Η Κομισιόν ενέκρινε την απόφαση της Ιταλίας να αποζημιώσει με το ποσό των 687 εκατ. ευρώ τους παρόχους εμπορικών σιδηροδρομικών επιβατικών μεταφορών μεγάλων αποστάσεων για τις ζημιές που υπέστησαν την περίοδο 1 Ιουλίου 2020 – 30 Απριλίου 2021 λόγω κορωνοϊού.
Σύμφωνα με την Margrethe Vestager, αρμόδια για θέματα ανταγωνισμού,: «Αυτό το μέτρο των 687 εκατ. ευρώ θα επιτρέψει στην Ιταλία να αποζημιώσει τους παρόχους επιβατικών τρένων μεγάλων αποστάσεων στις εμπορικές γραμμές για τη ζημιά που υπέστησαν ως αποτέλεσμα των περιορισμών που σχετίζονται με τον κορωνοϊό.
Συνεχίζουμε να συνεργαζόμαστε στενά με την Ιταλία και όλα τα άλλα κράτη-μέλη για να διασφαλίσουμε ότι τα εθνικά μέτρα για την υποστήριξη όλων των τομέων που επλήγησαν από την κρίση, συμπεριλαμβανομένου του σιδηροδρομικού τομέα, μπορούν να εφαρμοστούν το συντομότερο δυνατό, σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ».
Το ιταλικό μέτρο στήριξης
Από την αρχή της πανδημίας, η ιταλική κυβέρνηση έθεσε σε εφαρμογή μια σειρά μέτρων για τον περιορισμό της εξάπλωσης του ιού, συμπεριλαμβανομένου ενός υποχρεωτικού κλιμακωτού συστήματος κρατήσεων θέσεων που μείωσε τις διαθέσιμες θέσεις κατά 50%, καθώς και σοβαρούς περιορισμούς σε επαγγελματικές συναντήσεις, ταξίδια και ακυρώσεις εκδηλώσεων.
Όλοι αυτοί οι περιορισμοί είχαν άμεσο αρνητικό αντίκτυπο στην κινητικότητα των επιβατών, ιδίως των ταξιδιώτες για επαγγελματικούς λόγους και λόγους αναψυχής, οι οποίοι αποτελούν βασικούς χρήστες των τρένων μεγάλων αποστάσεων.
Επιπλέον, την περίοδο τέλους Δεκεμβρίου 2020 – Απριλίου 2021, η κυβέρνηση εισήγαγε το μέτρο της απαγόρευση των διαπεριφερειακών ταξιδιών σε ολόκληρη τη χώρα.
Λόγω των υποχρεωτικών περιορισμών που ίσχυσαν, οι επιχειρήσεις σιδηροδρομικών επιβατικών μεταφορών μεγάλων αποστάσεων παρουσίασαν μείωση όγκου και εσόδων.
Ειδικότερα, την περίοδο από 1 Ιουλίου 2020 έως 30 Απριλίου 2021, ο αριθμός των επιβατών μειώθηκε έως και 90% σε σύγκριση με το 2019, με αποτέλεσμα τη σημαντική πτώση των εσόδων για τους operators.
Ταυτόχρονα, οι μεταφορείς συνέχισαν να αντιμετωπίζουν διάφορα κόστη, ιδίως πρόσθετες δαπάνες για την εφαρμογή ενισχυμένων μέτρων υγιεινής. Αυτό οδήγησε σε σοβαρά προβλήματα ρευστότητας, τα οποία κινδυνεύουν να θέσουν σε κίνδυνο την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων σιδηροδρομικών μεταφορών.
Στο πλαίσιο του ιταλικού καθεστώτος των 687 εκατ. ευρώ, οι επιλέξιμοι δικαιούχοι θα δικαιούνται αποζημίωση υπό τη μορφή άμεσων επιχορηγήσεων για τη ζημία που υπέστησαν κατά τη σχετική περίοδο.