Τον σχεδιασμό για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης παρουσίασε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σε ειδική εκδήλωση στα Χανιά, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.
Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης και στην πλήρη ανάπτυξή του θα ενώνει την Κρήτη από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία, θα είναι συνολικού μήκους σχεδόν 300 χιλιομέτρων και εκτιμώμενου προϋπολογισμού άνω των 2 δισ. ευρώ.
Τα πρώτα εργοτάξια εκτιμάται ότι θα αρχίσουν να στήνονται στα τέλη του 2022 και στις αρχές του 2026 εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα ανατολικά του Ηρακλείου.
Ο ΒΟΑΚ θα «σπάσει» σε αρκετά κομμάτια. Το πιο σημαντικό τμήμα του, το Χανιά – Ηράκλειο θα κατασκευαστεί μέσω σύμβασης παραχώρησης και το Χερσόνησος – Νεάπολη μέσω ΣΔΙΤ.
Το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά ίσως ενταχθεί στη σύμβαση παραχώρησης του Χανιά – Ηράκλειο, ενώ τα υπόλοιπα δυο τμήματα, το Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος και το Άγιος Νικόλαος – Σητεία θα κατασκευαστούν με δημόσια χρηματοδότηση.
Το ύψος των διοδίων έχει υπολογιστεί σε έως 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρο, όπως και στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους της χώρας.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του ΒΟΑΚ και τα επιμέρους τμήματα
-Κίσσαμος – Χανιά (Προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης)
Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 37,5 χλμ.
Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα.
2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ και κεντρική νησίδα
Εκτιμώμενο κόστος 180 εκατ. ευρώ
-Χανιά – Ηράκλειο (Σύμβαση Παραχώρησης)
Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.
Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα από 12,50 σήμερα.
2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ.
10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος
20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου
Εκτιμώμενο κόστος 1,32 δισ ευρώ.
-Χερσόνησος – Νεάπολη (ΣΔΙΤ)
Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 22,44 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου 9,65 χλμ
Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα.
2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
12 γέφυρες μονού κλάδου (1,7 χλμ.)
5 σήραγγες μονού κλάδου (συνολικού μήκους 6,75 χλμ.)
1 cut & cover διπλού κλάδου (215 μ)
5 νέους Ανισόπεδους Κόμβους
Στο ΣΔΙΤ θα ενταχθεί και η λειτουργία και συντήρηση των 14 χλμ. του Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος
Κατατέθηκε η ΜΠΕ και ξεκίνησε η Β’ Φάση του διαγωνισμού
Εκτιμώμενο κόστος 290 εκ. ευρώ.
-Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος
Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 14,0 χλμ.
Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα
2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
Μελετάται και προγραμματίζεται να δημοπρατηθεί ως Δημόσιο Έργο στις αρχές του 2022
Εκτιμώμενο κόστος 145 εκ. ευρώ.
-Άγιος Νικόλαος – Σητεία
Θα ολοκληρωθούν οι μελέτες και θα αναζητηθεί χρηματοδότηση σε συνεργασία με την Περιφέρεια για τα τμήματα Καλό Χωριό – Γέφυρα Φρουζή και Παράκαμψη Παχειάς Άμμου
Το έργο είναι περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο και η δημοπράτηση μπορεί να γίνει αρχές 2022.
Τα επόμενα βήματα
Μετά τη χάραξη, ακολουθούν οι περιβαλλοντικές μελέτες των παρακάμψεων των μεγάλων πόλεων και η ολοκλήρωση των μελετών για το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος που θα δημοπρατηθεί στις αρχές του επόμενου έτους ως δημόσιο έργο, με προϋπολογισμό που θα αγγίξει 145 εκ. ευρώ.
Για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά έχουν ανατεθεί και εκπονούνται ήδη οι μελέτες, ώστε να εισαχθεί ως προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης.
Αντίστοιχα, τα τμήματα μετά τον Άγιο Νικόλαο ως τη Σητεία μελετώνται ήδη, προκειμένου να υλοποιηθούν ως δημόσια έργα. Ταυτόχρονα, μελετάται και το κομμάτι Σούδα – Αεροδρόμιο.
Το χρονοδιάγραμμα του έργου
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εκτιμά ότι περί το τέλος του 2022 θα αρχίσουν να στήνονται εργοτάξια και ως τις αρχές του 2024 θα έχουν ανοίξει όλα τα μέτωπα. Με πρώτα τα δημόσια έργα, ύστερα το ΣΔΙΤ και τελευταίο το μεγάλο κομμάτι της παραχώρησης.
Με βάση αυτό το πλάνο, στις αρχές του 2026 εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα ανατολικά του Ηρακλείου και θα είναι ανοικτό μόνο το κομμάτι της σύμβασης παραχώρησης, στο οποίο όμως θα έχει ήδη ολοκληρωθεί σημαντικό τεχνικό αντικείμενο.
“Κάνουμε πραγματικότητα τον ΒΟΑΚ”, υποστήριξε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών
«Ένα έργο που ήταν σχεδόν στη σφαίρα του απραγματοποίητου, τόσα χρόνια συζητιόταν αλλά κανείς δεν πίστευε πια ότι θα πραγματοποιηθεί, με συγκεκριμένα βήματα το κάνουμε πραγματικότητα. Κάνοντας άλματα στη μελετητική ωριμότητά του και εξασφαλίζοντάς του τα τρία Χ: χρηματοδότηση, χάραξη, χρονοδιάγραμμα», τόνισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής.
Ειδικότερα:
-Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για το τμήμα Χερσόνησος- Νεάπολη κατατέθηκε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και ξεκίνησε η δεύτερη φάση του διαγωνισμού.
-Οριστικοποιήθηκε επίσης η χάραξη και κατατέθηκε στο ΥΠΕΝ η ΜΠΕ για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο.
-«Κλείδωσε» η χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ.
-Από το καλοκαίρι του 2019 έχουν ανατεθεί 16 μελέτες για τη συνολική ωρίμανση του έργου.
-Ανατέθηκαν οι μελέτες για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά, που θα αποτελέσει προαίρεση στη σύμβαση παραχώρησης.
-Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, μήκους 15 χλμ, θα δημοπρατηθεί ως τις αρχές του 2022, ως δημόσιο έργο με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
-Μελετάται πλέον ενιαία το έργο από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία, με προδιαγραφές σύγχρονου δρόμου.