Ειδική ομάδα του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ) κήρυξε παράνομους τους ρωσικούς δασμούς αντιντάμπινγκ, που εμποδίζουν τις εξαγωγές ιταλικών και γερμανικών ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων (ΕΕΟ).
Η ειδική ομάδα αποφάνθηκε ότι η Ρωσία δεν τήρησε ορισμένους κανόνες του ΠΟΕ κατά τη θέσπιση, το 2013, των δασμών αντιντάμπινγκ, οι οποίοι κυμαίνονται από 23 % έως και σχεδόν 30 % και επηρεάζουν τις εξαγωγές ιταλικών και γερμανικών οχημάτων.
Αυτό αποτελεί ένα μόνο παράδειγμα των πολλαπλών μέτρων που έλαβε η Ρωσία κατά τα πρόσφατα έτη κατά των εξαγωγών της ΕΕ. Τα πορίσματα της ειδικής ομάδας υπενθυμίζουν στη Ρωσία ότι δεν μπορεί να παραβλέπει τις διεθνείς υποχρεώσεις της.
«Με χαρά βλέπω μια πολύ ξεκάθαρη απόφαση του ΠΟΕ κατά ενός από τα αθέμιτα, προστατευτικά και αντι-ανταγωνιστικά μέτρα που εφαρμόζονται σήμερα στη Ρωσία. Οι δασμοί για τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα δεν ευθυγραμμίζονται με τις δεσμεύσεις της Ρωσίας κατά την προσχώρησή της στον ΠΟΕ. Τα μέτρα αυτά θα πρέπει τώρα να καταργηθούν. Ελπίζω ότι η Ρωσία θα τιμήσει τις διεθνείς υποχρεώσεις της και θα σεβαστεί αυτή την απόφαση χωρίς καθυστέρηση», δήλωσε η αρμόδια για το εμπόριο Επίτροπος Cecilia Malmström.
Η ειδική ομάδα συμφώνησε με την ΕΕ σε όλες τις διαδικαστικές απαιτήσεις και αναγνώρισε αρκετά προβλήματα όσον αφορά στην ανάλυση που διενήργησε η Ρωσία και η οποία οδήγησε στην επιβολή των δασμών. Εξαιρώντας ορισμένους εγχώριους παραγωγούς από τους υπολογισμούς τους, οι ρωσικές αρχές βάσισαν σε μη ρεαλιστικά αριθμητικά στοιχεία την ανάλυσή τους για τη ζημία που φέρεται ότι προκλήθηκε στον εγχώριο κλάδο παραγωγής. Κατά την αξιολόγηση των επιπτώσεων του φερόμενου ντάμπινγκ, οι αρχές δεν έλαβαν υπόψη και έναν άλλο παράγοντα: την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα του ρωσικού κλάδου ΕΕΟ, που εκείνη την εποχή ήταν επταπλάσια από τις πραγματικές πωλήσεις στη ρωσική αγορά.
Τα μέρη διαθέτουν προθεσμία 60 ημερών για να προσφύγουν κατά της απόφασης. Σε αντίθετη περίπτωση, η Ρωσία θα πρέπει να καταργήσει τους δασμούς αντιντάμπινγκ για τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα από την ΕΕ.
Πότε και γιατί θεσπίστηκαν οι δασμοί
Οι δασμοί αντιντάμπινγκ για τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, που θεσπίστηκαν τον Μάιο του 2013, είχαν στόχο τις εισαγωγές από τη Γερμανία, την Ιταλία και την Τουρκία.
Τα μέτρα αφορούν ελαφρά επαγγελματικά οχήματα βάρους μεταξύ 2,8 τόνων και 3,5 τόνων, αμαξώματα τύπου βαν και κινητήρες ντίζελ με κυλινδρισμό που δεν υπερβαίνει τα 3.000 cm³, τα οποία προορίζονται για τη μεταφορά εμπορευμάτων έως και δύο τόνων ή για τη συνδυασμένη μεταφορά εμπορευμάτων και επιβατών.
Τα μέτρα εγκρίθηκαν από την Ευρασιατική Οικονομική Ένωση και ισχύουν επί του παρόντος στις εισαγωγές σε όλες τις χώρες-μέλη της, δηλ. την Αρμενία, τη Λευκορωσία, το Καζακστάν, την Κιργιζία και τη Ρωσία. Αν αρθούν, δεν θα υπάρχουν δασμοί αντιντάμπινγκ στις εισαγωγές από τα εν λόγω κράτη-μέλη της ΕΕ σε οποιοδήποτε από τα μέλη της Ευρασιατικής Οικονομικής Ένωσης.
Η υπόθεση αφορά τη Ρωσία συγκεκριμένα, δεδομένου ότι, κατά την εποχή που η ΕΕ προσέφυγε στον ΠΟΕ το 2014, η Ρωσία ήταν το μόνο μέλος της Ευρασιατικής Οικονομικής Ένωσης που δεσμευόταν από τους κανόνες του ΠΟΕ.