Μπορεί μετά από τέσσερα χρόνια διαπραγματεύσεων το Ευρωκοινοβούλιο να ενέκρινε τη μεταρρύθμιση των τελών για τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές (Ευρωβινιέτα), ωστόσο η IRU ανησυχεί ότι το νέο νομικό πλαίσιο ίσως να προσθέσει επιπλέον κόστος στον κλάδο.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Υπενθυμίζεται ότι, στόχος των κανόνων αυτών είναι να εισαγάγουν ένα νέο πλαίσιο όπου τα ποσοστά διοδίων μπορούν να αποφασίζονται με βάση τις επιδόσεις εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) των οχημάτων και όπου μπορούν να επιβάλλονται πρόσθετα εξωτερικά τέλη CO2 επιπλέον αυτών που ισχύουν ήδη για την ατμοσφαιρική ρύπανση και τον θόρυβο.
Από την πλευρά της, η IRU τόνισε ότι το νέο νομικό πλαίσιο θα μπορούσε να προσθέσει σημαντικό πρόσθετο κόστος στον τομέα των εμπορικών οδικών μεταφορών.
Επιπλέον, η δυνατότητα χρέωσης για εξωτερικές εκπομπές CO2 σύμφωνα με τους κανόνες της Ευρωβινιέτας -παράλληλα με την πρόταση να συμπεριληφθούν οι οδικές μεταφορές στο σύστημα εμπορίας εκπομπών- μπορεί να οδηγήσει σε πολλαπλή φορολόγηση για τις εκπομπές CO2 και να αυξήσει περαιτέρω το κόστος αυτό.
Η Raluca Marian, Advocacy Director ΕΕ της IRU, σχολίασε: «Είναι απογοητευτικό το γεγονός ότι η ψηφοφορία του Ευρωκοινοβουλίου για την Ευρωβινιέτα δεν έλαβε υπόψη τις παράλληλες συζητήσεις για τη χρέωση των εκπομπών CO2 στο πλαίσιο της επέκτασης του συστήματος εμπορίας εκπομπών στις μεταφορές.
Αυτή είναι μια χαμένη ευκαιρία για τη διόρθωση μιας ανισότητας και την αποφυγή πολλαπλών φόρων CO2 για τις εμπορικές οδικές μεταφορές που μπορεί τελικά να οδηγήσει σε υψηλότερο κόστος μεταφοράς και των μεταφερόμενων αγαθών».
Σύμφωνα με την ίδια, η μόνη θετική πτυχή είναι ότι οι κανόνες αναγνωρίζουν εν μέρει τα περιβαλλοντικά οφέλη που προκύπτουν από τις συλλογικές οδικές μεταφορές επιβατών, επιτρέποντας στα κράτη-μέλη να εξαιρούν αυτό το είδος “πράσινων μεταφορών” από αυτήν τη μορφή χρέωσης.
Ωστόσο, παραμένει ο κίνδυνος τα διόδια που επιβάλλονται από ένα κράτος-μέλος στο μέλλον να επιβαρύνουν επιπλέον τα πιο φιλικά προς το περιβάλλον και ασφαλέστερα μέσα μεταφοράς.
Η IRU ελπίζει ότι η ψηφοφορία του Κοινοβουλίου θα ασκήσει πρόσθετη πίεση στην ΕΕ να εξετάσει προσεκτικά την επέκταση του συστήματος εμπορίας εκπομπών στις μεταφορές και να αποφύγει την πολλαπλή φορολόγηση για τις εκπομπές CO2.
Επιπλέον, η διαφοροποίηση της φορολογίας με βάση τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα θα πρέπει επίσης να ασκήσει πίεση στα κράτη-μέλη να προσφέρουν το δικό τους μέρος, το οποίο είναι ένα κατάλληλο δίκτυο υποδομής εναλλακτικών καυσίμων. Μια τέτοια υποδομή είναι επιβεβλημένη όχι μόνο για τα ιδιωτικά αυτοκίνητα και τα ελαφρά οχήματα, αλλά και για τα βαρέα οχήματα.
Καταλήγοντας, η εκπρόσωπος της IRU τονίζει ότι «Οι συννομοθέτες πρέπει να κατανοήσουν ότι ένα επαγγελματικό όχημα είναι ένα εργαλείο εργασίας που ανταποκρίνεται στις μεταφορικές απαιτήσεις της κοινωνίας. Οι εταιρείες οδικών μεταφορών ενδιαφέρονται πολύ να επενδύσουν σε οχήματα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών ρύπων, αλλά δεν θα μπορέσουν να το κάνουν εάν δεν μπορούν να ανεφοδιαστούν με καύσιμα ή να φορτίσουν στη διαδρομή.
Η μεταρρύθμιση της Ευρωβινιέτας, που συμφωνήθηκε τώρα από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο, θα πρέπει να είναι η τελευταία έκκληση για τους νομοθέτες της ΕΕ να συμφωνήσουν σε υψηλό επίπεδο φιλοδοξίας για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων. Θα πρέπει επίσης να είναι μια έκκληση για έξυπνη φορολογία και χρέωση».