Τα περισσότερα «φώτα της δημοσιότητας», την προσεχή περίοδο, στρέφονται στην κατασκευαστική ΑΚΤΩΡ, την επικείμενη ΑΜΚ της ΕΛΛΑΚΤΩΡ και την αντιπαράθεση μεταξύ των μεγαλομετόχων του Ομίλου.
Επιμέλεια: Φώτης Φωτεινός
Ζητούμενο αποτελεί η εξεύρεση των βέλτιστων λύσεων για την επίτευξη – μεταξύ άλλων – καλύτερων οικονομικών δεικτών.
Τα τελευταία χρόνια, ένας από τους σημαντικότερους «πυλώνες» της ΕΛΛΑΚΤΩΡ χαρακτηρίζεται ο τομέας των Παραχωρήσεων, στον οποίο η ΕΛΛΑΚΤΩΡ διαθέτει αρκετές πλειοψηφικές (Αττική Οδός, Μορέας) και μειοψηφικές συμμετοχές (Ολυμπία Οδός, Γέφυρα, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου), κυρίως σε οδικούς άξονες.
Οι επιδόσεις του τομέα Παραχωρήσεων
Παρά την εκδήλωση της πανδημίας, η οποία επέφερε σημαντική μείωση εσόδων, ο τομέας Παραχωρήσεων παρέμεινε σε κέρδη και το 2020.
Ο τομέας παρουσίασε έσοδα 202 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας πτώση 16% και λειτουργική κερδοφορία 120 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας πτώση 22%.
Τα αποτελέσματα προ φόρων ανήλθαν σε κέρδη 30,2 εκατ. έναντι 60,4 εκατ. το 2019, μειωμένα κατά 50% και τα καθαρά κέρδη μετά τους φόρους σε 17,3 εκατ. ευρώ έναντι 41,0 εκατ. το 2019, μειωμένα κατά 57,8%.
Όπως αναφέρει η ΕΛΛΑΚΤΩΡ, η κυκλοφορία των οχημάτων στα ώριμα έργα παρουσίασε σημαντική μείωση (π.χ. η κίνηση στην Αττική Οδό το 2020 μειώθηκε κατά 24% και στο Μορέα κατά 23%) μετά την πλήρη εφαρμογή των περιοριστικών μέτρων μετακίνησης στις 23.03.2020.
Συγκεκριμένα, από τα τέλη Φεβρουαρίου 2020 και μετά τα προαναφερόμενα σταδιακά μέτρα, η κυκλοφορία στους αυτοκινητοδρόμους επηρεάστηκε σημαντικά, τον Απρίλιο η πτώση της κυκλοφορίας κορυφώθηκε, ενώ από το Μάιο, με την άρση των περιοριστικών μέτρων, η κυκλοφορία σταδιακά επανήλθε στην κανονικότητα μέχρι τα μέσα Αυγούστου. Τα νέα μέτρα που λήφθηκαν από τα μέσα Αυγούστου (με την άρση τους το Σεπτέμβριο) και επαναλήφθηκαν στα μέσα Νοεμβρίου, ανέκοψαν την τάση αυτή.
Εντούτοις, λόγω των ταμειακών διαθεσίμων, καθώς και των αποθεματικών λογαριασμών που συμβατικά διατηρούν τα έργα Παραχώρησης, η ΕΛΛΑΚΤΩΡ σημειώνει ότι δεν θα υπάρξει επίδραση στην ομαλή συνέχιση δραστηριοτήτων και οι δανειακές υποχρεώσεις καταβάλλονται και θα καταβληθούν στον προβλεπόμενο συμβατικό χρόνο.
Κινήσεις για τη διεύρυνση χαρτοφυλακίου, οι προοπτικές
Η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, όπως αναφέρει η ΕΛΛΑΚΤΩΡ, επιδιώκει να διευρύνει το χαρτοφυλάκιο έργων παραχώρησης και στο πλαίσιο αυτό συμμετέχει στη δημοπράτηση μιας σειράς νέων έργων Παραχώρησης και ΣΔΙΤ.
Μεταξύ άλλων:
-Το Μάιο 2020 η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ υπέγραψε τη Σύμβαση Παραχώρησης του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης της Μαρίνας Αλίμου για περίοδο 40 ετών, μετά από Διαγωνισμό που πραγματοποίησε το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου.
-Το Δεκέμβριο 2020 η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ υπέβαλε Φάκελο Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για το έργο ΣΔΙΤ «Αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης με Σ.Δ.Ι.Τ.».
-Το Φεβρουάριο 2021 η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ υπέβαλε Φάκελο Συμμετοχής στον Διάλογο για το έργο «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία και Συντήρηση του Οδικού Άξονα Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου Τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη με ΣΔΙΤ».
Σύμφωνα με την ΕΛΛΑΚΤΩΡ, υπάρχουν σημαντικές ανάγκες νέων έργων υποδομών στην Ελλάδα και εκτιμάται ότι τα ιδιωτικά κεφάλαια θα συνεισφέρουν στην προσπάθεια αυτή μέσω Παραχωρήσεων και Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, ιδιαίτερα λόγω των περιορισμένων διαθέσιμων οικονομικών πόρων του ελληνικού δημοσίου.
Για παράδειγμα, τα υπό δημοπράτηση έργα στα οποία επικεντρώνεται, μεταξύ άλλων, η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ είναι ο ΒΟΑΚ και η υποθαλάσσια Σαλαμίνας.
Τέλος, σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες διαφαίνεται να υπάρχουν στη δευτερογενή αγορά των υπαρχόντων έργων παραχωρήσεων των οδικών αξόνων και στο πλαίσιο αυτό, σε περίπτωση πιθανής πρόθεσης αποεπένδυσης υφιστάμενων μετόχων, ο Όμιλος προτίθεται να εξετάσει πιθανή αύξηση των ποσοστών συμμετοχής του (ή/και νέας εισόδου).