«Κόκκινος συναγερμός» στις αερομεταφορές. Το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe) προειδοποίησε ότι απειλείται η βιωσιμότητα 193 αεροδρομίων, εάν η κίνηση των επιβατών δεν αρχίσει να ανακάμπτει μέχρι τα τέλη του έτους. Αυτά τα αεροδρόμια αντιπροσωπεύουν 277 χιλιάδες θέσεις εργασίας και 12,4 δις ευρώ του ευρωπαϊκού ΑΕΠ.
Επιμέλεια: Φώτης Φωτεινός
Το ενδεχόμενο αναστολής λειτουργίας των αεροδρομίων σημαίνει ότι η Ευρώπη αντιμετωπίζει την προοπτική κατάρρευσης ενός σημαντικού τμήματος του ευρύτερου κλάδου των αερομεταφορών, εκτός κι εάν οι κυβερνήσεις εντείνουν την αρωγή τους. Μέχρι στιγμής, λίγες το έχουν κάνει, όπως υποστηρίζει το Συμβούλιο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ACI Europe:
-Διαπιστώθηκε μείωση της κίνησης επιβατών κατά 73% στα αεροδρόμια της Ευρώπης τον Σεπτέμβριο.
-Η απώλεια επιπλέον 172,5 εκατ. επιβατών τον Σεπτέμβριο αυξάνει τον συνολικό όγκο των «χαμένων» επιβατών από τον Ιανουάριο του 2020 σε 1,29 δις.
-Από τα μέσα Οκτωβρίου, η κίνηση των επιβατών έχει μειωθεί κατά 75% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
-Η μονιμότητα των αυστηρών περιορισμών στα διασυνοριακά ταξίδια στη χειμερινή περίοδο έχει επιδεινώσει σημαντικά τις προοπτικές της κυκλοφορίας, όπως αντικατοπτρίζεται στις τελευταίες προβλέψεις. Πολλές αεροπορικές εταιρείες έχουν μειώσει τη χωρητικότητά τους.
-Τα αεροδρόμια που αντιμετωπίζουν κίνδυνο βιωσιμότητας είναι κυρίως περιφερειακά αεροδρόμια που εξυπηρετούν τοπικές κοινωνίες.
-Ωστόσο, και τα μεγαλύτερα ευρωπαϊκά αεροδρόμια αντιμετωπίζουν προβλήματα. Έχουν μειώσει το κόστος και έχουν καταφύγει στις χρηματοπιστωτικές αγορές για να συγκεντρώσουν ταμειακά διαθέσιμα.
«Αυτή η ξαφνική διεύρυνση του χρέους – επιπλέον 16 δις ευρώ για τα 20 μεγαλύτερα ευρωπαϊκά αεροδρόμια – ισοδυναμεί με σχεδόν το 60% των εσόδων τους σε ένα κανονικό έτος.
Αυτό, μαζί με το γεγονός ότι αυτά τα αεροδρόμια έπρεπε να απολύσουν χιλιάδες εργαζομένους με υψηλή ειδίκευση, θέτει σε κίνδυνο σαφώς το μέλλον τους», επισημαίνει το Συμβούλιο.
Καταλήγοντας, ο Olivier Jankovec, Γενικός Διευθυντής του ACI EUROPE, δήλωσε: «Εν μέσω ενός δεύτερου κύματος, η εξασφάλιση ασφαλών αεροπορικών ταξιδιών συνεχίζει να αποτελεί το κύριο μέλημά μας. Είναι πολύ σημαντικό να μειώσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο τους κινδύνους εισαγωγής και διάδοσης του ιού.
Ωστόσο, οι αριθμοί που δημοσιεύονται σήμερα φανερώνουν μια ζοφερή εικόνα. 8 μήνες μετά την κρίση, όλα τα αεροδρόμια της Ευρώπης «χάνουν» μετρητά για να παραμείνουν ανοιχτά, με τα έσοδα να μην καλύπτουν το κόστος των επιχειρήσεων, πόσω μάλλον το κόστος κεφαλαίου.
Η επιβολή καραντίνας από τις κυβερνήσεις και όχι τα τεστ Covid φέρνουν τα αεροδρόμια της Ευρώπης πιο κοντά στο χείλος με κάθε μέρα που περνά».