Η υλοποίηση του πενταετούς πλάνου μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ είναι σε εξέλιξη, όπως αναφέρεται, στην έκθεση δευτέρου τριμήνου 2021 του Υπερταμείου (ΕΕΣΥΠ).
Στην ενότητα για τα ΕΛΤΑ, υπογραμμίζεται ότι έχει ξεκινήσει η εφαρμογή των νέων όρων παροχής της Καθολικής Ταχυδρομικής Υπηρεσίας (D+3), ενώ είναι ήδη σε εξέλιξη ενέργειες για την εξασφάλιση της απαραίτητης τεχνικής υποστήριξης για την υλοποίηση του επιχειρησιακού μετασχηματισμού του Οργανισμού.
Επίσης, η θυγατρική εταιρεία, ΕΛΤΑ Courier, όπως τονίζεται, συνεχίζει την ψηφιακό μετασχηματισμό της, θέτοντας σε λειτουργία το νέο mobile application για την παρακολούθηση των αντικειμένων.
Ακόμη, προχώρησε στην προετοιμασία για τη νέα ρομποτική εγκατάσταση, πλήρως αυτοματοποιημένης, διαλογής αντικειμένων, η οποία ολοκληρώθηκε και εκκίνησε τη λειτουργία στις εγκαταστάσεις του Οργανισμού στο Κρυονέρι τον Σεπτέμβριο.
Σημειώνεται ότι η έγκριση του πλάνου μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ υποβλήθηκε και παρουσιάστηκε στο διοικητικό συμβούλιο της ΕΕΣΥΠ, από τη διοίκηση των ΕΛΤΑ, τον Νοέμβριο του 2020.
Επίλυση εκκρεμότητας Καθολικής Υπηρεσίας ετών 2013 – 2020
Στην ετήσια οικονομική έκθεση του Υπερταμείου για το 2020 και στην ενότητα για τα ΕΛΤΑ υπάρχει, μεταξύ άλλων, αναφορά για την Καθολική Υπηρεσία.
Όπως υπογραμμίζεται, σημαντική επίδραση στα αποτελέσματα της χρήσης 2020 είχε το γεγονός της θετικής επίλυσης, εντός του 2020, της εκκρεμότητας του ποσού που κατέβαλλε το ελληνικό δημόσιο (15 εκατ. ανά έτος) για την Καθολική Υπηρεσία που προσέφεραν τα ΕΛΤΑ τα έτη 2013 – 2019 και του ποσού που όριζε η ΕΕΤΤ από τους κοστολογικούς ελέγχους της ως την αξία της παρεχόμενης από τα ΕΛΤΑ καθολικής υπηρεσίας που ήταν σημαντικά υψηλότερη.
Τα ΕΛΤΑ, από το έτος 2013, παρέχουν την καθολική υπηρεσία για την οποία βάση συμφωνιών και νομοθετικών προβλέψεων το αιτούμενο κόστος της θα ελέγχεται και θα οριστικοποιείται κατόπιν ελέγχων από την ΕΕΤΤ.
Ωστόσο, έως και το έτος 2019, το ελληνικό δημόσιο κατέβαλε μόνο μέρος του κόστους αυτού, έως του ποσού των 15 εκατ. ανά έτος, ενώ ο μηχανισμός της καταβολής του υπόλοιπου κόστους ήταν ασαφής/δεν ήταν οριστικός.
Κατά το 2020, το ελληνικό δημόσιο επίλυσε την εκκρεμότητα αυτή και έως την 31.12.2020 προχώρησε σε καταβολή σημαντικού μέρους της αξίας της καθολικής υπηρεσίας των προηγούμενων ετών.
Ως αποτέλεσμα του γεγονότος αυτού, σε συνδυασμό με τις πρόνοιες του ΔΠΧΑ 15 αναγνωρίσθηκε ως έσοδο στις ενοποιημένες οικονομικές καταστάσεις χρήσης 2020 το σωρευτικό ποσό της διαφοράς μεταξύ του ποσού του κόστους της καθολικής υπηρεσίας που είχαν υποστεί τα ΕΛΤΑ και του ποσού που είχε καταβάλλει το ελληνικό δημόσιο έως την 31.12.2019.
Επίσης, τα ΕΛΤΑ με το έσοδο που αναγνώρισαν στο 2020 ως διαφορά καθολικής υπηρεσίας προηγούμενων ετών, χρησιμοποίησαν σημαντικό ποσό φορολογικών ζημιών προηγούμενων ετών (για τις οποίες δεν είχε σχηματισθεί στο παρελθόν αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση επί της βάσης ότι η πιθανότητα χρησιμοποίησής τους ήταν χαμηλή), με συνέπεια να αναγνωρισθεί στην χρήση 2020 σημαντική ωφέλεια από την χρησιμοποίηση των μεταφερόμενων φορολογικών ζημιών του παρελθόντος.