Οι επενδύσεις στον σιδηρόδρομο οφείλουν να αποτελέσουν αναπόσπαστο μέρος των σχεδίων της ΕΕ, για να καταστήσουν τον σιδηρόδρομο βασικό στοιχείο του ευρωπαϊκού συστήματος μεταφορών, μετά την πανδημία του Covid-19, τονίζουν οι ενώσεις CER και UNIFE.
Σε επιστολή τους προς τον εκτελεστικό αντιπρόεδρο της Κομισιόν Frans Timmermans, την επίτροπο Μεταφορών Adina Valean και την επίτροπο Συνοχής & Μεταρρυθμίσεων Elisa Ferreira, ο εκτελεστικός διευθυντής της CER Libor Lochman και ο γενικός διευθυντής της UNIFE Philippe Citroën διατείνονται ότι θα ήταν καλό να εξεταστεί καλύτερα η σιδηροδρομική πολιτική στην προσεχή αναθεώρηση του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου της ΕΕ (ΠΔΠ) για την επόμενη οικονομική περίοδο.
Με την προτροπή ότι «το ΠΔΠ μετά τον Covid-19 δεν φαίνεται να επιστρέφει στο status quo, οι φιλοδοξίες της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας (European Green Deal) δεν πρέπει να ξεχαστούν, αλλά να υλοποιηθούν», οι δύο ενώσεις τονίζουν ότι «η πολιτική που θα ακολουθηθεί πρέπει να διασφαλίζει ότι οι χαμηλές σε εκπομπές επιβατικές, αστικές και εμπορευματικές μεταφορές θα πρέπει να υποστηρίζονται με φιλικές προς το περιβάλλον τρόπους».
Ειδικότερα, μηχανισμοί όπως το «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF) και άλλα ερευνητικά προγράμματα, «πρέπει να πρωτοπορήσουν και να διασφαλίσουν μια σωστή προσέγγιση για τον κλάδο των μεταφορών τα επόμενα χρόνια». Μάλιστα, προτείνεται η επέκταση του προϋπολογισμού του μηχανισμού «CEF 2», παρέχοντας «πόρους για την ταχεία μετάβαση προς την πράσινη και βιώσιμη κινητικότητα».
Ακόμη, επισημαίνεται ότι «καθώς η Ευρώπη υπέφερε από τον αντίκτυπο της πανδημίας Covid-19, ο σιδηρόδρομος έχει εντείνει την παροχή βασικών υπηρεσιών στον πληθυσμό, ενώ ταυτόχρονα αντιμετωπίζει σημαντικές οικονομικές επιπτώσεις από την κατάρρευση των επιβατικών και εμπορευματικών αγορών».
Οι επενδύσεις της ΕΕ σε σιδηροδρομικές υποδομές θα ενθαρρύνουν την περαιτέρω δημόσια και ιδιωτική χρηματοδότηση, με τις CER και UNIFE να προσθέτουν ότι «η επένδυση στην ευρωπαϊκή σιδηροδρομική υποδομή ωφελεί την ευρωπαϊκή κοινωνία στο σύνολό της».
Παράλληλα, ζητείται να διασφαλιστεί η παγκόσμια ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας σιδηροδρομικού εφοδιασμού, προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι η σιδηροδρομική ψηφιοποίηση και η καινοτομία θα συνεχίσουν να προχωρούν, συμπεριλαμβανομένου του ERTMS.
Όπως αναφέρεται «οι σιδηροδρομικές εταιρείες εμπορευματικών μεταφορών έχουν αποδείξει τη δύναμή τους να προσφέρουν αποτελεσματικά διασυνοριακές cargo συνδέσεις με τη βοήθεια ελάχιστου ανθρώπινου δυναμικού» κατά τη διάρκεια της κρίσης του κορωνοϊού, οπότε «η επένδυση σε σωστούς πόρους και τεχνολογίες για τη μεγιστοποίηση της χωρητικότητας της υποδομής θα βοηθήσει τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές να επιτύχουν τον πραγματικό σκοπό τους».
Καταλήγοντας, CER και UNIFE τονίζουν ότι «οι αλλαγές στην Ευρώπη που προέρχονται από την κρίση του Covid-19 θα είναι μακροχρόνιες, αλλά πιστεύουμε ότι εξετάζοντας τις οικονομικές ευκαιρίες και τα περιβαλλοντικά οφέλη που προσφέρει η ανανέωση και η βελτίωση του ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου, οι ηγέτες της ΕΕ μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν ως οικονομικά αποδοτική ευκαιρία για την επίτευξη πολλών στόχων ταυτόχρονα».