Εισηγήσεις για απευθείας κρατική ενίσχυση στον ευρύτερο κλάδο των αερομεταφορών δέχεται η ελληνική κυβέρνηση και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όπως αποκαλύπτει το metaforespress.gr.
Του Φώτη Φωτεινού
Το metaforespress.gr συνομίλησε με υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο επιβεβαίωσε τη σχετική πληροφορία, υπογραμμίζοντας ότι «διεξάγονται σχετικές συζητήσεις».
Ωστόσο, απέφυγε να προδικάσει το τελικό αποτέλεσμα, σημειώνοντας με νόημα ότι «η βιωσιμότητα του κλάδου είναι ζωτικής σημασίας για την ελληνική οικονομία».
Η ελληνική κυβέρνηση έχει εντάξει τις εταιρείες του ευρύτερου αεροπορικού κλάδου στις πληττόμενες επιχειρήσεις και τον περασμένο Μάιο εξήγγειλε δέσμη πέντε μέτρων για την ενίσχυσή του.
Το σχέδιο περιελάμβανε την στήριξη με ειδική αποζημίωση και με έκπτωση ενοικίου των εργαζομένων στον κλάδο, την κάλυψη των ασφαλιστικών τους εισφορών, την αποζημίωση πτήσεων Απριλίου – Μαΐου με 20 ευρώ ανά προσφερόμενη θέση, αλλά και τη μείωση του ΦΠΑ στις μεταφορές από το 24% στο 13% την περίοδο 1 Ιουνίου – 31 Οκτωβρίου.
Στέλεχος της εγχώριας αεροπορικής αγοράς, το οποίο επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του, δήλωσε στο metaforespress.gr ότι «εάν και τα ανωτέρω μέτρα ήταν θετικά, οι ισχνές επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού και η αβεβαιότητα της χειμερινής περιόδου έχουν επιδεινώσει – στο μέγιστο βαθμό – τα προβλήματα του κλάδου. Δεν είναι υπερβολή να ισχυριστούμε ότι κάποιες εταιρείες αντιμετωπίζουν πρόβλημα βιωσιμότητας».
Όπως αποκαλύπτει το metaforespress.gr, η ελληνική κυβέρνηση και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχουν δεχτεί εισηγήσεις για μια πιο «ισχυρή» βοήθεια του κλάδου, με την μορφή της απευθείας κρατικής στήριξης στα πρότυπα άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
Η εξίσωση είναι δύσκολη, καθώς οι περιπτώσεις διαφέρουν. Για παράδειγμα, το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» έχει μέτοχο το ελληνικό δημόσιο με 55%, η Fraport Greece είναι ιδιωτική εταιρεία, έχοντας αναλάβει τη διαχείριση 14 αεροδρομίων με σύμβαση παραχώρησης, οι ελληνικές αεροπορικές εταιρείες είναι 100% ιδιωτικές.
«Εάν και έχουν “χαλαρώσει” κάπως οι δεσμεύσεις της ΕΕ για κρατική ενίσχυση, εντούτοις απαιτούνται αυστηρές προϋποθέσεις. Ίσως ζητηθεί κάποιο risk sharing από τους ιδιώτες μετόχους, όπως αύξηση μετοχικού κεφαλαίου», αναφέρει αναλυτής του κλάδου.
Σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, ο αντίκτυπος της πανδημίας του COVID – 19 στην αεροπορική ζήτηση στην Ελλάδα έχει υπάρξει, μέχρι σήμερα, εξαιρετικά δριμύς.
Η IATA εκτιμά ότι, το 2020, θα ταξιδέψουν πάνω από 30 εκατ. λιγότεροι επιβάτες, από και προς την Ελλάδα, μία μείωση κατά μέσο όρο 61% σε σύγκριση με το 2019.
Αυτή η πτώση αναμένεται να επηρεάσει αρνητικά την ελληνική οικονομία κατά 10 δισ, θέτοντας σε κίνδυνο περισσότερες από 273.000 θέσεις εργασίας.
Να δοθούν ενισχύσεις στους Παραχωρησιούχους και στις αεροπορικές εταιρείες, αλλά πρώτα να ενισχυθούν τα αεροδρόμια που παραμένουν υπό τη σκέπη της ΥΠΑ. Δεν γίνεται μονίμως να παίρνουν λεφτά οι ιδιώτες και το κράτος να μη στηρίζει τιε δικές του υποδομές! Πάνω απ’ όλα απαιτείται αυστηρή εποπτεία του δημοσίου συμφέροντος σε όλες τις αεροπορικές υποδομές από μια ΑΠΑ καλά στελεχωμένη με παρουσία σε όλες τις περιφέρειες της χώρας.