Στο πλαίσιο του μεγάλου αφιερώματος του metaforespress.gr στην cargo κοινότητα του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» και το πώς αντιμετώπισε την περίοδο της πανδημίας του Covid – 19, συνομιλήσαμε με τον κ. Δημήτρη Σταματίου, Operations Director της DHL Express σε Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα.
O κ. Σταματίου αναφέρεται στις ενέργειες που προχώρησε η εταιρεία για την αντιμετώπιση της πανδημίας, αλλά και στη διεύρυνση του μεριδίου αγοράς της στην Ελλάδα.
Παράλληλα, τονίζει ότι η DHL Express, όπως και στο παρελθόν, συνεχίζει να επενδύει στην Ελλάδα, ακόμα και σε περιόδους κρίσης, καθώς μετά το κέντρο διαλογής στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» (εγκαινιάστηκε το 2016), θα ολοκληρώσει, στα τέλη του έτους, το νέο κέντρο διαλογής στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης.
Συνέντευξη στον Φώτη Φωτεινό
-Η πανδημία του Covid -19 επέφερε δραματικές συνέπειες στον κλάδο των αερομεταφορών. Είναι όντως η μεγαλύτερη κρίση που έχει γνωρίσει ο κλάδος;
-Είναι όντως η μεγαλύτερη κρίση που έχει γνωρίσει ο κλάδος των αερομεταφορών, είναι μεγαλύτερη ακόμα και από της 11ης Σεπτεμβρίου.
Επηρεάζει περισσότερο τις επιβατικές μεταφορές και λιγότερο το cargo, για εμάς, την DHL είναι κάπως διαφορετικά, αφού καταφέραμε να αυξήσουμε το έργο μας.
-Ποιες ήταν οι προκλήσεις που αντιμετωπίσατε;
-Σε παγκόσμια βάση, οι προκλήσεις ήταν οι ίδιες. Είχαμε δυο ξεκάθαρες προτεραιότητες: να διατηρήσουμε το προσωπικό μας ασφαλές, με το 80% των ανθρώπων μας να είναι στο πεδίο δράσης (έξω στο δρόμο, σε καταστήματα και σε αποθήκες) και να διατηρήσουμε την εταιρεία σε εύρυθμη λειτουργία, παρέχοντας υπηρεσίες σε υψηλά επίπεδα.
Στην DHL έχουμε ένα μότο: Connecting people, improving lives. Αυτό υλοποιήσαμε και αυτό υλοποιούμε.
Την περίοδο της κορύφωσης του Covid – 19 μεταφέραμε, με ασφάλεια και σε ανταγωνιστικούς χρόνους, υγειονομικό υλικό (αναπνευστήρες, μάσκες, κ.α.) από την Κίνα στην Ελλάδα, επιτελώντας – πάνω από όλα – το κοινωνικό μας καθήκον. Σε αυτήν την προσπάθεια είχαμε ένα σημαντικό πλεονέκτημα, τον ιδιόκτητο στόλο αεροσκαφών.
-Πως διαμορφώθηκε το εμπορευματικό έργο;
-Στις αρχές της χρονιάς, η μείωση φορτίου παρατηρήθηκε στην Κίνα, την περίοδο Μαρτίου – Απριλίου στην Ευρώπη.
Η μείωση του φορτίου την περίοδο του lock down εξισορροπήθηκε κάπως από τα νοικοκυριά, τα οποία πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές από το σπίτι τους.
Από τις αρχές Μαΐου και μετά, σαν DHL, διαπιστώσαμε άνοδο, ιδιώτες και εταιρείες κατευθύνθηκαν σε εμάς, καθώς είχαμε τη δυνατότητα να μεταφέρουμε το σύνολο των αποστολών σε ανταγωνιστικούς χρόνους, λόγω των ιδιόκτητων αεροσκαφών.
Ο ιδιόκτητος στόλος αεροσκαφών οδήγησε σε άνοδο του εμπορευματικού έργου. Όλες οι ημερήσιες πτήσεις διεξήχθησαν και διεξάγονται κανονικά
Αντίστοιχα, η ελληνική αγορά είχε την ίδια συμπεριφορά με τη διεθνή. Υπήρχαν κλάδοι που σημείωσαν μεγάλη πτώση, όπως η ναυτιλία και τα προϊόντα / ύλες εργοστασίων σε παραγωγή.
Από την άλλη, το ηλεκτρονικό εμπόριο γνώρισε πολύ μεγάλη άνοδο. Όπως ήταν φυσικό, τα φορτία με υγειονομικό και φαρμακευτικό υλικό παρουσίασαν αύξηση.
-Διατηρήσατε το ίδιο πτητικό πρόγραμμα;
-Δεν υπήρξε καμιά διαφοροποίηση στο πτητικό έργο. Όλες οι ημερήσιες πτήσεις διεξήχθησαν και διεξάγονται κανονικά.
H DHL δρομολογεί μια πτήση με Α300 – 600 που εξυπηρετεί Λειψία – Αθήνα – Λάρνακα, μία πτήση με Boeing 737 που εξυπηρετεί Βρυξέλλες – Αθήνα – Θεσσαλονίκη και μία πτήση, με μικρότερο αεροσκάφος, που εξυπηρετεί Αθήνα – Τίρανα.
Το ίδιο ισχύει και για το οδικό κομμάτι, καθώς διατηρήθηκαν οι συνδέσεις προς τις Βρυξέλλες, το Μπέργκαμο και την Κεντρική Ευρώπη.
Σε απόλυτα μεγέθη, παρά την πτώση φορτίων τον Μάρτιο και Απρίλιο, το 8μηνο κινήθηκε με θετικό πρόσημο, σε σύγκριση με πέρσι.
-Τι σας έμεινε την περίοδο του lock down; Πως βιώσατε αυτή την εμπειρία;
-Αυτό που σου μένει είναι ότι δεν έχεις ξαναζήσει κάτι τέτοιο, αντιμετωπίζαμε την κάθε ημέρα ξεχωριστά.
Οι προτεραιότητες ήταν ξεκάθαρες, πιστεύω ότι το κάναμε με τον καλύτερο τρόπο. Αξιολογούμε τις επιδόσεις μας με KPIs, «ακούμε» τη φωνή του πελάτη και τα αποτελέσματα των μετρήσεων είναι πολύ καλά.
Αλλάξαμε τον τρόπο παράδοσης και αποστολής αποστολών, επιτυγχάνοντας τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια για πελάτες και προσωπικό.
Παρείχαμε όλα τα απαραίτητα μέσα ατομικής προστασίας στους οδηγούς, όπως μάσκες, τοποθετήθηκαν προστατευτικά plexiglass στα καταστήματα, προωθήσαμε τις ανέπαφες συναλλαγές σε όλες τις παραδόσεις και παραλαβές.
Οι συγκινήσεις ήταν πολλές, καθώς χρειάστηκε να μεταφέρουμε π.χ. αναπνευστήρες από την άλλη άκρη της γης στην Αθήνα μέσα σε 24ώρες, βοηθήσαμε – από την πλευρά μας και στο μερίδιο που μας αναλογούσε – στη βελτίωση των εγχώριων υγειονομικών συνθηκών και ενίσχυσης του εθνικού συστήματος υγείας.
-Ποιες είναι οι εκτιμήσεις για το εγγύς μέλλον;
-Νομίζω ότι από εδώ και πέρα, θα κινηθούμε, όπως κινούμαστε τώρα. Στις ταχυμεταφορές υπάρχει εποχικότητα, το Νοέμβριο μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου παρουσιάζονται αυξημένοι όγκοι, αναμένουμε ένα πολύ δυνατό peak season.
Επίσης, έχουμε να αντιμετωπίσουμε, το 2021, την πρόκληση του Brexit, το οποίο θα αποτελέσει ξεχωριστό case study για όλο τον κλάδο των logistics.
Η DHL Express πιστεύει στην ελληνική αγορά και συνεχίζει να επενδύει σε αυτή. Το 2015 που έκλεισαν οι τράπεζες είχαμε κληθεί να πάρουμε μια μεγάλη απόφαση, να προχωρήσουμε ή όχι στην κατασκευή του νέου κέντρου διαλογής στο «Ελ. Βενιζέλος», κάτι το οποίο πράξαμε, με σημαντικά οφέλη, τα οποία καρπωνόμαστε τώρα.
Αντίστοιχα, παρά το lock down και την πανδημία, συνεχίζεται η μεγάλη επένδυση μας στο αεροδρόμιο «Μακεδονία», ύψους 7,2 εκατ. ευρώ, με εκτιμώμενη παράδοση στα τέλη του έτους.
Στις περιόδους κρίσης, αναπτυσσόμαστε και βέβαια σαν Οργανισμός δεν ξεχνάμε ποτέ πως στη βάση αυτής της ανάπτυξης, βρίσκονται οι άνθρωποι μας.
Συνεχίζουμε να εξασφαλίζουμε για εκείνους ένα άριστο εργασιακό περιβάλλον, που αναγνωρίζεται, τόσο εσωτερικά, όσο και εξωτερικά, με πρόσφατη μάλιστα την κατάκτηση της 1ης θέσης στο θεσμό Best Workplaces της Ελλάδας και της 2ηςπαγκοσμίως.