Ο εισερχόμενος τουρισμός αποτελεί σημαντικό προσδιοριστικό παράγοντα της ζήτησης για τις βραχυχρόνιες ενοικιάσεις αυτοκινήτων, όπως προκύπτει από τα συμπεράσματα κλαδικής μελέτης της ICAP Group.
Ωστόσο, για τον τομέα των μακροχρόνιων μισθώσεων αυτοκινήτων σημαντικός προσδιοριστικός παράγοντας είναι η ανάπτυξη της οικονομικής εν γένει δραστηριότητας, που συντελεί στην αύξηση της ζήτησης.
Σύμφωνα με τη Σταματίνα Παντελαίου, Διευθύντρια Οικονομικών – Κλαδικών Μελετών της ICAP Group, η συνολική αξία της αγοράς των ενοικιάσεων αυτοκινήτων αναπτύχθηκε με μέσο ετήσιο ρυθμό της τάξης του 8% την περίοδο 2001-2008. Στη συνέχεια η εξέλιξη ήταν φθίνουσα.
Η «εκτόξευση» των τουριστικών αφίξεων, την τελευταία διετία, είχε ως συνέπεια την ανάκαμψη της αγοράς.
Συγκεκριμένα, το 2015 η συνολική αξία της αγοράς κατέγραψε αύξηση 5,8%, σε σχέση με το 2014, ενώ ο συνολικός στόλος ενοικιαζόμενων οχημάτων ενισχύθηκε κατά 7,7%.
Στον τομέα των βραχυχρόνιων ενοικιάσεων, η αξία της αγοράς αυξήθηκε κατά 8,6% το 2015/14, σε συνέχεια της αύξησης (13,9%) του προηγουμένου έτους.
Στην κατηγορία των μακροχρόνιων – εταιρικών μισθώσεων αυτοκινήτων, η αγορά κατέγραφε συνεχώς πτώση επί μία 6ετία.
Ωστόσο, η φθίνουσα πορεία επιβραδύνθηκε σημαντικά το 2014, ενώ στη συνέχεια η αγορά ανέκαμψε. Το 2015, η αγορά μακροχρόνιων ενοικιάσεων αυξήθηκε κατά 4,8%, ενώ αυξητικά κινήθηκε και ο αντίστοιχος στόλος οχημάτων.
Όσον αφορά στην πιστοληπτική ικανότητα των επιχειρήσεων, ποσοστό 52% σχεδόν των εταιρειών του δείγματος κατατάσσεται στη ζώνη υψηλού πιστωτικού κινδύνου το 2016, ενώ ένα ποσοστό ακόμη 42% εξ αυτών κατατάσσεται στη ζώνη μέσου πιστωτικού κινδύνου.
Σε σχέση με το 2015, εντοπίζεται σχετική βελτίωση, δεδομένου ότι υπάρχει τάση μετακίνησης από τη ζώνη υψηλού, στη ζώνη μέσου πιστωτικού κινδύνου.
Με βάση τα στοιχεία του οργανισμού Leaseurope, το 2014 το συνολικό μέγεθος νέας παραγωγής συμβολαίων leasing (περιλαμβανομένων και των μακροχρονίων ενοικιάσεων οχημάτων), ανήλθε σε 275,7 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 9,5%.
Από αυτά ποσοστό 64-65%, αφορά το leasing οχημάτων (Ι.Χ. & Επαγγελματικά), όπου το μέγεθος νέας παραγωγής ανήλθε σε 178,2 δισ. ευρώ το 2014, αυξημένο κατά 13% σε σχέση με το 2013.
Από το μέγεθος αυτό, ποσό 128 δισ. ευρώ αφορά συμβόλαια Ι.Χ. αυτοκινήτων, ενώ ποσό 49,7 δισ. ευρώ αφορά συμβόλαια επαγγελματικών οχημάτων.