Έχουν περάσει σχεδόν 10 χρόνια από τον νόμο που έβαλε τις “βάσεις” για την ανάπτυξη υδατοδρομίων στην Ελλάδα και η χώρα διαθέτει έως σήμερα… 2,5 άδειες υδατοδρομίων.
Του Φώτη Φωτεινού
Από τη ψήφιση του νόμου 4146/2013, πλήρως αδειοδοτημένα υδατοδρόμια είναι της Κέρκυρας και των Παξών, τα οποία αδειοδοτήθηκαν με τον νόμο του 2013 και στη συνέχεια έλαβαν «Βεβαίωση Συμμόρφωσης», σύμφωνα με τις μεταβατικές διατάξεις του νόμου 4663/2020.
«Βεβαίωση Συμμόρφωσης» εκκρεμεί για το υδατοδρόμιο της Πάτρας, κάτι το οποίο σημαίνει ότι πλήρως αδειοδοτημένα θα είναι 3 υδατοδρόμια.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που συνέλεξε το metaforespress.gr, από την ψήφιση του νέου νόμου για τα υδατοδρόμια (4663/2020) έχουν εκδοθεί τρεις άδειες ίδρυσης υδατοδρομίων στον Βόλο, το Ρέθυμνο και την Ίο.
Αυτό σημαίνει ότι Βόλος, Ρέθυμνο και Ίος είναι «κοντά» στο να αποκτήσουν άδεια λειτουργίας, αφότου τοποθετηθούν οι υλικοτεχνικές εγκαταστάσεις.
Σε πιο πρώιμο στάδιο είναι οι διαδικασίες για την αδειοδότηση ακόμα 29 υδατοδρομίων σε Ηγουμενίτσα, Σκύρο, Αλόννησο, Σκόπελο, Αμφιλοχία, Πάτμο, Τήνο, Θεσσαλονίκη, Καλαμάτα, Σητεία, Χίο, Λαύριο, Σίφνο, Πύλο, Καβάλα, Ηράκλειο, Αγ. Μαρίνα Γραμματικού, Οθωνοί, Ερεικούσα, Μαθράκι, Κυλλήνη, Αιδηψό, Αλιβέρι, Κάρυστο, Κύμη, Χαλκίδα, Ψαρά, Άλιμο και Οινούσες.
Το μεγάλο ερώτημα είναι «γιατί» καθυστερούν οι άδειες για τα υδατοδρόμια; Σίγουρα, η εμπλοκή πολλών υπηρεσιών δημιουργεί πρόσθετες δυσκολίες, εάν και η ασφάλεια των πτήσεων και των επιβατών είναι αδιαπραγμάτευτη.
Ωστόσο, η καθυστέρηση οφείλεται και σε έναν άλλο λόγο. Οι άδειες υδατοδρομίων που είχαν εγκριθεί για τη λειτουργία της AirSea Lines (2004 – 2008) στο Ιόνιο ήταν ιδιωτικές, ανήκαν δηλαδή στην εταιρεία.
Όταν έπαυσε να λειτουργεί, αυτομάτως «ακυρώθηκαν», οπότε η διαδικασία έπρεπε να εκκινήσει από την αρχή.
Γι’ αυτό το λόγο, οι περισσότερες άδειες υδατοδρομίων θα ανήκουν στα Λιμενικά Ταμεία.
Ωστόσο, θα υπάρχουν και ιδιωτικές άδειες υδατοδρομίων, με πλεονέκτημα την επίσπευση των διαδικασιών χορήγησής τους (στα ιδιωτικά αεροδρόμια απαιτείται 1 κοινή άδεια λειτουργίας και ίδρυσης).
Κύριε Φωτεινέ,
Είμαι τακτικός αναγνώστης των Δημοσιευμάτων σας.
Επιτρέψτε μου σας παρακαλώ να διορθώσω την έννοια του τίτλου στο τελευταίο σας Άρθρο. Δεν πρόκειται περί “πικρής αλήθειας” για τα Υδροπλάνα αλλά για τα Υδατοδρόμια. Όσον αφορά τα Υδροπλάνα είναι ακόμη πικρότερη. Επικρατεί τελευταία ένας βομβαρδισμός δημοσιευμάτων για τα Υδατοδρόμια και κάποιοι μπερδεύονται με τα Υδροπλάνα. Άλλο η δημιουργία Υδατοδρομίων και άλλο η έναρξη πτητικών δραστηριοτήτων με Υδροπλάνα. Μέχρι στιγμής εξ όσων γνωρίζω δεν έχει κατατεθεί καμία Αίτηση στην ΥΠΑ για την έκδοση Άδειας Αεροπορικής Εταιρείας με Υδροπλάνα. Το σχετικό θέμα χρονίζει τα τελευταία σχεδόν 30 χρόνια και θα χρονίζει για άλλα τόσα διότι (κατά την άποψή μου) δεν είναι Οικονομοτεχνικά συμφέρουσα αυτή η δραστηριότητα. Σας ευχαριστώ