Δέσμη μέτρων που στόχο έχει να προσφέρει σημαντική ανακούφιση στον κλάδο των μεταφορών μέσω της επίλυσης πρακτικών προβλημάτων, την άρση διοικητικών επιβαρύνσεων και την αύξηση της ευελιξίας ενέκρινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με αφορμή τις προσπάθειες που καταβάλλονται για επιστροφή την κανονικότητα μετά την πανδημία του κορωνοϊού Covid-19.
Tης Βάσως Βεγιάζη
Το εν λόγω πακέτο περιλαμβάνει μέτρα για την υποστήριξη των αερομεταφορών, του σιδηροδρόμου, της ναυτιλίας, της εσωτερικής ναυσιπλοΐας και των οδικών μεταφορών, διασφαλίζοντας ότι κανένας κλάδος δεν θα πληγεί περισσότερο από άλλο. Πρόσθετες προτάσεις ενδέχεται να ανακοινωθούν τις επόμενες εβδομάδες.
Σε δηλώσεις της, η Επίτροπος Μεταφορών Adina Vălean ανέφερε: «Οι σημερινές προτάσεις διατυπώνουν συγκεκριμένους τρόπους για να διευκολύνουν τις καθημερινές δραστηριότητες του κλάδου των μεταφορών. Αυτό θα επιτρέψει επίσης στις εταιρείες του κλάδου να αρχίσουν να εστιάζουν στην εξαιρετικά αναγκαία ανάκαμψή τους».
Τα μέτρα που θεσπίστηκαν για την προστασία της δημόσιας υγείας κατέστησαν δύσκολο για ορισμένους μεταφορείς να ολοκληρώσουν ορισμένες διατυπώσεις που απαιτούνται βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, όπως η ανανέωση αδειών, πιστοποιητικών κ.ά.
Επομένως, όλοι οι τρόποι μεταφοράς θα επωφεληθούν από την πρόταση που επιτρέπει την παράταση της ισχύος ορισμένων πιστοποιητικών, αδειών και εξουσιοδοτήσεων.
Επίσης, θα αναβληθούν προσωρινά περιοδικοί έλεγχοι σε οδικές, σιδηροδρομικές, εσωτερικής ναυσιπλοΐας μεταφορές και θαλάσσια ασφάλεια.
Οι προτάσεις ανά κλάδο
Στις αερομεταφορές, η πρόταση αφορά τις υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης (ground handling), δίνοντας το δικαίωμα επέκτασης συμβάσεων για την αποφυγή σύνθετων διαγωνισμών, επιτρέποντας παράλληλα τις παραχωρήσεις, ώστε να παρεμποδιστεί ο αποκλεισμός αερολιμένων σε περίπτωση πτώχευσης εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης.
Επίσης, προτείνεται η προσωρινή τροποποίηση των κανόνων αδειοδότησης των αερομεταφορέων προς διευκόλυνσή τους για τα οικονομικά προβλήματα που συνδέονται με τον κορωνοϊό.
Στη ναυτιλία, προτάθηκε η τροποποίηση κανονισμού που σχετίζεται με τα λιμενικά τέλη. Αυτό θα δώσει στα κράτη-μέλη και τις λιμενικές Αρχές την ευελιξία να αναβάλουν, να μειώσουν ή να άρουν τα τέλη λιμενικής υποδομής εφόσον το επιθυμούν.
Αυτό θα προσφέρει στις ναυτιλιακές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που εκτελούν δρομολόγια σε πορθμεία (ferries), την πολυπόθητη ρευστότητα.
Στις σιδηροδρομικές μεταφορές, η Κομισιόν προτείνει την παράταση κατά 3 μήνες της προθεσμίας εντός της οποίας ορισμένα κράτη-μέλη πρέπει να μεταφέρουν στο εσωτερικό τους δίκαιο τους ευρωπαϊκούς κανόνες για την ασφάλεια και τη διαλειτουργικότητα των σιδηροδρόμων.
Η καθυστέρηση θα διασφαλίσει ότι ο κλάδος θα έχει νομική σαφήνεια, ενώ παράλληλα θα μπορέσει να συγκεντρώσει το χρόνο και τους πόρους για την επιστροφή στην κανονικότητα.
Προσωρινή εξαίρεση από τους κανόνες του Πακέτου Κινητικότητας I
Όσον αφορά το Πακέτο Κινητικότητας I (Mobility Package I), η Κομισιόν ανταποκρίθηκε θετικά στο αίτημα 11 κρατών – μελών για προσωρινή εξαίρεση από τους κανόνες της ΕΕ αναφορικά με τους χρόνους οδήγησης και τις περιόδους ανάπαυσης των οδηγών.
Η εξαίρεση θα προσφέρει στους οδηγούς την ευελιξία που χρειάζονται για να μεταφέρουν τα εμπορεύματα σε ολόκληρη την Ευρώπη, ακόμη και αν αντιμετωπίζουν ουρές κατά τη διέλευση συνόρων και μειωμένη πρόσβαση σε χώρους ανάπαυσης και υγιεινής κατά μήκος του οδικού δικτύου.
Να σημειωθεί ότι, επιπλέον 9 κράτη-μέλη ζήτησαν προσωρινή εξαίρεση και αναμένεται να λάβουν θετική γνωμοδότηση τις επόμενες εβδομάδες.
Σύμφωνα με την Κομισιόν, «το εν λόγω πακέτο μέτρων θα συνοδεύσουν και πρόσθετες προτάσεις προς ανακούφιση του κλάδου των μεταφορών.
Ολόκληρος ο τομέας των μεταφορών της ΕΕ πρέπει να αναδυθεί δυναμικά από τον κορωνοϊό, ώστε να βοηθήσει στην επανεκκίνηση της οικονομίας».