Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε, βάσει των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, την κρατική ενίσχυση ύψους 270 εκατ. ευρώ της Ιταλίας προς τον κλάδο των επιβατικών και εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών, στο πλαίσιο της πανδημίας του Covid-19.
Σύμφωνα με την Margrethe Vestager, υπεύθυνη για θέματα ανταγωνισμού της ΕΕ, «Στο πλαίσιο της πανδημίας του κορωνοϊού, είναι σημαντικό να διατηρηθεί η ανταγωνιστικότητα των σιδηροδρομικών εμπορευματικών και εμπορικών επιβατικών μεταφορών σε σχέση με άλλους τρόπους μεταφοράς, σύμφωνα με τους στόχους του EU Green Deal.
Το μέτρο που εγκρίθηκε επιτρέπει στις ιταλικές αρχές να υποστηρίξουν περαιτέρω αυτόν τον τομέα στην τρέχουσα δύσκολη κατάσταση.
Συνεχίζουμε να συνεργαζόμαστε με όλα τα κράτη-μέλη για να διασφαλίσουμε ότι τα εθνικά μέτρα στήριξης μπορούν να εφαρμοστούν όσο το δυνατόν γρηγορότερα και αποτελεσματικότερα, σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ».
Το σκεπτικό
Το μέτρο στοχεύει στη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας των σιδηροδρομικών επιβατικών μεταφορών και στη διατήρηση μιας σταθερής, αξιόπιστης και επαρκούς προσφοράς υπηρεσιών.
Το ποσό των 270 εκατ. ευρώ θα απαλλάξει τους σιδηροδρομικούς μεταφορείς εμπορευμάτων και επιβατών από μέρος των δαπανών που συνδέονται με τα τέλη πρόσβασης τροχιάς (δηλ. τα τέλη που πρέπει να πληρώσουν οι εταιρείες για τη χρήση του δίκτυο) την περίοδο 10 Μαρτίου έως 31 Δεκεμβρίου 2020.
Αυτή η στήριξη βοηθά τους σιδηροδρομικούς φορείς στην Ιταλία να αντιμετωπίσουν τη δύσκολη κατάσταση που προκαλείται από το ξέσπασμα του κορωνοϊού, αποτρέποντας την απώλεια μεριδίων αγοράς έναντι των οδικών μεταφορέων και διατηρώντας τα οφέλη από τη μετατόπιση της κυκλοφορίας από το δρόμο προς το τρένο που επιτεύχθηκε πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας.
Επίσης, η Κομισιόν διαπίστωσε ότι το μέτρο είναι επωφελές για το περιβάλλον και την κινητικότητα, καθώς υποστηρίζει τις σιδηροδρομικές μεταφορές, οι οποίες είναι λιγότερο ρυπογόνες έναντι των οδικών, ενώ επίσης μειώνουν την οδική συμφόρηση.
Τέλος, διαπιστώθηκε επίσης ότι το μέτρο είναι αναλογικό και αναγκαίο για την επίτευξη του επιδιωκόμενου στόχου, δηλαδή για τη στήριξη της μετακίνησης των μεταφορών από το οδικό στο σιδηροδρομικό δίκτυο χωρίς αυτό να οδηγεί σε αδικαιολόγητες στρεβλώσεις του ανταγωνισμού.
Βάσω Βεγιάζη