Στην έγκριση δύο εκτελεστικών κανονισμών ως μέρος του Πακέτου Κινητικότητας 1 (Mobility Package 1) προχώρησε η Κομισιόν, για να καταστήσει τους ελέγχους συμμόρφωσης με τους ευρωπαϊκούς κανόνες για τις οδικές μεταφορές πιο στοχευμένους και συνεπείς σε ολόκληρη την ΕΕ.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Η πρώτη πρωτοβουλία αφορά στην ταξινόμηση των σοβαρών παραβάσεων που μπορεί να οδηγήσουν σε απώλεια της “καλής φήμης” ενός μεταφορέα οδικών μεταφορών (τροποποίηση του Κανονισμού 2016/403). Μέσω αυτής προστίθενται νέοι τύποι παραβάσεων που προκύπτουν από την έγκριση της δέσμης μέτρων για από το Mobility Package 1 και θα διασφαλίσει ότι τα κράτη-μέλη αξιολογούν αυτές τις παραβάσεις από τους operators οδικών μεταφορών με εναρμονισμένο τρόπο.
Σοβαρές παραβάσεις της νομοθεσίας για τις συμβατικές υποχρεώσεις, τις ενδομεταφορές (cabotage) και την απόσπαση εργαζομένων στις οδικές μεταφορές προστέθηκαν στον κατάλογο των παραβάσεων που μπορεί να οδηγήσουν στην απώλεια καλής φήμης (όπως ορίζεται στον κανονισμό 1071/2009).
Να σημειωθεί ότι, η “καλή φήμη” είναι μία από τις τέσσερις βασικές προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούν οι μεταφορείς της ΕΕ για να δραστηριοποιούνται εντός της Ένωσης.
Η δεύτερη πρωτοβουλία θεσπίζει μια κοινή φόρμουλα για τον υπολογισμό της αξιολόγησης του κινδύνου των επιχειρήσεων οδικών μεταφορών της ΕΕ. Το risk rating υπολογίζεται με βάση τον αριθμό και τη σοβαρότητα των παραβιάσεων των κανόνων οδικών μεταφορών της ΕΕ που διαπράττονται από τους operators οδικών μεταφορών και τους οδηγούς τους.
Θα καταγράφεται στα εθνικά συστήματα αξιολόγησης κινδύνου που έχουν θεσπιστεί βάσει της Οδηγίας 2006/22/ΕΚ. Ένας κοινός τύπος υπολογισμού κινδύνου θα εξασφαλίσει την ίση μεταχείριση των operators στους ελέγχους συμμόρφωσης και θα επιτρέψει τη σύγκριση των βαθμολογιών κινδύνου.
Το επόμενο βήμα θα είναι να δοθεί στους επιθεωρητές πρόσβαση σε αυτά τα δεδομένα σχετικά με τις βαθμολογίες κινδύνου.