Η Κομισιόν ενέκρινε, βάσει των κανόνων της ΕΕ περί κρατικών ενισχύσεων, την τροποποίηση υφιστάμενου καθεστώτος ενίσχυσης των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών στη Γερμανία, αντισταθμίζοντας εν μέρει τα τέλη πρόσβασης στο δίκτυο.
Το τροποποιημένο καθεστώς, το οποίο περιλαμβάνει αύξηση του προϋπολογισμού και περαιτέρω μείωση των τελών πρόσβασης στις σιδηροδρομικές μεταφορές εμπορευμάτων, θα συμβάλει στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Ταυτόχρονα, θα μετριάσει τις επιπτώσεις της επιδημίας του κορωνοϊού στον κλάδο των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών της Γερμανίας.
Το σκεπτικό της Κομισιόν
Υπενθυμίζεται ότι, τον Δεκέμβριο του 2018, η Κομισιόν ενέκρινε ένα καθεστώς για την προώθηση της μετακίνησης εμπορευματικών μεταφορών από το δρόμο στον σιδηροδρομικό.
Σύμφωνα με το υφιστάμενο σύστημα, οι operators εκμετάλλευσης σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών αποζημιώνονται έως και το 45% των τελών πρόσβασης στο δίκτυο, δηλ. τις χρεώσεις που πρέπει να πληρώσουν οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις για τη χρήση του σιδηροδρομικού δικτύου.
Το πρόγραμμα, το οποίο θα διαρκέσει έως το 2023, είχε αρχικά ετήσιο προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, στις 7 Μαΐου του 2021, η Γερμανία κοινοποίησε τις ακόλουθες τροποποιήσεις στο σύστημα:
-αύξηση του προϋπολογισμού για το έτος 2021, από 350 εκατ. σε 567 εκατ. ευρώ και
-αύξηση της μέγιστης αποζημίωσης που μπορούν να λάβουν οι operators σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών, η οποία, ανάλογα με την απόσταση που θα διανυθεί, θα μπορούσε να ανέλθει στο 98% περίπου των τελών πρόσβασης στο δίκτυο (σε σύγκριση με το 45% του τρέχοντος συστήματος).
-Τα άλλα στοιχεία του υφιστάμενου συστήματος ενίσχυσης, συμπεριλαμβανομένης της συνολικής του διάρκειας, θα παραμείνουν αμετάβλητα.
Δεδομένης της διαφάνειας των εφαρμοστέων τελών και του υψηλού βαθμού ανταγωνισμού μεταξύ των operators του κλάδου, αναμένεται ότι οι εταιρείες εκμετάλλευσης σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών θα μεταβιβάζουν μέρος των πλεονεκτημάτων της ενίσχυσης στους πελάτες τους, μέσω χαμηλότερων τιμών.
Η Επιτροπή αξιολογώντας το τροποποιημένο καθεστώς διαπίστωσε ότι, όπως τροποποιήθηκε, είναι επωφελές για το περιβάλλον καθώς υποστηρίζει τις σιδηροδρομικές μεταφορές, οι οποίες είναι λιγότερο ρυπογόνες από τις οδικές μεταφορές, ενώ μειώνουν επίσης την οδική συμφόρηση.
Η Κομισιόν διαπίστωσε επίσης ότι το τροποποιημένο μέτρο εξακολουθεί να είναι αναλογικό και αναγκαίο για την επίτευξη του επιδιωκόμενου στόχου, δηλ. για τη στήριξη της μετακίνησης από τον δρόμο σε σιδηροδρομικό.
Σε αυτή τη βάση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το τροποποιημένο μέτρο θα διευκολύνει τη μετατόπιση των εμπορευματικών μεταφορών από το δρόμο στο σιδηρόδρομο σύμφωνα με τους στόχους της πολιτικής της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που ορίζονται στην Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, χωρίς να στρεβλώνεται αδικαιολόγητα ο ανταγωνισμός στην ενιαία αγορά.