Το νέο τοπίο στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης περιέγραψε, σε τηλεοπτική συνέντευξη, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής.
Ο υπουργός Μεταφορών ανέφερε ότι θα τοποθετηθεί προσωπικό και ειδική σήμανση σε 45 σταθμούς του μετρό και στα λεωφορεία για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού.
Επίσης, ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι τα πρόστιμα στους επιβάτες που δεν φορούν μάσκα θα επιβάλλονται από την Αστυνομία και ίσως αργότερα, από τους ελεγκτές κομίστρου.
Προσωπικό στους σταθμούς
Πέντε βασικούς κανόνες που πρέπει να ακολουθούν οι επιβάτες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς για την αποφυγή εξάπλωσης του κορονοϊού κατά τη σταδιακή άρση των περιορισμών από την 4η Μαΐου, ανέφερε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό ΑΝΤ1 και στην εκπομπή «Καλημέρα Ελλάδα», με τον κ. Γιώργο Παπαδάκη.
Ανακοίνωσε επίσης ότι θα υπάρχουν «βοηθοί επιβατών» στους 45 σημαντικότερους σταθμούς ανταποκρίσεων του μετρό και των λεωφορείων και υπογράμμισε ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να προστατέψει το επιβατικό κοινό, αλλά και τους εργαζόμενους στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Ο κ. Καραμανλής, καταρχάς σημείωσε ότι: «Στην Ελλάδα τα πήγαμε πολύ καλά γιατί υπήρχε σχέδιο, γιατί ακούσαμε τους ειδικούς, αλλά κυρίως γιατί οι πολίτες έδειξαν μία απίστευτη υπευθυνότητα και πειθαρχία». Και αναφέρθηκε σε ένα πεντάλογο, που όπως είπε πρέπει να έχουμε στο πίσω μέρος του μυαλού μας όταν χρησιμοποιούμε τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς:
«Πρώτον, δεν μετακινούμαστε, εάν δεν είναι ανάγκη. Καταλαβαίνω την κόπωση των πολιτών, έχουμε μείνει έξι εβδομάδες μέσα στα σπίτια μας και είναι απολύτως φυσιολογικό να θέλουμε να μετακινηθούμε, αλλά αν δεν είναι ανάγκη, καλό είναι να αποφύγουμε τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Δεύτερον, δεν μετακινούμαστε, όταν έχουμε κάποια συμπτώματα.
Τρίτον, αυτήν την περίοδο, δεν χρησιμοποιούμε Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, εάν μπορούμε να μετακινηθούμε με κάποιο άλλο μέσο.
Τέταρτον, κρατάμε τις αποστάσεις που ορίζουν οι ειδικοί.
Και πέμπτον, φοράμε πάντα μάσκα στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς».
Οι νέοι κανόνες στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς
1 ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ Η ΧΡΗΣΗ ΜΑΣΚΑΣ
Κανένας επιβάτης δεν θα χρησιμοποιεί τα ΜΜΜ, χωρίς να φορά μάσκα. Θα διεξάγονται έλεγχοι σε σταθμούς και οχήματα
ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΜΕΣΑΙΑ ΚΑΙ ΠΙΣΩ ΘΥΡΑ
Παραμένει σε ισχύ η απαγόρευση εισόδου των επιβατών από την μπροστινή πόρτα σε λεωφορεία και τρόλεϊ για την ασφάλεια των οδηγών
ΑΝΑΓΚΑΙΑ Η ΤΗΡΗΣΗ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΝ 2
Η είσοδος στους σταθμούς θα είναι ελεγχόμενη, 300 άτομα προσωπικό (οι λεγόμενοι “βοηθοί επιβατών”) θα διευκολύνουν τους επιβάτες
ΣΥΝΙΣΤΑΤΑΙ Η ΦΟΡΤΙΣΗ ΚΑΡΤΩΝ ΜΕΣΩ ΚΙΝΗΤΟΥ 1
Συνίσταται η φόρτιση των προσωποποιημένων καρτών του ΟΑΣΑ από υπολογιστή ή κινητό και η χρήση πιστωτικών / χρεωστικών καρτών σε εκδοτήρια / ΑΜΕΚ
Βοηθοί επιβατών και σήμανση για τήρηση αποστάσεων σε συρμούς και οχήματα
Ανακοίνωσε επίσης ότι το υπουργείο θα αξιοποιήσει το προσωπικό ως βοηθούς επιβατών, οι οποίοι θα βρίσκονται στους 45 σημαντικότερους σταθμούς ανταποκρίσεων του Μετρό με λεωφορεία.
Οι βοηθοί επιβατών θα παρέχουν συμβουλές στο κοινό ώστε να αποφεύγεται συνωστισμός και θα υπενθυμίζουν τη χρήση μάσκας.
«Κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να εξυπηρετήσουμε το επιβατικό κοινό και να προστατεύσουμε και τους οδηγούς των λεωφορείων και των συρμών και όλους τους εργαζόμενους στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, οι οποίοι είναι στην πρώτη γραμμή», τόνισε.
Ο κ. Καραμανλής ανακοίνωσε επίσης ότι μέσα σε συρμούς και οχήματα θα υπάρχει ειδική σήμανση για το πού επιτρέπεται να καθίσει επιβάτης και πού όχι, προκειμένου να τηρούνται αποστάσεις.
Ανέφερε ότι: «Αυτή τη στιγμή κυκλοφορούν στην Αθήνα, λόγω της μείωσης της επιβατικής κίνησης, γύρω στα 550 λεωφορεία. Από την άλλη εβδομάδα θα είμαστε έτοιμοι να βγάλουμε όλο το στόλο των λεωφορείων που φτάνει στον αριθμό των 1.100. Μακάρι να είχαμε τη δυνατότητα να βγάλουμε κι άλλα λεωφορεία στους δρόμους, αλλά αυτήν τη στιγμή, δεν υπάρχουν».
Όσον αφορά στη Θεσσαλονίκη, ο κ. Καραμανλής σημείωσε ότι: «Θα έχουμε 350 οχήματα από 219 που παραλάβαμε, γιατί σας θυμίζω ότι έχουμε δώσει δρομολόγια στα ΚΤΕΛ και έχουν προστεθεί άλλα 100 οχήματα».
Σχολίασε δε ότι το μεγάλο ζήτημα είναι, δεδομένου ότι ο στόλος των αστικών λεωφορείων και στις δυο μεγάλες πόλεις έχει μέσο όρο ηλικίας 16-17 έτη, «να μπορέσουμε να κάνουμε τη δουλειά μας με το υλικό που έχουμε και το τροχαίο υλικό που έχουμε δυστυχώς είναι προβληματικό».
Ο κ. Καραμανλής ευχαρίστησε για άλλη μία φορά τους οδηγούς και τους εργαζόμενους στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και εξέφρασε την εμπιστοσύνη του στους Έλληνες πολίτες, εκτιμώντας ότι θα δείξουν μεγάλη υπευθυνότητα.
«Δεν χάνουν τα χρήματά τους οι κάτοχοι καρτών στα ΜΜΜ»
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπενθύμισε ότι οι κάτοχοι καρτών απεριόριστων διαδρομών για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, μηνιαίας ή μεγαλύτερης διάρκειας, που δεν έκαναν χρήση λόγω των περιοριστικών μέτρων, δεν θα χάσουν τα χρήματα τους, καθώς θα τους δοθεί πίστωση στην αγορά της επόμενης κάρτας, ενώ για να ενισχυθούν τα έσοδα των αστικών συγκοινωνιών, σχεδιάζεται να παρέχεται επιπλέον έκπτωση 10% για όσους προμηθευτούν ετήσιες κάρτες.
Ερωτηθείς ποιος θα επιβάλλει τα πρόστιμα για τη μη χρήση μάσκας στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, ο κ. Καραμανλής εξήγησε ότι αυτή τη στιγμή μόνο η Αστυνομία έχει αυτή τη δικαιοδοσία.
Άφησε όμως ανοιχτό το ενδεχόμενο, ανάλογα με την πορεία των πραγμάτων, να επεκταθεί η δυνατότητα αυτή και στους μόνιμους υπαλλήλους – ελεγκτές.
«Σκέψου τον εαυτό σου. Σκέψου το διπλανό σου»
Όσον αφορά στην υποχρεωτική χρήση μάσκας στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ο κ. Καραμανλής καταρχάς επισήμανε ότι αυτή τη στιγμή η κυβέρνηση επιχειρεί να λύσει μία πολύ δύσκολη εξίσωση και να βρει τη χρυσή τομή μεταξύ της ελεύθερης μετακίνησης των πολιτών, αλλά και της προστασίας της Δημόσιας Υγείας.
«Πρώτα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας το σύνθημα: ‘‘Σκέψου τον εαυτό σου. Σκέψου τον διπλανό σου’’», δήλωσε.
Ο κ. Καραμανλής επισήμανε με ειλικρίνεια ότι είναι αδύνατον το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να προμηθεύει μάσκες στο επιβατικό κοινό, αλλά σημείωσε ότι θα διατεθεί σε οδηγούς και στο προσωπικό πεδίου ο βασικός εξοπλισμός και πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση εξετάζει τους τρόπους, ώστε να διασφαλίσει ότι θα υπάρχει επάρκεια στην αγορά και θα αποφευχθούν φαινόμενα αισχροκέρδειας.