Διαταραχές στις εμπορευματικές μεταφορές έχουν αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους σε Ευρώπη και Ασία, καθώς ο αντίκτυπος της ρωσο-ουκρανικής κρίσης προκαλεί καθυστερήσεις στη διακίνηση εμπορευμάτων, εκτοξεύοντας στα ύψη -τα επιβαρυμένα από καιρό- κόστη αποστολής.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Σε εκτενές ρεπορτάζ της, η Wall Street Journal αναφέρεται στα απόνερα που έχει δημιουργήσει μέχρι τώρα η ρωσική στρατιωτική εισβολή στη γειτονά της Ουκρανία.
Αναλυτικότερα, μεταφορείς όπως η DSV με έδρα τη Δανία και η DHL με έδρα τη Γερμανία, ανέστειλαν την παροχή των υπηρεσιών τους από και προς την Ουκρανία, κλείνοντας προς το παρόν τα γραφεία τους στη χώρα.
Στελέχη της αγοράς δήλωσαν ότι οι περισσότερες υπηρεσίες εντός και πέριξ της Ρωσίας εξακολουθούν να λειτουργούν, αλλά θα μπορούσαν να αποσυντονιστούν από διακοπές της τελευταίας στιγμής, καθώς εντείνονται οι διπλωματικές εντάσεις μεταξύ Ρωσίας και Δύσης, και καθώς οι κυρώσεις που της επιβλήθηκαν ωθούν τις εταιρείες να επανεξετάσουν τα δρομολόγια των αποστολών τους πιο προσεκτικά.
Υψηλή πίεση δέχονται οι αερομεταφορείς της περιοχής, με τα αεροσκάφη αποφεύγουν να πετούν πλησίον της Ουκρανίας, καθώς επιδεινώνονται οι διπλωματικές εντάσεις μεταξύ της Ρωσίας και των δυτικών χωρών.
Υπενθυμίζεται ότι, την περασμένη Παρασκευή, η Ρωσία απαγόρευσε στις βρετανικές αεροπορικές εταιρείες να χρησιμοποιούν τον εναέριο χώρο της ως αντίποινα για τη βρετανική απαγόρευση στις εμπορικές πτήσεις από τη Ρωσία.
Η γαλλική Geodis δήλωσε ότι αναμένει περαιτέρω κλείσιμο του εναέριου χώρου ή επιπλέον περιορισμούς σε συγκεκριμένες αεροπορικές εταιρείες, κάτι που ενδεχομένων να μπορούσε να προκαλέσει καθυστερήσεις, μειώσεις χωρητικότητας και αυξήσεις των ναύλων.
Απότομες αυξήσεις των ναυτιλιακών τελών
Ο Glenn Koepke, general manager of network collaboration στη FourKites, αμερικανική εταιρεία τεχνολογίας παρακολούθησης εμπορευμάτων, εκτίμησε ότι ο πόλεμος θα προκαλέσει απότομες αυξήσεις στα ναυτιλιακά τέλη ειδικά μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, καθώς η ουκρανική κρίση προκαλεί διακοπή της κυκλοφορίας των εμπορευμάτων σε θάλασσα, στεριά και αέρα.
Σύμφωνα με τον Koepke, οι όγκοι εμπορευμάτων που μετακινούνται σιδηροδρομικώς από την Κίνα μέσω της Ρωσίας στην ΕΕ ενδέχεται να μεταφέρονται διά θαλάσσης ή από αέρος, εάν η εν λόγω -αναπτυσσόμενη- εμπορευματική σύνδεση αντιμετωπίσει προβλήματα, αυξάνοντας ενδεχομένως τις τιμές σε αυτές τις αγορές.
Όπως είπε, εκτιμάται ότι πάνω από 300.000 εμπορευματοκιβώτια μεταφέρθηκαν σιδηροδρομικώς από την Κίνα στην Ευρώπη στο α’ εξάμηνο του 2021.
Οι γεωπολιτικές εντάσεις θα φέρουν αυξήσεις σε καύσιμα και πληθωρισμό
Η αμερικανική Flexport δήλωσε ότι σταματά να δέχεται κρατήσεις για τη μεταφορά εμπορευμάτων με τον Υπερσιβηρικό σιδηρόδρομο και αντ’ αυτού προσφέρει εναλλακτικές αεροπορικές και θαλάσσιες διαδρομές.
Ο Ryan Petersen, διευθύνων σύμβουλος της Flexport, δήλωσε ότι η εταιρεία το κάνει κυρίως από την ανησυχία ότι οι πελάτες θα μπορούσαν να χάσουν φορτίο εάν διακοπεί η εξυπηρέτηση της γραμμής.
Η βρετανική Drewry Shipping Consultants ανέφερε ότι, αν και ο αρχικός αντίκτυπος στην παγκόσμια ναυτιλία είναι μικρός, οι γεωπολιτικές εντάσεις θα μπορούσαν να αυξήσουν την παγκόσμια οικονομική αστάθεια και να αυξήσουν το κόστος των καυσίμων και τον πληθωρισμό.
Προβλήματα και στο air cargo
Επίσης, η σύγκρουση Ουκρανίας – Ρωσίας έχει προκαλέσει καθυστερήσεις και στο air cargo. Τα δύο εμπορευματικά αεροπλάνα της Flexport, που συνήθως πετούν πάνω από τον ρωσικό και τον ουκρανικό εναέριο χώρο μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, ακολουθούν τώρα μια μεγαλύτερη διαδρομή πάνω από τη Μέση Ανατολή.
«Παρακολουθούμε στενά την κατάσταση, συμπεριλαμβανομένων των κυρώσεων που επιβάλλονται από τις ΗΠΑ και άλλες κυβερνήσεις, για να δούμε ποιες πρόσθετες αλλαγές υλικοτεχνικής υποστήριξης, ασφάλειας και συμμόρφωσης μπορεί να απαιτούνται στις δραστηριότητές μας», δήλωσε εκπρόσωπος της Flexport.