Τη θέση τους για τα όσα προτείνονται στo “Fit for 55” για τις αερομεταφορές (φόρος κηροζίνης, αυστηροποίηση της εμπορίας εκπομπών (ETS), βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα), ώστε ως το 2050 ο κλάδος να έχει πετύχει την απανθρακοποίησή του, διατυπώνουν Fraport, Lufthansa και αεροδρόμιο του Μονάχου.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Και οι τρεις γερμανικές εταιρείες στηρίζουν τους φιλόδοξους στόχους της ΕΕ για την προστασία του κλίματος και επιδιώκουν μια καλά καθορισμένη ατζέντα για την προστασία του κλίματος, προωθώντας παράλληλα την απανθρακοποίηση δραστηριοτήτων που περιλαμβάνουν επενδύσεις υψηλού κόστους.
Ταυτόχρονα, ζητούν μια πολιτική για το κλίμα που θα διασφαλίζει ίσους όρους ανταγωνισμού για όλους, δηλ. να περιλαμβάνει ανταγωνιστές και εκτός Ευρώπης.
Όπως υποστηρίζουν, «απαιτείται μια πολιτική που να αποτρέπει τη μετατόπιση της κυκλοφορίας και των εκπομπών CO2 χωρίς κλιματικά οφέλη (“διαρροή άνθρακα”)».
Σε κοινή συνέντευξη τύπου, ο Jost Lammers, διευθύνων σύμβουλος της Flughafen München GmbH, ο δρ. Stefan Schulte, πρόεδρος του Εκτελεστικού Συμβουλίου της Fraport AG και ο Carsten Spohr, πρόεδρος του Εκτελεστικού Συμβουλίου της Deutsche Lufthansa AG, εξήγησαν ότι «εάν το τρέχον πρόγραμμα “Fit for 55” υλοποιηθεί χωρίς τις κατάλληλες αλλαγές, θα οδηγούσε σε μονομερή αύξηση κόστους για τις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες και τα hubs. Η συνδεσιμότητα, η δημιουργία αξιών και η απασχόληση στην Ευρώπη θα αποδυναμωθούν σημαντικά».
Ουσιαστικά, αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι τρεις “παίκτες” της αεροπορικής αγοράς απεύθυναν έκκληση σε Κομισιόν και Συμβούλιο της ΕΕ για βελτίωση των προτάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και για εφαρμογή ενός κανονισμού που θα προάγει την αποτελεσματική προστασία του κλίματος, διατηρώντας παράλληλα την ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών hubs και αεροπορικών εταιρειών.
«Η ίση μεταχείριση των αεροπορικών εταιρειών και των αεροδρομίων εντός της Ευρώπης και των ανταγωνιστών τους εκτός ΕΕ είναι ζωτικής σημασίας. Μέχρι τώρα αυτό έλειπε.
Δεδομένου ότι οι προτεινόμενες απαιτήσεις για την προστασία του κλίματος είναι αναμφισβήτητα αυστηρότερες για τις αεροπορικές εταιρείες και τα hubs της ΕΕ από ό,τι για τους ανταγωνιστές εκτός ΕΕ, απαιτούνται διορθωτικά μέτρα».
Οι επισημάνσεις Spohr, Schulte, Lammers
Ο Carsten Spohr, πρόεδρος του Εκτελεστικού Συμβουλίου και διευθύνων σύμβουλος της Deutsche Lufthansa AG, δήλωσε: «Δεν μπορεί να είναι προς το συμφέρον της ΕΕ και της Ευρώπης να θέσουν σε μειονεκτική θέση την ευρωπαϊκή αεροπορία με το “Fit for 55” και έτσι να αποδυναμώσουν τη διεθνή ανταγωνιστικότητά της. Οι εκπομπές άνθρακα της αεροπορίας θα μετατοπιστούν και δεν θα μειωθούν με τα μέτρα που σχεδιάζονται αυτή τη στιγμή. Ως αποτέλεσμα, η Ευρώπη θα εξαρτηθεί περισσότερο από τρίτες χώρες όσον αφορά την πολιτική μεταφορών. Αυτή δεν μπορεί να είναι η πρόθεση των υπευθύνων χάραξης πολιτικής».
Ο Δρ. Stefan Schulte, διευθύνων σύμβουλος της Fraport AG, τόνισε: «Ναι, χρειαζόμαστε περισσότερη προσπάθεια και ταχύτητα για την προστασία του κλίματος! Δεν είναι θέμα “αν”, αλλά “πώς” θα επιδιώξουμε φιλόδοξες πολιτικές για το κλίμα. Ως εκ τούτου, θέλουμε να αποφευχθεί ο κίνδυνος διαρροής άνθρακα και στρεβλώσεων του ανταγωνισμού. Με άλλα λόγια, επιτύχετε αποτελεσματική δράση για το κλίμα ΚΑΙ διατηρήστε τη συνδεσιμότητα και την απασχόληση στην Ευρώπη».
Ο Jost Lammers, διευθύνων σύμβουλος της Flughafen München GmbH, πρόσθεσε: «Χρειαζόμαστε μια δίκαιη και αποτελεσματική πολιτική για το κλίμα που να μην θέτει τις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες σε χειρότερη θέση από τους ανταγωνιστές τους. Ένας απλός φόρος κηροζίνης δεν εξοικονομεί ούτε ένα γραμμάριο CO2. Ωστόσο, το trading εκπομπών και η ανάμειξη SAF, αποτελούν αποτελεσματικά μέσα για την επιθυμητή απανθρακοποίηση της αεροπορίας».