Τις προτάσεις τους για την ανάπτυξη των αεροπορικών μεταφορών δημοσιοποίησε ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων. Σε αυτές συμπεριλαμβάνονται οι προτάσεις για την ανάπτυξη των υδροπλάνων και των υδατοδρομίων.
Όπως αναφέρεται, οι πρώτες πτήσεις άρχισαν το 1925 από την ιταλική εταιρεία Anonima Aerospresso Italiana, εκτελώντας δρομολόγια από Αθήνα (μαρίνα Φλοίσβου) προς Κωνσταντινούπολη, μεταφέροντας αλληλογραφία και εμπορεύματα.
Στη δεκαετία του 1930 υδροπλάνα πραγματοποιούσαν πτήσεις και σε άλλα νησιά της χώρας, όπως στο Καστελόριζο, Κέρκυρα (1935) και Ζάκυνθο.
Το 2005, η Pegasus Aviation ξεκίνησε τις πτήσεις από Κέρκυρα προς Ιωάννινα και Παξούς. Ακολούθησαν οι συνδέσεις Πάτρας, Ζακύνθου, Ιθάκης, Κεφαλονιάς, Λευκάδας και Brindizi. To 2007, η ίδια εταιρία, υπό την επωνυμία AirSea Lines, συνέδεσε το λιμάνι του Λαυρίου με νησιά των Κυκλάδων και Δωδεκανήσων.
Το 2008, η Pegasus Aviation αποσύρθηκε από την αγορά, έχοντας πραγματοποιήσει 15.000 δρομολόγια, μεταφέροντας πάνω από 180.000 επιβάτες.
Όσον αφορά τα επιχειρησιακά στοιχεία των υδροπλάνων αυτά αναφέρονται παρακάτω:
-Τα υδροπλάνα χρησιμοποιούνται για μεταφορά επιβατών (25%), ταχυδρομείο, εποπτεία, πυρόσβεση, διάσωση, εκπαίδευση, πολεμική αποστολή, εναέρια περιήγηση, εκδρομές.
-Οι πτήσεις υδροπλάνων αφορούν κατά 81% συνδέσεις υδατοδρόμιο – υδατοδρόμιο, 12% υδατοδρόμιο – αεροδρόμιο και 7% αεροδρόμιο – αεροδρόμιο.
-Το 75% των πτήσεων πραγματοποιούνται κατά τη θερινή περίοδο και το υπόλοιπο 25% τη χειμερινή.
-Η μέση διάρκεια πτήσης είναι 15-30 λεπτά (σε ποσοστό 31%), 30-60 λεπτά (25%), 60-120 λεπτά (31%) και 120-180 λεπτά (13%).
Σχετικά με τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις για την λειτουργία των υδροπλάνων στην Ελλάδα αναφέρονται τα εξής:
-Ευκαιρίες υλοποίησης: Μεγάλη ακτογραμμή (15.021 km), 2000 νησιά και βραχονησίδες από τα οποία τα 270 κατοικούνται, 28 νησιωτικά αεροδρόμια, σημαντικός αριθμός παραθαλάσσιων πόλεων με μεγάλη πληθυσμιακή συγκέντρωση και επαρκή λιμενική υποδομή, σημαντικός αριθμός φυσικών λιμανιών κατάλληλα για υδατοδρόμια, σημαντικές παραλίμνιες πόλεις.
-Προκλήσεις υλοποίησης: Μεγάλη εποχικότητα τουριστικής κίνησης, επιτρέπονται μόνο πτήσεις εξ’ όψεως (VFR), καιρικές συνθήκες στα ελληνικά πελάγη, περιορισμοί για την ασφαλή λειτουργία των υδατοδρομίων (≥2 μέτρα κύμα, 5 Beaufort) και η περιορισμένη γνώση του αντικειμένου.
Προτάσεις για την ανάπτυξη υδατοδρομίων
Για να επιτευχθεί επιτυχώς η λειτουργία των υδατοδρομίων, ο ΣΕΣ προτείνει:
-Τη συνεργασία της τοπικής αυτοδιοίκησης με όλους τους εμπλεκόμενους (ιδιοκτήτες, λειτουργούς και χρήστες υδατοδρομίων).
-Τη συμμετοχή όλων των επαγγελματικών φορέων που εμπλέκονται άμεσα ή έμμεσα με ταξιδιωτικές υπηρεσίες και τουρισμό.
-Την ανάλυση σε βάθος των προκλήσεων και των πιθανών κινδύνων που σχετίζονται με την επιχείρηση των υδροπλάνων σε θαλάσσιες συνθήκες και τα καιρικά φαινόμενα.
-Όσον αφορά την άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου (Άρθρο 10, παρ.1, 2), αυτή δεν θα έπρεπε να είναι αορίστου ισχύος, αλλά να συνδέεται με την έναρξη αεροπορικής δραστηριότητας η οποία θα ορίζει ένα ελάχιστο επίπεδο αεροπορικών συνδέσεων.
Η αόριστη διάρκεια ισχύος, δυνητικά μπορεί να οδηγήσει σε συνθήκες μονοπωλίου και αντίστοιχες τιμολογιακές πολιτικές δυσχερείς για τους υπάρχοντες χρήστες και αποτρέποντας ταυτόχρονα νέους επενδυτές να μπουν στην αγορά.
Η ισχύς θα πρέπει να είναι ορισμένου χρόνου στο τέλος του οποίου θα γίνεται επαναξιολόγηση της όλης λειτουργίας του υδατοδρομίου και αναλόγως θα ανανεώνεται ή θα αφαιρείται η ισχύουσα άδεια και θα επαναπροκηρύσσεται ο διαγωνισμός από μια ad hoc Επιτροπή Αξιολόγησης.