Σε συνέχεια των αποφάσεων του ΣτΕ, αναφορικά με προηγούμενες εγκρίσεις της ΕΣΑΛ για το Προγραμματικό Σχέδιο Επενδύσεων (Master Plan) του Λιμένος Πειραιώς, οι οποίες επηρεάζουν το έργο επέκτασης του τερματικού σταθμού κρουαζιέρας και με την προσωρινή παύση των κατασκευαστικών εργασιών, ο ΟΛΠ ανακοίνωσε τα ακόλουθα:
«H εταιρεία δεσμεύεται να εφαρμόσει το μεγάλο επενδυτικό της σχέδιο στη χώρα, λαμβάνοντας υπόψη όποιες ενδεχόμενες προσαρμογές κρίνονται απαραίτητες, σύμφωνα με τις αποφάσεις των αρμόδιων διοικητικών και δικαστικών αρχών και τη Σύμβαση Παραχώρησης με το Ελληνικό Δημόσιο.
Ως σταθερός, αξιόπιστος και μακροπρόθεσμος επενδυτής στη χώρα η ΟΛΠ Α.Ε. συνεργάζεται στενά με τις ελληνικές αρχές για το βέλτιστο αποτέλεσμα, σε πλήρη πάντα εφαρμογή όλων των αποφάσεων.
Στόχος του Οργανισμού παραμένει η ανάπτυξη του Λιμένα προς όφελος της ελληνικής Οικονομίας και Κοινωνίας».
H απόφαση του ΣτΕ
Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, πριν από λίγες ημέρες, ακύρωσε το πλαίσιο έγκρισης του Master Plan (Γενικό Προγραμματικό Σχέδιο) του «Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) Α.Ε.», για τις υποχρεωτικές επενδύσεις που προέκυπταν από τη σύμβαση παραχώρησης του λιμένα Πειραιώς (2016) στην Cosco Group Limited και οι οποίες προέβλεπαν, μεταξύ άλλων, την επέκταση του επιβατικού λιμένα του Πειραιά, νέο επιβατικό σταθμό, κ.λπ.
Συγκεκριμένα, ακυρώθηκαν οι πράξεις της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, με τις οποίες είχαν εγκριθεί, στο πλαίσιο έγκρισης του Master Plan του ΟΛΠ., οι υποχρεωτικές επενδύσεις, βάσει της σύμβασης παραχώρησης στην Cosco, που συνήφθη μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΟΛΠ Α.Ε. και κυρώθηκε με το νόμο 4404/2016, καθώς και οι πρόσθετες επενδύσεις του ΟΛΠ στο λιμάνι του Πειραιά.
Η Ολομέλεια του ΣτΕ με τις υπ΄ αριθμ. 547-548/2022 αποφάσεις της (πρόεδρος η Μαίρη Σάρπ και εισηγήτρια η σύμβουλος Επικρατείας Μαρία Σωτηροπούλου) έκρινε ότι:
-Οι πράξεις έγκρισης ήταν μη νόμιμες, διότι δεν είχε προηγηθεί, κατά παράβαση της οδηγίας 2001/42/ΕΚ και της κοινής υπουργικής απόφασης ΥΠΕΧΩΔΕ/ΕΥΠΕ/οικ. 107017/28.8.2006, στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση του νέου σχεδιασμού του λιμένα του Πειραιά, που περιλάμβανε, μεταξύ άλλων, τη νότια επέκταση του επιβατικού λιμένα του Πειραιά, νέο χερσαίο επιβατικό σταθμό, τέσσερα νέα ξενοδοχειακά συγκροτήματα, την επέκταση του σταθμού διακίνησης αυτοκινήτων στον εμπορικό Λιμένα Ηρακλέους και την κατασκευή πενταώροφου κτηρίου στάθμευσης αυτοκινήτων στον Προβλήτα Ηρακλέους και νέων αποθηκών σε χώρο 80 στρεμμάτων (μειοψήφησαν επτά μέλη του δικαστηρίου) και
-Ακυρώθηκε η πράξη του γενικού γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με την οποία χορηγήθηκε η άδεια κατασκευής του έργου της νότιας επέκτασης του επιβατικού λιμένα Πειραιά.
Ο κατάλογος των υποχρεωτικών επενδύσεων του master plan του ΟΛΠ
Βάσει της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και ελληνικού δημοσίου, ο ΟΛΠ υποχρεούται να πραγματοποιήσει υποχρεωτικές επενδύσεις, με συνολικό κόστος αναφοράς 293,8 εκατ. ευρώ, που αναλυτικά αφορούν στα ακόλουθα:
-Επέκταση Επιβατικού Λιμένα (Νότια Ζώνη, Φάση Α),
-Επισκευή δαπέδων, σιδηροτροχιών και γερανογεφυρών στοιβασίας Προβλήτα Ι ΣΕΜΠΟ,
-Μετατροπή της Πενταγωνικής Αποθήκης σε Επιβατικό Σταθμό Κρουαζιέρας,
-Υπόγεια Οδική Σύνδεση Σταθμού Διακίνησης Αυτοκινήτων με Πρώην Χώρο ΟΔΔΥ,
-Βελτίωση και Συντήρηση Υποδομών Λιμένα,
-Προμήθεια Εξοπλισμού,
-Βυθοκόρηση Κεντρικού Λιμένα,
-Κατασκευή Νέου Προβλήτα Πετρελαιοειδών,
-Επέκταση Σταθμού Διακίνησης Αυτοκινήτων (Λιμένας Ηρακλέους),
-Βελτίωση Υποδομών Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης.
Ακόμη, ο ΟΛΠ δεσμεύτηκε για επιπρόσθετες οικιοθελείς επενδύσεις, με κόστος αναφοράς 167,0 εκατ. ευρώ.
Έως το τέλος του 2021, το σωρευτικό συμβασιοποιημένο ποσό των ως άνω επενδύσεων ανερχόταν στα 250,5 εκατ. ή 89,9% του κόστους αναφοράς.
Σωρευτικά (από ενάρξεως υλοποίησης εκάστου έργου) έως την 31η Δεκεμβρίου 2021 ολοκληρώθηκαν επενδύσεις συμβατικού αντικειμένου, ύψους 117,8 εκατ. που αφορούν ολοκληρωμένα έργα ποσού 60,3 εκατ., έργα υπό εκτέλεση ποσού 51,7 εκατ., καθώς και προκαταβολές ποσού 5,8 εκατ.