Η ανακατεύθυνση των αεροσκαφών, με σκοπό οι αεροπορικές να αποφύγουν τον εναέριο χώρο της Ουκρανίας, μετά τη ρωσική εισβολή, έχει προκαλέσει αρρυθμίες στην ροή κυκλοφορίας στην ευρύτερη περιοχή, επισημαίνει το Eurocontrol.
Συγκεκριμένα, τονίζει ότι η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία έχει «παγώσει» τις εμπορικές πτήσεις στη χώρα, ενώ σταμάτησε και τις υπερπτήσεις στη γειτονική Μολδαβία.
Αντίστοιχη είναι η εικόνα και σε άλλες χώρες, που συνορεύουν με την Ουκρανία, τη Ρωσία και την Λευκορωσία, με τις υπερπτήσεις να έχουν υποστεί σοβαρές αλλαγές.
Η εικόνα ανά χώρα
Λαμβάνοντας ως παράδειγμα τη Λιθουανία, το Eurocontrol τονίζει ότι η χώρα έχει χάσει «σχεδόν 200 υπερπτήσεις ημερησίως, ουσιαστικά έχει υποστεί απώλειες της τάξης του 46%. Πάνω από το 50% αυτής της μείωσης (περίπου 110 πτήσεις ημερησίως) οφείλεται στο γεγονός ότι οι ροές από/προς τη Ρωσία, ιδιαίτερα από τη Γερμανία, τη Γαλλία και το Ην. Βασίλειο, έχουν σταματήσει. Η Πολωνία, η Λετονία και πολλές άλλες χώρες έχουν λιγότερες υπερπτήσεις για τον ίδιο ακριβώς λόγο».
Οι πτήσεις μεταξύ Τουρκίας – Ρωσίας συνεχίζονται, ωστόσο υπέστησαν μείωση κατά περίπου 30%. Αντιθέτως, η Λιθουανία κέρδισε περίπου 18 πτήσεις την ημέρα με αυτή τη ροή, καθώς οι αεροπορικές πετούν διαμέσου αυτής για να αποφύγουν τη Λευκορωσία. Αυτή η περιορισμένη αύξηση υπεραντισταθμίζεται από τις μειώσεις στις υπερπτήσεις από και προς την Ασία, επίσης επειδή η Λευκορωσία είναι κλειστή.
Οι πτήσεις μεταξύ Γερμανίας και Κίνας είναι στην πραγματικότητα αυξημένες κατά 10%, αλλά οι ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς ακολουθούν διαδρομές προς το Νότο, μέσω Γεωργίας λόχου χάρη, και οι μη ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς που εξακολουθούν να χρησιμοποιούν τον ρωσικό εναέριο χώρο πετούν πιο βόρεια, περνώντας από την Εσθονία και τη Λετονία αντί για τη Λιθουανία, η οποία χάνει 25 υπερπτήσεις ημερησίως από και προς τη ΒΑ. Ασία και 20 από και προς τη Νότια και ΝΑ. Ασία.
Στον αντίποδα, άνοδο 29% καταγράφει η Ουγγαρία στις υπερπτήσεις (290 ημερησίως), γεγονός που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην εκ νέου δρομολόγηση των ροών προς την Ασία και τη Μέση Ανατολή νοτιότερα, αλλά αυτό αντιπροσωπεύει περίπου το 1/3 της αλλαγής (100 πτήσεις την ημέρα). Οι πτήσεις από και προς τη Ρουμανία αυξήθηκαν σημαντικά τον τελευταίο μήνα, προσθέτοντας περίπου 70 πτήσεις την ημέρα για την Ουγγαρία. Πρόκειται κυρίως για «οργανική» διαδοχική ανάπτυξη αντί για εκ νέου δρομολόγηση.
Τέλος, κατά ένα μικρότερο ποσοστό, η Ουγγαρία βγαίνει κερδισμένη από τις υπερπτήσεις που περιλαμβάνουν τις ροές Τουρκίας-Ρωσίας, της Σκανδιναβίας και της Βαλτικής».
Β. Βεγιάζη