρεάζει, τόσο την παγκόσμια οικονομία, όσο και την οικονομία της χώρας μας.
Η ελληνική οικονομία, η οποία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον τουρισμό και από τις ξένες επενδύσεις, έχει ήδη υποστεί τις αρνητικές επιπτώσεις του κορωνοϊού, με πρώτα δείγματα τις συνεχείς πτώσεις του χρηματιστηρίου και κατά συνέπεια και την αύξηση του κόστους δανεισμού.
Μέσα σε αυτό το γενικό πλαίσιο ανασφάλειας που έχει δημιουργήσει ο φόβος των καθημερινών νέων κρουσμάτων, έστω και λίγων, η συρρίκνωση του καταναλωτικού και επενδυτικού κλίματος είναι δεδομένη.
Οι οικονομικές προβλέψεις στην παρούσα οικονομική κατάσταση χαρακτηρίζονται από μεγάλη αβεβαιότητα και η ανθρωπότητα παρακολουθεί τις εξελίξεις παγωμένη. Μήπως όμως υπάρχει τελικά φως στην άκρη του τούνελ; Εγώ θα έλεγα πως ναι!
Ο πολύπαθος τομέας των αεροπορικών μεταφορών αυτή τη στιγμή υφίσταται δραματική μείωση της ζήτησης, παγκοσμίως οι αεροπορικές εταιρείες είναι σχεδόν ακινητοποιημένες εκτός των εταιριών cargo, και αρκετές από αυτές είναι προδιαγεγραμμένο πως θα στραφούν στις ιδιωτικές επενδύσεις και κάποιες στην κρατική ενίσχυση.
Η κατάσταση αυτή όμως δεν είναι πρωτόγνωρη για τον κλάδο αυτό. Η τρομοκρατική επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου 2001 επέφερε συνέπειες σε παγκόσμιο επίπεδο, οι οποίες έχουν κοινά χαρακτηριστικά με τις σημερινές.
Η ανάκαμψη των αεροπορικών εταιριών πραγματοποιήθηκε με γρήγορους ρυθμούς και κατάφερε ο κλάδος να ισορροπήσει ξανά και να αναπτυχθεί ακόμη περισσότερο σε διεθνές επίπεδο.
Η χορήγηση περαιτέρω κρατικών και ιδιωτικών ενισχύσεων τόσο στις αεροπορικές εταιρείες όσο και σε αεροδρόμια, υπό τον όρο ότι οι ενισχύσεις αυτές χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την άρση των προβλημάτων που επέφερε η πανδημία, ίσως είναι η αρχική λύση
Όσον αφορά τον τουριστικό τομέα, μεγάλες απώλειες αναμένονται, κυρίως στον τουρισμό πόλεων, όπου η πληθυσμιακή συγκέντρωση είναι μεγάλη και οι πιθανότητες μόλυνσης είναι μεγαλύτερες.
Όμως, ο εσωτερικός τουρισμός, οι όμορες χώρες της Ελλάδας και τουρίστες που δεν έχουν πληγεί κατά κόρον από τον ιό είναι το πρώτο βήμα που θα κάνει την τουριστική βιομηχανία να “λαδώσει τις μηχανές” της και να αρχίσει να κινείται ξανά.
Ο περιορισμός εντός των οικιών μας, θα κάνει πιο έντονη της επιθυμία για στιγμές χαλάρωσης στην ηλιόλουστη Ελλάδα του καλοκαιριού, εφόσον βέβαια και οι τιμές προσαρμοστούν, λαμβάνοντας υπόψη τα σημερινά δεδομένα. Πρόκειται για ένα αρχικό βήμα που θα μπορούσε να μετριάσει κάπως τις απώλειες.
Οι κλάδοι του τουρισμού και των μεταφορών, ειδικά στην χώρα μας, έχουν αποδείξει ότι αναγεννιούνται από τις στάχτες τους.
Στην παρούσα φάση όμως, απαραίτητη είναι και η κρατική αρωγή και η ιδιωτική επενδυτική παρέμβαση. Η χορήγηση περαιτέρω κρατικών και ιδιωτικών ενισχύσεων τόσο στις αεροπορικές εταιρείες όσο και σε αεροδρόμια, υπό τον όρο ότι οι ενισχύσεις αυτές χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την άρση των προβλημάτων που επέφερε η πανδημία, ίσως είναι η αρχική λύση.
Επίσης, μέσω τουριστικής διαφήμισης, η προβολή των περιορισμένων αριθμών κρουσμάτων και θυμάτων στην χώρα μας, τα μέτρα προστασίας των τουριστών, η ελκυστικότητα των τουριστικών μας προορισμών και ιδιαιτέρως των νησιών μας, καθώς και οι παρεχόμενες δυνατότητες αναψυχής για τον επισκέπτη, κατά τρόπο ώστε να ξεκινήσει και η έλευση εξωτερικού τουρισμού θεωρούνται απαραίτητες κινήσεις.
Ακόμη, η ενθάρρυνση της ανάπτυξης νέων συνεργασιών μεταξύ αεροπορικών εταιριών, τουριστικών πρακτορείων και επιχειρήσεων οργανωμένου τουρισμού (tour operators), πρέπει να προωθηθεί, εάν θέλουμε γρήγορα να ξαναγίνουμε ένας από τους δημοφιλέστερους τουριστικούς προορισμούς στον κόσμο.
Φυσικά και υπάρχει φως στο τούνελ και αυτό μας το αποδεικνύουν καθημερινά οι νέες και οι νέοι του τόπου μας που συνεχίζουν να σπουδάζουν και δεν παύουν να θέλουν να δραστηριοποιηθούν στους τομείς του τουρισμού και των αερομεταφορών.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι είμαστε μια χώρα αμιγώς τουριστική. Η συνολική συμμετοχή του τουρισμού στο ΑΕΠ για το 2018 ήταν 30,9% και 25,9% η συνολική απασχόληση των εργαζομένων, σύμφωνα με το ΣΕΤΕ.
Σχεδόν 35 εκατ. τουρίστες επισκέφτηκαν την χώρα μας και είμαι σίγουρος πως θα συνεχίσουν μόλις τελειώσει η πανδημία να το κάνουν.
Εμείς, η Mega Airlines Studies δεν θα πάψουμε να βρισκόμαστε εδώ διαθέσιμοι να τους στηρίξουμε, όπως κάνουμε τα 21 τελευταία χρόνια με την στήριξη της ΙΑΤΑ και μέσω των επαγγελματικών της διπλωμάτων, να κάνουμε τα όνειρά τους πραγματικότητα.
Γιώργος Γαλίτης,
διευθύνων σύμβουλος της Mega Airlines Studies
Σωστά, το Ελληνικό κράτος να ενισχύσει τα δικά του αεροδρόμια και το Γερμανικό τα δικά του.