Η ανάπτυξη κάθε λιμένα δεν εξαρτάται μόνο από τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις, αλλά και από τις συνδέσεις με οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα.
Όπως το λιμάνι του Λαυρίου, έτσι κι αυτό της Ραφήνας «επενδύει» πολλά στη διαφαινόμενη σύνδεσή του με το προαστιακό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Η ΕΡΓΟΣΕ προκήρυξε το έργο «Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής για τη σύνδεση της Ραφήνας και του λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο», αρχικού προϋπολογισμού 308,6 εκατ. ευρώ, αναμένοντας τις εκδηλώσεις αρχικού ενδιαφέροντος στις 14 Ιανουαρίου.
Το έργο αυτό δημοπρατήθηκε με τη μορφή του Ανταγωνιστικού Διαλόγου. Ο ανάδοχος γίνεται κύριος της μελέτης του έργου, δηλαδή δεσμεύεται να υλοποιήσει συγκεκριμένη μελέτη, αλλά και να τηρήσει αυστηρά το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, επιλέγοντας και την αρτιότερη τεχνική λύση, ως αποτέλεσμα διαβούλευσης μεταξύ των διαγωνιζομένων.
Το μεγάλο στοίχημα για το λιμάνι της Ραφήνας
Το λιμάνι της Ραφήνας, το οποίο έχει κύκλο εργασιών μεταξύ 1 – 2 εκατ. ευρώ, στηρίζει πολλά για την ανάπτυξή του στην επέκταση της Αττικής Οδού, στην επέκταση του προαστιακού και στην ενίσχυση της κρουαζιέρας.
Η ΕΡΓΟΣΕ, στον σχετικό διαγωνισμό, παραθέτει τις λεπτομέρειες για την μελέτη και κατασκευή της σιδηροδρομικής σύνδεσης της πόλης και του λιμένα Ραφήνας με την υφιστάμενη σιδηροδρομική προαστιακή γραμμή.
*Στο 05:58 η διαφάνεια για την επέκταση του Προαστιακού στη Ραφήνα
Έχουν μελετηθεί τα ακόλουθα:
Α. Επέκταση της υφιστάμενης ΣΓ από τον τερματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό στο Αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» μέχρι το Λιμένα Ραφήνας.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τις υπάρχουσες μελέτες το έργο της εν λόγω ΣΓ περιλαμβάνει τα εξής:
-Κατασκευή 12,5 χλμ. εξ ολοκλήρου νέας σιδηροδρομικής γραμμής επί έρματος, ως επέκταση της υφιστάμενης γραμμής από τον τερματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό στο Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος, μέχρι τον Λιμένα Ραφήνας, όπου προβλέπεται η κατασκευή νέου υπόγειου τερματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού στο Λιμένα Ραφήνας, ο οποίος θα εξυπηρετείται με οριζόντια πρόσβαση (συνεπίπεδη) από τον συγκεκριμένο σταθμό.
Η νέα γραμμή προβλέπεται διπλή σε μήκος 10,5 χλμ και μονή σε μήκος 2 χλμ (τερματικό τμήμα Ραφήνας, περιοχή σήραγγας Ραφήνας) και περιλαμβάνει 5 χλμ. περίπου υπόγειου έργου.
-Κατασκευή πέντε (5) νέων Σιδηροδρομικών Στάσεων (Συνεδριακού Κέντρου Αεροδρομίου, Σπάτων, Αρτέμιδος, Διασταύρωσης, Ραφήνας) και ενός (1) νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού (Λιμένα Ραφήνας) με τους περιβάλλοντες χώρους αυτών.
-Κατασκευή των Η/Μ εγκαταστάσεων εντός υπόγειων έργων συνολικού μήκους 5χλμ. περίπου και των κτιρίων εξυπηρέτησής τους, όπου απαιτείται.
-Κατασκευή σύγχρονου συστήματος αμφίδρομης σηματοδότησης με τηλεδιοίκηση και ETCS επιπέδου 1.
-Κατασκευή Συστήματος ηλεκτροκίνησης 25kV/50Hz, με τηλεδιοίκηση (SCADA).
-Κατασκευή Σύγχρονου συστήματος Τηλεπικοινωνιών.
-Επαλήθευση «ΕΚ» όλων των υποσυστημάτων του έργου, σύμφωνα με τις ισχύουσες Τεχνικές Προδιαγραφές Διαλειτουργικότητας, καθώς και τον Ν. 4632/2019, που ενσωμάτωσε την Οδηγία (ΕΕ) 2016/797.
Β. Σιδηροδρομική σύνδεση του Λιμένα Ραφήνας από την περιοχή Γέρακα αρχικά κατά μήκος της ζώνης της παλιάς γραμμής Λαυρίου και στη συνέχεια σε συνδυασμό με τον αυτοκινητόδρομο Σταυρού – Ραφήνας με χρήση της (κατασκευασμένης σε ένα τμήμα) νησίδας.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τις υπάρχουσες μελέτες το έργο της εν λόγω ΣΓ περιλαμβάνει τα εξής:
-Κατασκευή 19,4 χλμ εξ ολοκλήρου νέας σιδηροδρομικής γραμμής, η οποία περιλαμβάνει 7 χλμ. περίπου υπόγειο έργο.
-Κατασκευή 5 νέων Σιδηροδρομικών Στάσεων (Γέρακα, Αγ. Γερασίμου, Αρτέμιδος, Διασταύρωσης, Ραφήνας) και 1 νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού (Λιμένα Ραφήνας) με τους περιβάλλοντες χώρους αυτών.
-Κατασκευή των Η/Μ εγκαταστάσεων εντός υπόγειων έργων συνολικού μήκους 7χλμ. περίπου και των κτιρίων εξυπηρέτησής τους όπου απαιτείται.
-Κατασκευή σύγχρονου συστήματος αμφίδρομης σηματοδότησης με τηλεδιοίκηση και ETCS επιπέδου 1.
-Κατασκευή συστήματος ηλεκτροκίνησης 25kV/50Hz, με τηλεδιοίκηση (SCADA).
-Κατασκευή σύγχρονου συστήματος Τηλεπικοινωνιών.
-Επαλήθευση «ΕΚ» όλων των υποσυστημάτων του έργου, σύμφωνα με τις ισχύουσες Τεχνικές Προδιαγραφές Διαλειτουργικότητας, καθώς και τον Ν. 4632/2019, που ενσωμάτωσε την Οδηγία (ΕΕ) 2016/797.
Η συνολική διάρκεια της σύμβασης, κατά την εκτίμηση του αναθέτοντα φορέα, ανέρχεται σε 48 μήνες, ωστόσο ο ακριβής χρόνος μελέτης και κατασκευής και ο χρόνος εγγύησης του έργου θα καθοριστεί κατά τη β’ φάση του διαγωνισμού.