Ζημιές 37,7 εκατ. ευρώ (δεν συμπεριλαμβάνεται τυχόν αποζημίωση της Καθολικής Υπηρεσίας), έναντι προϋπολογιστικών ζημιών ύψους 14 εκατ. και ζημιών 31,3 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2015, κατέγραψαν τα ΕΛΤΑ στο 9μηνο του 2016.
Του Φώτη Φωτεινού
Το 2017 χαρακτηρίζεται, από στελέχη των ΕΛΤΑ, «έτος – ορόσημο», αφού θα έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο με την αποζημίωση της «Καθολικής Υπηρεσίας», θα διαφαίνονται οι προοπτικές από την είσοδο στην αγορά ενέργειας και θα ενισχυθεί η συνεργασία με κινεζικές εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου.
Στον αντίποδα, το ταμειακό πρόβλημα της επιχείρησης προβάλλει ως απόλυτη προτεραιότητα, με την οικονομική στενότητα να έχει δημιουργήσει ένα περιβάλλον ασφυκτικό, σχετικά με την εξυπηρέτηση των υποχρεώσεων προς το προσωπικό, τα ασφαλιστικά ταμεία, την εφορία και τους προμηθευτές.
Η προεξόφληση απαιτήσεων μεγάλων πελατών, που ξεκίνησε στο τέλος Ιουλίου, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στα οικονομικά αποτελέσματα 9μηνου, εξαντλείται με ταχείς ρυθμούς. Σύμφωνα με στοιχεία, έχει γίνει χρήση 30 εκατ. ευρώ, εκ συνόλου 52,2 εκατ. ευρώ.
Τα χαρακτηριστικά μεγέθη του 9μηνου 2016
Τα κύρια χαρακτηριστικά του 9μήνου του 2016, όπως αυτά αναφέρονται στην σχετική οικονομική έκθεση, είναι τα ακόλουθα:
-Αξιοσημείωτη είναι η θετική πορεία του δέματος εσωτερικού, σε σχέση με το 9μηνο του 2015 (+20,1%).
Ο τομέας των δεμάτων αποτελεί μια προϊοντική κατηγορία, με ευοίωνες προοπτικές ανάπτυξης, λόγω της άνθησης του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Το δέμα δύναται μελλοντικά να υποκαταστήσει την απώλεια εσόδων του παραδοσιακού ταχυδρομείου και να αποτελέσει εφαλτήριο ανάσχεσης της συνολικής πτωτικής πορείας των εσόδων.
Οι προσπάθειες και οι πόροι της επιχείρησης εστιάζονται και στην ανάπτυξη συστημάτων π.χ. DCT που θα επαναφέρουν φθίνουσες δραστηριότητες, όπως για παράδειγμα οι εισπράξεις ταχυπληρωμής και τον ανασχεδιασμό της παραγωγής και τιμολογίου του δέματος.
-Παρατηρείται επιτάχυνση του ρυθμού αύξησης των ζημιών της επιχείρησης (και λόγω της απώλειας της ΕΥΔΑΠ).
– Έχουν εισπραχθεί από τις εταιρίες factoring απαιτήσεις μεγάλων πελατών της επιχείρησης, ύψους 30 εκατ. Προτείνεται η επέκταση της πρακτικής του factoring και σε επόμενους πελάτες, όπως για παράδειγμα η ΔΕΗ (με όρους πληρωμής το 3μηνο).
-Η συρρίκνωση του δικτύου καταστημάτων της Eurobank, σε συγκεκριμένες περιοχές, ενισχύει τον ρόλο των καταστημάτων ΕΛΤΑ στην εξυπηρέτηση της πελατείας της τράπεζας.
Εκτελείται αυξημένος αριθμός καταθέσεων/αναλήψεων σε λογαριασμούς Eurobank μέσα από το δίκτυο ΕΛΤΑ, χωρίς όμως το υπόλοιπο των λογαριασμών αυτών να συμπεριλαμβάνεται στον υπολογισμό της αμοιβής διαχείρισης κεφαλαίων που εισπράττει η επιχείρηση. Στην υπάρχουσα σύμβαση τα Ελληνικά Ταχυδρομεία αποζημιώνονται σχετικώς μόνο για τους λογαριασμούς ΤΤ, σημείο που χρήζει αναθεώρησης.
-Αναφορικά με την είσοδο των Ελληνικών Ταχυδρομείων στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, ήδη τα ΕΛΤΑ προμηθεύονται ηλεκτρικό ρεύμα από το ΛΑΓΗΕ για ιδιόχρηση. Σε επόμενη φάση αναμένεται η δραστηριοποίηση στην προσέλκυση πελατών, η οποία θα αποδώσει έσοδα εντός του 2017.
-Η συνεργασία διακίνησης ταχυδρομικών αντικειμένων με την κινεζική εταιρεία Zhejiang Ltd αναμένεται, ως προοπτική, για το 2017 και σύμφωνα με τη ρεαλιστική παραδοχή της αποστολής ανά μήνα, να αποδώσει για τα Ελληνικά Ταχυδρομεία έσοδα ύψους 2,5 εκατ.
-Με δεδομένο το υψηλό σταθερό κόστος του δικτύου καταστημάτων θεωρείται επιβεβλημένη η συνεργασία με εταιρείες, με σκοπό την προώθηση προϊόντων τους μέσω του δικτύου των ΕΛΤΑ, με τη μέθοδο της παρακαταθήκης και όχι της αγοράς. Το e-shop αναπτύσσεται ως εναλλακτικό κανάλι διάθεσης προϊόντων (κυρίως του φιλοτελισμού) και υπηρεσιών.
Εκτός των ανωτέρω, κρίσιμο μέγεθος για την επιχειρησιακή λειτουργία των ΕΛΤΑ αποτελεί η αποζημίωση της Καθολικής Υπηρεσίας, ύψους 45 – 50 εκατ. ετησίως.
Η ΕΕΤΤ έχει απορρίψει ως εκπρόθεσμο (!) το σχετικό αίτημα των ΕΛΤΑ για την περίοδο 2013-14-15, κάτι το οποίο, εάν συντελεστεί, θα δημιουργήσει «μαύρη τρύπα» 150 εκατ.
Οι εργαζόμενοι (ΠΟΣΤ) έχουν κρούσει το “κώδωνα του κινδύνου”, τόσο για την Καθολική Υπηρεσία, όσο για την απώλεια δημόσιων διαγωνισμών αλληλογραφίας (ΕΥΔΑΠ, διαβατήρια ΕΛ.ΑΣ.).
Από την πλευρά της, η διοίκηση υποστηρίζει ότι, στην πίεση των εσόδων, η αντίδραση της εταιρείας είναι άμεση, με περικοπή λειτουργικών δαπανών, χωρίς υστέρηση της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών.
Ήδη, στο 9μηνο, καταγράφτηκε μείωση 4,8%, σε σχέση με την περσινή περίοδο, ύψους 12,1 εκατ. ευρώ και η οποία, σε επίπεδο έτους, ανήλθε κοντά 20 εκατ. ευρώ.