Σταθερά σε υψηλά επίπεδα διατηρούνται τα ναύλα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, εντείνοντας τις πληθωριστικές πιέσεις.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις ναυτιλιακών αναλυτών, τουλάχιστον έως το πρώτο εξάμηνο του έτους και ανεξαρτήτως γεωπολιτικών εξελίξεων (κρίση Ουκρανίας), τα ναύλα φαίνεται ότι θα διατηρηθούν σε υψηλά επίπεδα.
Ο δείκτης World Container Index μειώθηκε οριακά 0,2% την προηγούμενη εβδομάδα, σε σύγκριση με την αμέσως προηγούμενη, ωστόσο παραμένει 80% υψηλότερος σε σχέση με ένα χρόνο πριν.
Ο δείκτης WCI, που αξιολογήθηκε από τον οίκο Drewry, ανέφερε ότι η τιμή ανά εμπορευματοκιβώτιο είναι 9.359 δολ., η οποία είναι σχεδόν κατά 6.500 δολάρια υψηλότερη από τον μέσο όρο των πέντε προηγούμενων ετών (2.982 δολ. ανά κοντέινερ 40 ποδών).
Οι ναύλοι στη γραμμή Σαγκάη – Νέα Υόρκη αυξήθηκαν κατά 2% ή κατά 310 δολ., φτάνοντας τις 13,43 χιλ. ευρώ ανά εμπορευματοκιβώτιο.
Ωστόσο, οι τιμές στη γραμμή Σαγκάη – Λος Άντζελες και Λος Άντζελες – Σαγκάη μειώθηκαν κατά 1%, στα 10,437 δολ. και κατά 1.250 δολ. ανά κοντέινερ 40 ποδών αντίστοιχα.
Ομοίως, οι τιμές στις γραμμές Ρότερνταμ – Σαγκάη και Νέα Υόρκη – Ρότερνταμ μειώθηκαν κατά 3%, φτάνοντας τα 1.396 δολ. και 1.235 δολ. ανά teu αντίστοιχα.
Συνοπτικά, οι τιμές στις γραμμές Σαγκάη – Ρότερνταμ, Σαγκάη – Γένοβα και Ρότερνταμ – Νέα Υόρκη κυμαίνονταν γύρω από τα επίπεδα των προηγούμενων εβδομάδων. Ο οίκος Drewry αναμένει ότι τα ναύλα θα παραμείνουν σταθερά την ερχόμενη εβδομάδα.
Στα υψηλότερα επίπεδα ο πληθωρισμός
Τα υψηλά ναύλα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνεχίζουν να ασκούν – κι αυτά – πληθωριστικές πιέσεις.
Στην Ευρώπη, ο πληθωρισμός βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων 13 ετών, φτάνοντας το 5,1% σε ετήσια βάση τον περασμένο μήνα.
Οι προβλέψεις αναφέρουν μείωση του δείκτη τιμών από το δεύτερο εξάμηνο του έτους, ωστόσο ο κίνδυνος εξακολουθεί να υπάρχει.
Αντίστοιχα, στις ΗΠΑ ο πληθωρισμός έφτασε το 7,5% σε ετήσια βάση τον Ιανουάριο, στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων σαράντα ετών.
Η συνεχιζόμενη αύξηση στο κόστος της ενέργειας, λόγω και των ανησυχιών για τις εξελίξεις στο μέτωπο της Ουκρανίας και της Ρωσίας εντείνουν ακόμη περισσότερο το πρόβλημα, καθώς η άνοδος του πληθωρισμού οφείλεται, σε μεγάλο βαθμό, στην άνοδο του πετρελαίου, του φυσικού αερίου και του ηλεκτρικού ρεύματος.