Παρατάσεις μερικών εβδομάδων έδωσε το ΤΑΙΠΕΔ για την κατάθεση αρχικού ενδιαφέροντος για τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας, της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας.
Στα λιμάνια Ηγουμενίτσας και Αλεξανδρούπολης πωλείται το 67%, ενώ στο λιμάνι Καβάλας υπο-παραχωρείται ο εμπορικός προβλήτας.
Όπως κάθε διαγωνισμός, έτσι κι αυτοί συνοδεύονται από επιχειρηματικές και γεωπολιτικές προεκτάσεις.
Ναυτιλιακοί αναλυτές θεωρούν ότι για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας θα ενδιαφερθεί ένας από τους κυριότερους χρήστες του, ο ιταλικός όμιλος Grimanldi (συνδέει ακτοπλοϊκώς την Ελλάδα με την Ιταλία), στον οποίο ανήκουν οι Μινωικές Γραμμές.
«Ο ιταλικός όμιλος διαθέτει, μεταξύ άλλων, παρουσία στη Μεσόγειο και τη Β. Αφρική, ενώ πέρα από ακτοπλοϊκές εταιρείες, διαχειρίζεται εταιρείες logistics και terminals, οπότε η Ηγουμενίτσα πληροί αυτά τα κριτήρια», σημειώνουν.
Για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, το όποιο ενδιαφέρον εκδηλωθεί, εδράζεται κυρίως σε γεωπολιτικά και στρατιωτικά κριτήρια και γι΄ αυτό παρουσιάζεται (μένει να αποδειχτεί στη συνέχεια) το αμερικανικό ενδιαφέρον έντολο.
Σύμφωνα με διπλωματικούς αναλυτές, ο αμερικανικός παράγοντας μπορεί να χρησιμοποιήσει την Αλεξανδρούπολη για μεταφορές στρατιωτικού υλικού στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων.
Μάλιστα, εάν τα αμερικανικά σχήματα (στη ναυτιλιακή αγορά ακούγεται ότι η κοινοπραξία τους θα είναι καθαρά «δυτικού τύπου») αποκτήσουν και τα λιμάνια της Καβάλας και του Βόλου δημιουργούν ένα «αμερικανικό τόξο», «αποφεύγοντας» το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, στο οποίο δραστηριοποιούνται ρωσικά συμφέροντα.
Επίσης, εάν αναβαθμιστεί η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμένα Αλεξανδρούπολης με τα λιμάνια του Μπουργκάς και της Βάρνας της Βουλγαρίας, τότε θα μπορούσε ο σιδηροδρομικός αυτός διάδρομος να αποτελέσει ικανοποιητική εναλλακτική διαδρομή της διάσχισης των στενών του Βοσπόρου για συγκεκριμένους τύπους φορτίων, αποφεύγοντας την Τουρκία.
Στα ενεργειακά, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης γειτνιάζει με τον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου (TAP) και την όδευση του κάθετου συνδετήριου αγωγού Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB).
Παράλληλα, αποτελεί το επίκεντρο των σχεδίων για τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βαλκανική, μέσω της κατασκευής πλωτού σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
Εκτός από τους Αμερικανούς και – αμιγώς με λιμενικά κριτήρια – το λιμάνι της Ηγουμενίτσας (κυρίως) ή και της Καβάλας θα μπορούσε να λειτουργήσει συμπληρωματικά με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ή του Πειραιά.
Γι΄ αυτό, έχει αναπτυχθεί έντονη φημολογία περί καθόδου του ΟΛΘ ή μετόχων του στους διαγωνισμούς αυτούς (το metaforespress.gr είχε δημοσιεύσει σχετικό σχόλιο στις 12 Ιουνίου).
Όπως και να έχει, η ενίσχυση των περιφερειακών λιμένων, θα λειτουργήσει θετικά στις τοπικές οικονομίες.
Εάν ήταν ικανοποιητικές και οι σιδηροδρομικές συνδέσεις τους, η προστιθέμενη αξία θα ήταν μεγαλύτερη…