Καθώς η επιδημία υποχωρεί, η κατάσταση στην αεροπορική βιομηχανία είναι πολύ πιθανόν να βελτιωθεί, αλλά αρκετά διαφορετικά από χώρα σε χώρα, σύμφωνα με την ανάλυση της Corinth Capital.
Κάποιες αεροπορικές εταιρείες πρόκειται να εκτελέσουν ξανά πτήσεις εντός της Ευρώπης. Για παράδειγμα, η KLM ανακοίνωσε πρόσφατα ότι ξεκινά ξανά τις πτήσεις Άμστερνταμ – Αθήνα, αρχής γενομένης από τις 6 Ιουνίου.
Η ολλανδική αεροπορική εταιρεία ανέφερε ότι το πλάνο της για το επόμενο διάστημα είναι να πραγματοποιούνται πέντε πτήσεις την εβδομάδα προς το «Ελευθέριος Βενιζέλος» από το αεροδρόμιο Schiphol, στο πλαίσιο της προσπάθειας σταδιακής αποκατάστασης του ευρωπαϊκού δικτύου της εταιρείας, που περιλαμβάνει και την Ελλάδα.
Η Ελλάδα είναι από τις χώρες της Ευρώπης που έχουν προσβληθεί λιγότερο από πανδημία του κορωνοϊού. Ο αριθμός των συνολικών περιπτώσεων δεν ξεπέρασε το επίπεδο των 3.000 και ο αριθμός των θανάτων που σχετίζονται με τον Covid-19 έφτασε τους 16 ανά 1 εκατομμύριο κατοίκους.
Αυτό είναι μόνο το 55% του ποσοστού θανάτων στην Τσεχία, η οποία έχει παρόμοιο αριθμό πληθυσμού με την Ελλάδα. Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν «covid-free» ελληνικά νησιά, τα οποία και αποτελούν τον κύριο προορισμό για τους εισερχόμενους τουρίστες αυτό το καλοκαίρι.
Λίγες μέρες νωρίτερα από την KLM, ο μεγαλύτερος αερομεταφορέας της Ελλάδας, η Aegean Airlines, θα ξεκινήσει εκ νέου τις πτήσεις της από την Αθήνα προς μερικούς από τους βασικότερους Ευρωπαϊκούς προορισμούς.
Η Aegean ξεκινά τις πτήσεις της τέλος Μαΐου, μετά από διακοπή των διεθνών πτήσεων της για διάστημα 2 μηνών και 5 μερών.
Η ελληνική κυβέρνηση ισχυρίστηκε την Πέμπτη 21 Μαΐου ότι δεν πρόκειται να αφήσει χωρίς στήριξη σημαντικές εταιρείες, όπως η Aegean που χαρακτηρίστηκε μάλιστα ως εταιρεία στρατηγικής σημασίας. Το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων ανακοίνωσε επίσης ότι ήδη επεξεργάζεται ένα σχέδιο στήριξής της.
Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η αεροπορική βιομηχανία έπεσε θύμα της κρίσης του COVID-19. Οι ΗΠΑ υπέφεραν περισσότερο από κάθε άλλη χώρα παγκοσμίως, καθώς ο ιός έφτασε στη Βόρεια Αμερική από δύο πηγές – την Κίνα και τη Δυτική Ευρώπη.
Η επιχείρηση Trans-Pacific εξασθενούσε όλο και πιο πολύ όσο οι αναφορές για τον κορωνοϊό στην Κίνα άρχιζαν να χειροτερεύουν.
Αργότερα τον Μάρτιο, οι μετοχές των αμερικανικών αεροπορικών εταιρειών μειώθηκαν καθώς ο αριθμός των κρουσμάτων από κορωνοϊό έφθαναν στα ύψη και επιβλήθηκαν ταξιδιωτικοί περιορισμοί από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ.
Ο όγκος των αεροπλάνων και των ταξιδιωτών μειώθηκε περισσότερο από 90% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, ενώ περισσότερα από 3.000 αεροπλάνα παρέμειναν προσγειωμένα, αριθμός που αντιπροσωπεύει το ήμισυ του ενεργού στόλου.
Λόγω των περιορισμών, η αμερικανική κυβέρνηση έπρεπε να σώσει τις αεροπορικές εταιρείες στα μέσα Απριλίου με πακέτο διάσωσης αξίας 25 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Παρόμοια εικόνα μπορεί να υπάρξει και στην Ευρώπη, όπου πολλές κυβερνήσεις σκέφτονται να δώσουν ενέσεις ρευστότητας στις αεροπορικές εταιρείες με διάφορους τρόπους: άμεσα δάνεια, εγγυήσεις δανείων (δηλ. KLM-Air France) ή παρέμβαση της κυβέρνησης ως μέτοχος (κάτι που εξετάζεται για τη Lufthansa).
Οι μετοχές των αεροπορικών εταιρειών μειώθηκαν δραματικά καθώς ο κορωνοϊός εξαπλωνόταν σε όλο τον κόσμο. Για παράδειγμα, η Delta έχασε σχεδόν το 60% της αγοραίας αξίας της, ενώ η United Airlines περίπου το 70%.
Η αγοραία αξία της Aegean μειώθηκε κατά 45% και αυτή της KLM είναι συγκρίσιμη με τα επίπεδα στο τέλος του προηγούμενου έτους.
Από αυτήν την άποψη, οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες φαίνεται να είναι καλά προετοιμασμένες για το άνοιγμα και της οικονομίας και των ουρανών.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο συνιστάται ιδιαίτερα να αναρωτηθείτε, εάν είναι η κατάλληλη στιγμή να αγοράσετε μετοχές από εκείνες τις αεροπορικές εταιρείες που είναι έτοιμες σύντομα να επαναλειτουργήσουν.
Kυριάκος Δημοσθένους,
Senior Analyst της Corinth Capital