Νέα ανακοίνωση εξέδωσε η ΕΕΕΚΕ σχετικά με το συμβάν της 16ης Δεκεμβρίου στο σύστημα RADAR της ΥΠΑ.
«Οι τραγικές υλικοτεχνικές ελλείψεις και η υποχρηματοδότηση που διαχρονικά ταλανίζει την υπηρεσία, έχουν οδηγήσει στην απαξίωση των συστημάτων σε σημείο που μια αστοχία μπορεί να επεκταθεί ανεξέλεγκτα, δημιουργώντας καταστάσεις, όπως την τελευταία», αναφέρουν – μεταξύ άλλων – οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας.
Η νέα ανακοίνωση της ΕΕΕΚΕ
Μετά την δημοσίευση της επίσημης ανακοίνωσης της ΥΠΑ αναφορικά με το πολύ σοβαρό συμβάν της πτώσης του συστήματος RADAR που συνέβη στις 16 Δεκεμβρίου, η ΕΕΕΚΕ είναι υποχρεωμένη να επισημάνει τα εξής:
Το συμβάν που οφείλεται όπως δείχνει η προκαταρκτική διερεύνηση σε ηλεκτρολογική βλάβη διήρκησε από 11:42 ως και 13:12 τοπική ώρα και ήταν πρωτοφανές στην έκταση του καθώς απωλέσθηκε η εικόνα της κάλυψης του κυρίως RADAR σε ολόκληρο τον εναέριο χώρο, ενώ δεν λειτούργησαν ικανοποιητικά και τα backup συστήματα, όπως θα έπρεπε σε μια τέτοια περίπτωση.
Αν και το πρόβλημα αποδίδεται σε αναγκαίες εργασίες συντήρησης, οι συνάδελφοι που εργάζονταν εκείνη την ώρα δεν ενημερώθηκαν ποτέ για τις εργασίες και την πιθανότητα πτώσης του συστήματος, παρότι μια τέτοια διαδικασία προβλέπεται.
Αφέθηκαν συνεπώς να εργάζονται εκτεθειμένοι στον κίνδυνο ολικής απώλειας του συστήματος RADAR και ενδεχομένως και άλλων συστημάτων με ευθύνη της Υπηρεσίας.
Αποτέλεσμα της όλης κατάστασης ήταν οι συνάδελφοι που επιτελούσαν το καθήκον τους κατά τη διάρκεια του συμβάντος να υποχρεωθούν να εργαστούν κάτω από πρωτόγνωρες και υποβαθμισμένες συνθήκες προκειμένου να εξυπηρετηθεί με ασφάλεια η κυκλοφορία.
Είναι προφανές ότι τα χειρότερα αποφεύχθηκαν μόνο χάρη στον επαγγελματισμό και την ετοιμότητα τους και αυτό μόνο καθησυχαστικό δεν είναι για το μέλλον.
Δεν μπορεί να μην στηλιτευτεί η ελαφρότητα με την οποία επικοινωνήθηκε το συμβάν από την Υπηρεσία, όπου αναφέρεται ως σύντομο χρονικό διάστημα η μία ώρα και δεκαπέντε λεπτά, διάστημα κατά το οποίο μια πτήση διασχίζει όλο τον εναέριο χώρο από άκρη ως άκρη.
Η έκφραση αυτή υποδεικνύει μια νοοτροπία που δεν συμβαδίζει με την κουλτούρα ασφαλείας που επιβάλλεται να υπάρχει σε όλους τους τομείς των αερομεταφορών.
Σε ένα σύστημα τόσο ουσιώδες, όσο η εναέρια κυκλοφορία, όπου ακόμα και μερικά δευτερόλεπτα μπορούν να είναι κρίσιμα, είναι αδιανόητο να θεωρείται σύντομο διάστημα αποκατάστασης η μια ώρα και δεκαπέντε λεπτά και ανεπίτρεπτο να συμβαίνει παρόμοια αστοχία δυο φορές σε μερικά χρόνια.
Οι τραγικές υλικοτεχνικές ελλείψεις και η υποχρηματοδότηση που διαχρονικά ταλανίζει την υπηρεσία, έχουν οδηγήσει στην απαξίωση των συστημάτων σε σημείο που μια αστοχία μπορεί να επεκταθεί ανεξέλεγκτα, δημιουργώντας καταστάσεις όπως την χθεσινή.
Αν δεν αλλάξει κάτι ριζικά στο εγγύς μέλλον με την αναμενόμενη εκτίναξη της κυκλοφορίας ίσως τέτοιας σοβαρότητας συμβάντα να αποτελέσουν ρουτίνα. Ως ευσυνείδητοι και σοβαροί επαγγελματίες του χώρου, καλούμε για μια ακόμη φορά τους αρμόδιους να λάβουν σοβαρά υπόψη την τραγική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει το σύστημα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας πριν να είναι πολύ αργά.