Έντονες αντιδράσεις της Ryanair για το πακέτο διάσωσης της Lufthansa που ενέκρινε το γερμανικό κράτος και η ΕΕ.
Eπιμέλεια: Μαρίνα Δημητρίου
To γερμανικό κράτος θα συνεισφέρει 6 δισ. ευρώ στην ανακεφαλαιοποίηση της Lufthansa, μαζί με κρατικό δάνειο 3 δισ. ευρώ. Από την άλλη πλευρά, η Lufthansa θα απελευθερώσει χρονοθυρίδες (slots) και πρόσθετα assets στα αεροδρόμια της Φρανκφούρτης και του Μονάχου και δεν θα διανείμει μέρισμα στους μετόχους τους.
Ωστόσο, το πακέτο διάσωσης της Lufthansa προκάλεσε την αντίδραση της Ryanair, η οποία θα προσφύγει κατά της ΕΕ στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Ήδη η Ryanair έχει καταθέσει αγωγές ενάντια στην Κομισιόν που αφορούν κρατικές ενισχύσεις προς τη γαλλική Air France και τη σκανδιναβική SAS, ενώ προετοιμάζει προσφυγή και για την κρατική βοήθεια που δέχθηκε η φινλανδική Finnair.
Η δήλωση του CEO της Ryanair, Michael O’Leary για την Lufthansa
«Πρόκειται για μια θεαματική περίπτωση ενός πλούσιου κράτους μέλους της ΕΕ που αγνοεί τις Συνθήκες της ΕΕ προς όφελος της εθνικής βιομηχανίας του και εις βάρος των φτωχότερων χωρών.
Με το πρόσχημα του Covid-19, η γερμανική κυβέρνηση δίνει στη Lufthansa ένα πακέτο διάσωσης ύψους 9 δισ. ευρώ, το οποίο ακόμη και ο ίδιος ο CEO της αεροπορικής εταιρείας παραδέχεται ότι δεν χρειάζεται.
Σε σαφή παραβίαση των ευρωπαϊκών κανόνων ανταγωνισμού, το Βερολίνο σπαταλά τεράστια ποσά χρημάτων των φορολογουμένων για να στηρίξει μια μη ανταγωνιστική αεροπορική εταιρεία που θα έπρεπε να τακτοποιεί το δικό της σπίτι, αντί να τρέχει για άλλη μια φορά στην κυβέρνηση για βοήθεια. Αυτό και άλλα μέτρα διάσωσης θα έχουν πιο καταστροφικές μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στο μέλλον της ευρωπαϊκής αεροπορίας από την ίδια την πανδημία.
Αυτά τα χρήματα διάσωσης θα χρησιμοποιηθούν για τον εκφοβισμό μικρότερων αντιπάλων έξω από την αγορά.
Μόνο την περασμένη εβδομάδα, ο ιταλικός Τύπος ανέφερε ότι η Air Dolomiti της Lufthansa «συνεργάστηκε ενάντια σε χαμηλού κόστους» με τρεις άλλες αεροπορικές εταιρείες για να εισαγάγει τις ελάχιστες τιμές. Αυτό ακολουθεί αναφορές ότι η Austrian Airlines, που ανήκει επίσης στη Lufthansa, προετοιμάζεται να ορίσει ένα ελάχιστο αεροπορικό εισιτήριο 40 ευρώ.
Εκτός από το συντονισμό ενός καρτέλ καθορισμού τιμών που χρηματοδοτείται από το κράτος, η Lufthansa απειλεί να κλείσει μικρότερες εθνικές αεροπορικές εταιρείες εντός του ομίλου Lufthansa, σαν να ήταν οι Βέλγοι, Αυστριακοί και Ελβετοί «όμηροι» της.
Η αντίθεση μεταξύ της Lufthansa και της Ryanair δεν θα μπορούσε να είναι πιο έντονη. Αντί να περιοδεύει στις πρωτεύουσες της Ευρώπης για τα δάνεια που χρηματοδοτούνται από τους φορολογούμενους, η Ryanair καινοτομεί στην έξοδο από την κρίση δίνοντας στους καταναλωτές χαμηλότερα εισιτήρια και συνδεσιμότητα σε μια εποχή που οι περιφέρειες και οι πόλεις της Ευρώπης χρειάζονται απεγνωσμένα την αναβίωση του τουρισμού και των τοπικών οικονομιών τους.
Προτρέπουμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να τηρήσει τις αρχές της και να διατηρήσει τους ουρανούς ανοιχτούς, δίκαιους και ανταγωνιστικούς. Αν όχι, η ενιαία αεροπορική αγορά που έχει οικοδομήσει με επιτυχία η ΕΕ θα καταρρεύσει, με τους ευρωπαίους καταναλωτές και φορολογούμενους να πληρώνουν το τίμημα.
Η έγκριση της Επιτροπής για τη διάσωση της Lufthansa αποτελεί προδοσία των βασικών αρχών του δικαίου της ΕΕ, τις οποίες δεν έχουμε άλλη εναλλακτική λύση παρά να παραπέμπουμε στο Γενικό Δικαστήριο της ΕΕ», ανέφερε, σε δήλωση του, ο CEO της Ryanair, Michael O’Leary.