Τη μερίδα του λέοντος εξακολουθεί να κατέχει το ντίζελ στις πωλήσεις νέων μεσαίων και βαρέων επαγγελματικών οχημάτων στην Ευρώπη, αντιπροσωπεύοντας το 95,8% της αγοράς το 2021, έναντι 96,5% το 2020.
Της Βάσως Βεγιάζη
Σύμφωνα με τα συγκεντρωτικά στοιχεία της ACEA, τα ηλεκτρικά φορτιζόμενα επαγγελματικά οχήματα συγκέντρωσαν μόλις το 0,5% των νέων πωλήσεων στην ΕΕ (αντί 0,4% το 2020) και τα οχήματα εναλλακτικών καυσίμων το 3,6% (αντί 3% το 2020).
Αύξηση στις ταξινομήσεις πετρελαιοκίνητων φορτηγών
Το 2021, οι ταξινομήσεις νέων πετρελαιοκίνητων φορτηγών στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 13,6% φτάνοντας τις 255.099 μονάδες. Με εξαίρεση την Κύπρο, όλες οι αγορές της Ευρώπης παρουσίασαν άνοδο, συμπεριλαμβανομένης της Ιταλίας (+21,9%), της Ισπανίας (+7,1%), της Γαλλίας (+4,9%) και της Γερμανίας (+4,8%).
Στην Κεντρική Ευρώπη σχεδόν όλες οι χώρες σημείωσαν διψήφια κέρδη, με την Πολωνία να είναι η 3η μεγαλύτερη αγορά φορτηγών ντίζελ στην ΕΕ, καθώς οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 56,4% στις 30.827 μονάδες.
Στον αντίποδα, μόλις 190 βενζινοκίνητα φορτηγά ταξινομήθηκαν σε ολόκληρη την ΕΕ πέρυσι, καταγράφοντας πτώση 9,5% σε σύγκριση με το 2020, με αποτέλεσμα ένα συνολικό μερίδιο αγοράς 0,1%.
Με 141 πωλήσεις (+7,6%), η Φινλανδία αντιπροσώπευσε τη συντριπτική πλειοψηφία όλων των πωλήσεων βενζινοκίνητων οχημάτων.
Οχήματα εναλλακτικής ισχύος (APV)
Το 2021, οι συνολικές ταξινομήσεις νέων ηλεκτρικά φορτιζόμενων επαγγελματικών οχημάτων (ECV) αυξήθηκαν κατά 26,6%, από 982 μονάδες το 2020 σε 1.243 ηλεκτρικά φορτηγά το 2021.
Εξετάζοντας τις μεγάλες αγορές της ΕΕ, η Ισπανία κατέγραψε την ισχυρότερη ανάπτυξη (+137,5%), ακολουθούμενη από τη Γαλλία (+88,5%), ενώ οι πωλήσεις παρέμειναν σταθερές στην Ιταλία.
Η Γερμανία σημείωσε μέτρια ανάπτυξη (+15,8%), αλλά με 987 πωλήσεις αντιπροσώπευε τη συντριπτική πλειοψηφία όλων των νέων ηλεκτρικών φορτηγών στην ΕΕ. Η Ολλανδία ήρθε 2η με 75 μονάδες (+82,9%).
Συνολικά, το μερίδιο των ECV στις πωλήσεις νέων φορτηγών αυξήθηκε από 0,4% το 2020 σε 0,5% πέρυσι.
Οι ταξινομήσεις νέων υβριδικών ηλεκτρικών φορτηγών (HEV) στην Ευρώπη κινήθηκαν καθοδικά, με τις πωλήσεις να μειώνονται κατά 55,9% στις 67 μονάδες. Το μερίδιο αγοράς των υβριδικών φορτηγών μειώθηκε από 0,1% το 2020 σε 0,03% επί του συνόλου των πωλήσεων φορτηγών στην ΕΕ το 2021.
Σύμφωνα με την ACEA, τα εναλλακτικά καύσιμα, τα οποία περιλαμβάνουν φυσικό αέριο, LPG, βιοκαύσιμα και αιθανόλη, αντιπροσώπευσαν τη συντριπτική πλειονότητα των φορτηγών εναλλακτικής ισχύος που ταξινομήθηκαν σε ολόκληρη την Ευρώπη το 2021, με συνολικό μερίδιο αγοράς 3,6% έναντι 3% το 2020.
Η ζήτηση αυξήθηκε κατά 40,7% σε ολόκληρη την ΕΕ, φτάνοντας συνολικά τις 9.688 πωλήσεις το 2021. Οι κύριες αγορές για φορτηγά εναλλακτικών καυσίμων ήταν η Γερμανία (2.258 μονάδες, +37,5%), η Γαλλία (1.858, +20%) και η Πολωνία (1.596, +119,2%).
Η ελληνική αγορά
Στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ACEA, το 2021 οι ταξινομήσεις μεσαίων και βαρέων επαγγελματικών οχημάτων εναλλακτικής ισχύος άγγιξαν μόλις 6%, έναντι 5% ένα χρόνο νωρίτερα.