Πρόκειται για το μεγαλύτερο αυτοκινητόδρομο της Ελλάδας (657 χλμ. το κύριο τμήμα, χωρίς τους κάθετους άξονες), πρόκειται για τον αυτοκινητόδρομο με τις μεγαλύτερες εμπορευματικές ροές, λόγω των διεθνών συνδέσεών του (Τουρκία, Βουλγαρία, Σκόπια), πρόκειται για τον αυτοκινητόδρομο που ενώνει τις περισσότερες Περιφέρειες της χώρας, εξυπηρετώντας εκατοντάδες περιοχές.
Η Εγνατία Οδός υπολογίζεται ότι εξυπηρετεί το 36% του πληθυσμού της χώρας, το 33% του ΑΕΠ της χώρας, το 54% των αγροτικών περιοχών της χώρας, το 41% της απασχόλησης της χώρας στον τομέα της βιομηχανίας/μικρού εμπορίου και το 51% της βιομηχανίας εξόρυξης της χώρας.
Επομένως, είναι λογικό ο διαγωνισμός για την πολυετή παραχώρησή του να δημιουργεί τις μεγαλύτερες συγκρούσεις.
Το σχήμα που θα πλειοδοτήσει στον σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, όχι μόνο θα αποκτήσει «κυρίαρχη» θέση στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους (εάν επικρατήσει κάποιο σχήμα, το οποίο διαχειρίζεται ήδη έναν αυτοκινητόδρομο, προχωρώντας σε κοινή τιμολογιακή – εκπτωτική πολιτική), αλλά και αξιοσημείωτο κατασκευαστικό αντικείμενο (βαριά συντήρηση του οδικού άξονα, ανακατασκευή τούνελ, κ.α.).
Ο διαγωνισμός για την Εγνατία Οδό έχει περάσει από «σαράντα κύματα». Προκηρύχτηκε το 2017 και η προεπιλογή των επενδυτικών σχημάτων για την β’ φάση του διαγωνισμού (εκεί, δηλαδή που είμαστε σήμερα) έγινε τον Μάιο του 2018. Έκτοτε, έχουν δοθεί αρκετές παρατάσεις για την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών.
Όπως όλα δείχνουν, αύριο δεσμευτική προσφορά θα καταθέσουν οι κοινοπραξίες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS PROJECTS και VINCI – MYTILINEOS – AVAX. Άγνωστο παραμένει εάν θα καταθέσει δεσμευτική προσφορά η ΑΚΤΩΡ, η οποία ζήτησε νέα αναβολή της διαδικασίας, προκειμένου να προετοιμαστεί καλύτερα.
Τον διαγωνισμό παρακολουθεί “από κοντά” και η ΕΕ. Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο που σε όλες τις εκθέσεις για τη μεταμνημονιακή εποπτεία της Ελλάδας υπάρχουν αναφορές στο διαγωνισμό για την Εγνατία Οδό.