Να δώσουν τέλος στη μακροχρόνια “διαμάχη” τους με την Ευρωπαϊκή Ένωση για το θέμα της επιδότησης αεροσκαφών προσφέρθηκαν οι ΗΠΑ, σύμφωνα με το Reuters.
Επικαλούμενο καλά πληροφορημένες πηγές, το Reuters αναφέρει ότι οι ΗΠΑ προτίθενται να καταργήσουν τους δασμούς που επέβαλαν στο κρασί, το ουίσκι και άλλα προϊόντα, υπό την προϋπόθεση η Airbus να επιστρέψει δισεκατομμύρια δολάρια, που έλαβε υπό τη μορφή οικονομικής ενίσχυσης, στις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η πρόταση κατατέθηκε από τον Εκπρόσωπο Εμπορίου των ΗΠΑ, Robert Lighthizer, λίγες ημέρες πριν την ανακοίνωση του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ), που δίνει το δικαίωμα στην ΕΕ να επιβάλλει νέους δασμούς, έως και 4 δισ. δολ., σε αμερικανικά προϊόντα ως “απάντηση” στις επιδοτήσεις που έλαβε η Boeing.
Η πρόταση Lighthizer, ωστόσο, κρίνεται απίθανο να κερδίσει την αποδοχή των Βρυξελλών.
Σημειωτέων, η επιβολή δασμών ύψους 7,5 δισ. δολαρίων για τις επιδοτήσεις στην Airbus έχει ήδη αρχίσει να πλήττει τα ευρωπαϊκά προϊόντα, αναφέρει το Reuters.
Μιλώντας σε δημοσιογράφους, ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τράμπ τόνισε ότι η Ουάσιγκτον θα «επιτεθεί σκληρότερα», εάν η ΕΕ προχωρήσει με τους δασμούς, προσθέτοντας ωστόσο ότι είναι κάτι που «δεν θέλουν να κάνουν».
Από την πλευρά της, η Κομισιόν επιβεβαίωσε ότι είχε λάβει αυτό που περιέγραψε ως την πρώτη απάντηση των ΗΠΑ στη δική της πρόταση τον περασμένο Ιουλίου για τον τερματισμό της εμπορικής τους διαφοράς.
«Είναι η πρώτη φορά που έχουμε λάβει σχόλια από τις ΗΠΑ σχετικά με ορισμένες ουσιαστικές πτυχές της πρότασής μας. Δώσαμε την απάντησή μας και είμαστε έτοιμοι να συνεχίσουμε τις συζητήσεις», δήλωσε εκπρόσωπος της Κομισιόν.
Υπενθυμίζεται ότι, ο ΠΟΕ έχει αποφανθεί ότι τα χαμηλότοκα δάνεια των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων στην Airbus παραβιάζουν τους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων.
Αντίστοιχες παράνομες φοροαπαλλαγές είχε δεχθεί και η Boeing, με τις δύο πλευρές ωστόσο να τονίζουν ότι αποκαταστάθηκαν τα όποια προβλήματα και πλέον λειτουργούν σύμφωνα με τους κανόνες του ΠΟΕ.
Οι ενισχύσεις που έλαβαν οι δύο κατασκευαστές αεροσκαφών βρίσκονται στο επίκεντρο μιας 16χρονης διαμάχης, θέτοντας σε κίνδυνο τις εμπορικές σχέσεις των δύο πλευρών του Ατλαντικού.
Β.Β.