“Ανάσα” στις αεροπορικές εταιρείες δίνει απόφαση της Κομισιόν για τη νέα παράταση των πιο “χαλαρών” μέτρων για τις χρονοθυρίδες (slots) στα αεροδρόμια κατά την επικείμενη χειμερινή σεζόν.
Σύμφωνα με τους κανόνες χρονοθυρίδων, πριν από τον Covid – 19, οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να χρησιμοποιούν τουλάχιστον το 80% των slots που τους έχουν παραχωρηθεί, καθώς κινδυνεύουν να τα χάσουν το επόμενο ημερολογιακό έτος.
Της Βάσως Βεγιάζη
Το εν λόγω αίτημα κατατέθηκε, τον περασμένο Ιούνιο, από την Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA), την Ευρωπαϊκή Ένωση Αερομεταφορέων των Περιφερειών της Ευρώπης (ERA) και τη Διεθνή Αντιπροσωπεία των Αεροπορικών Εταιρειών στην Ευρώπη (AIRE).
Σε τοποθέτησή της, η Adina Valean, Επίτροπος αρμόδια για θέματα μεταφορών στην ΕΕ, σημειώνει «η πανδημία του κορωνοϊού είχε τεράστια επίδραση τόσο στα αεροπορικά ταξίδια, όσο και στον τομέα της αεροπορίας συνολικά.
Τα επίπεδα εναέριας κυκλοφορίας παραμένουν χαμηλά, και το σημαντικότερο είναι ότι δεν υπάρχει πιθανότητα να ανακάμψουν στο εγγύς μέλλον.
Σε αυτό το πλαίσιο, η έλλειψη βεβαιότητας σχετικά με τις διαθέσιμες χρονοθυρίδες (slots) δημιουργεί δυσκολίες στις αεροπορικές να προγραμματίσουν τα δρομολόγιά τους και σε αεροδρόμια και επιβάτες να προγραμματίσουν τα ταξίδια τους.
Για να αντιμετωπιστεί αυτή η αβεβαιότητα και να ανταποκριθούμε στα εν λόγω δεδομένα αεροπορικής κίνησης, σκοπεύουμε να παρατείνουμε τα μέτρα για τα slots για τη χειμερινή περίοδο 2020-2021, έως τις 27 Μαρτίου 2021».
Όπως εκτιμά η ίδια, «τα ενδιαφερόμενα μέρη της βιομηχανίας -αεροδρόμια, αεροπορικές εταιρείες και συντονιστές για τα slots- έχουν καταλήξει σε συμφωνία σχετικά με τον τρόπο άμβλυνσης αυτών των προβλημάτων και θα ήθελα να τονίσω τη σημασία αυτής της συμφωνίας. … Αναμένω από τη βιομηχανία να συμμορφωθεί εθελοντικά με τους συμφωνημένους όρους κατά τη χειμερινή περίοδο 2020-2021.
Η αρχική υιοθέτηση των μέτρων για τα slots -που ελήφθη κατά τις πρώτες μέρες της κρίσης- επέτρεψε στις αεροπορικές εταιρείες να λάβουν οικονομικά ορθές αποφάσεις σχετικά με το εάν θα εκτελούν πτήσεις, καθώς και να αποφύγουν τις “πτήσεις-φαντάσματα”.
Ωστόσο, σε έκθεσή μας επισημαίνονται ορισμένα προβλήματα κατά την τρέχουσα παράταση των μέτρων, τα οποία εμποδίζουν τις αεροπορικές εταιρείες να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά τη χωρητικότητα των αεροδρομίων.
Οι χρονοθυρίδες δεν παραδίδονται πάντα εγκαίρως για άλλους χρήστες ή αεροδρόμια για να προγραμματίσουν τη χρήση τους όπως θα ήθελαν.
Ο ανταγωνισμός μπορεί επίσης να στρεβλωθεί εάν οι αεροπορικές επιδιώκουν να επωφεληθούν αυξάνοντας την παρουσία τους στην αγορά, χωρίς να χρησιμοποιούν σωστά τους διαθέσιμους χρόνους χρήσης και χωρητικότητας των αεροδρομίων.
Μια τέτοια συμπεριφορά μπορεί να παρεμποδίσει τον υγιή ανταγωνισμό και, ως εκ τούτου, να βλάψει τους Ευρωπαίους επιβάτες και τους πελάτες εμπορευματικών μεταφορών. Αυτό πρέπει να διορθωθεί.
Τώρα είναι η ώρα να αρχίσετε να σκέφτεστε πώς να επιστρέψετε σε ένα κανονικό καθεστώς χρήσης των slots, μόλις η εναέρια κυκλοφορία καταφέρει να κινηθεί σε πιο σταθερά επίπεδα.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαβουλεύεται, επί του παρόντος, με το κοινό και τα ενδιαφερόμενα μέρη σχετικά με αυτήν την πρωτοβουλία και ελπίζω να καταθέσουμε πρόταση πριν από το τέλος του 2020».
Ικανοποιημένη η ERA
Από την πλευρά της, η Ευρωπαϊκή Ένωση Αερομεταφορέων των Περιφερειών της Ευρώπης (ERA) χαιρετίζει την εν λόγω απόφαση της Κομισιόν, τονίζοντας ότι η συμφωνία θα έχει πολλαπλά οφέλη για όλους τους εμπλεκόμενους του κλάδου.
Ειδικότερα, αναφέρει ότι «η απόφαση αυτή θα επιτρέψει μεγαλύτερο σχεδιασμό όχι μόνο για τις αεροπορικές εταιρείες, αλλά και για τα αεροδρόμια και τους συντονιστές των slots, επιτρέποντάς τους να μεγιστοποιήσουν τη χρήση χωρητικότητας στα αεροδρόμια, προωθώντας παράλληλα την ανάκαμψη της αεροπορικής συνδεσιμότητας και εμποδίζοντας ταυτόχρονα μη ανταγωνιστικές συμπεριφορές».
Ο Montserrat Barriga, γενικός διευθυντής της Ένωσης, επισημαίνει, «η Ευρωπαϊκή Επιτροπή άκουσε τις ανησυχίες της βιομηχανίας και θα διασφαλίσει ότι ο κανόνας «use-it-or-lose-it» δεν θα εφαρμοστεί κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου του 2020/2021.
Η εναέρια κυκλοφορία ανακάμπτει αργά, αλλά οι τελευταίες προβλέψεις δείχνουν ότι δεν αναμένεται να επιστρέψει στα επίπεδα πριν από την κρίση έως τουλάχιστον το 2024, ενώ θα εξακολουθήσει να υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα ως προς το πώς θα εξελιχθεί η πανδημία.
Αυτά τα γεγονότα δεν μπορούν να παραβλεφθούν και επιβάλουν επείγουσα ανάγκη για παράταση των μέτρων για τη χρήση των slots. Επομένως, αυτή η συμφωνία θα διαδραματίσει βασικό ρόλο στην υποστήριξη της ευρωπαϊκής αεροπορίας στο δρόμο προς την ανάκαμψη».